• snart 4

ledsen:( dom kör över mig

jag är 21år och har en dotter på snart tre månader. allt går jätte bra hon är helt underbar. men min mamma och många andra äldre kör över mig dom anser att dom vet bättre än vad jag vet. men jag känner ju mitt barn bäst! det är klart att jag tar emot tips men det är ju jag som bestämmer i slutänden.

ett ex: jag pratade med mamma i telefonen och alva "min dotter" var lite ledsen. då sa mamma att hon var hungrig. då förklarade jag för mamma att hon precis hade ätit men att hon är trött och att det är därför hon är ledsen. men ändå fortsatte hon tjata: du har väll gett henne mat?, hon är inte hungrig?.

jag är så otroligt ledsen vet inte vad jag ska göra. har sakt ifrån många gånger men ingen bryr sig.

har ni det lika dant eller vet ni hur jag ska göra?

tacksam för svar

• Svar på tråden ledsen:( dom kör över mig
  • Alfy85

Säg bara ifrån. Det kommer alltid finnas folk som tror att de vet bättre.

• Dior

Jag hade det likadant i början när min son föddes, till sist höll jag bara med för att få tyst på tjatet. Det är du som bestämmer över ditt barn och vet bäst själv.

• KlasStures mamma

det är tydligen något konstigt med den föregående generationen. De tror inte att vi kan... Vet tyvärr inte vad man ska göra åt det. Jag stänger öronen och sen gör jag som jag själv tycker är bäst. För som du sa : Jag känner mitt barn bäst!

• nano

Nenne 71 skrev 2009-06-12 13:30:31 följande:

Bit ifrån! Eller svara ironiskt: Vaddå ska dom ha mat????
    Precis! Himla med ögonen och säg: Va?! Kan dom vara hungriga när dom är så små, kunde jag aldrig tro??.

Sen få man väl upprepa sig på skarpen och tillägga att om hon inte kan sluta lägga sig i så kommer du sluta hälsa på/släppa in henne.
  • Reyngirl

Ååh, jag känner igen det! Och jag är äldre än dej när min dotter var liten!

Min mormor oroade sig så över om dottern fick mat som hon skulle och minsta lilla pip dottern gav ifrån sig när jag pratade med henne i telefon så "Är hon hungrig? Har hon ätit? Du ger henne mat väl?"
    Nä mormor jag ger henne lite vatten så blir hon tyst, va tror du? *suck*

Jag vet att det är svårt men lyssna inte på dom eller säj till, "Det är MIN dotter, jag tar hand om henne 24 tim/dygn, JAG vet när hon är hungrig, trött, behöver torr blöja osv så BACK OFF!"
    Blir dom sura så får dom ju bli det, men du behöver inte deras tvivel. Det är knepigt nog att komma tillrätta i sin nya roll som mamma, man behöver inte ha en massa folk runt en som ifrågasätter hur och vad man gör för sitt barn!

• Najad

Det behöver inte vara för att du är ung, det hade antagligen varit likadant om du var 30 när du fick första barnet. Vi kommer alltid att vara barn i våra mammors ögon, och antagligen är det i all välmening som hon försöker hjälpa till med tips på "lösningar" när din lilla är ledsen. Men det är grymt irriterande och man blir både arg och ledsen.
    Fortsätt säg ifrån som du gör, men du är inte skyldig att förklara eller försvara dig.
    Du vet att det är du och eventuell partner som känner dottern bäst, du är den bästa mamman hon kan ha! Att du är ung gör dig inte mindre bra som mamma!

Kram!
    (30 år med två barn som fortfarande får "tips" av mamma...)

• Pruttiluskan

Jag skulle nog sagt något liknande om jag prata i telefon...
    Jaså? Kom du & ta över allt ansvar då du som vet så jävla mycket, syns om en liten stund...skynda dig för hon gnäller lite nu... hejdå! (& lägger på)

• Shea 1

Jag var 33 när sonen föddes (är nu 34) och min mamma har allt kunnat komma med lite liknande kommantarer, så det behöver inte ha med åldern att göra... Jag antar att det är något slags instinkt som slår till på våra kära mammor. Försök att säga ifrån, om din mamma tänker till så förstår hon säkert att det är sårande!

• konkelbär

Folk tror alltid att dom är barnexperter, speciellt åt andras barn. Bry dig inte, skratta bort det eller säg ifrån.

Svar på tråden ledsen:( dom kör över mig