• Edwin07

Behöver en 2,5-åring dagis?

Jag undrar om en 2,5 åring behöver dagis? Min son ska börja på dagis i höst och då är han 2,5 år. Han har varit hemma med mig och lillasyster (nu 5 mån) och jag trivs med det. Men det finns inga barn att leka med, lekplatserna är helt tomma dagtid, och han pratar mycket om att leka med barn, så vi har beslutat att han ska få gå på dagis 3 dagar/ v, 3 tim/dag.
    Men jag tycker att det är obehagligt att lämna honom till förskolelärare som inte kommer att "se" honom. Han är väldigt verbal, lärde sig prata tidigt, och han gillar att prata, resonera och fråga mycket, jag är orolig att han inte kommer att utvecklas eftersom det inte finns tid till honom. Jag pratar med honom dagarna i ända!
    Är det bra att vara ifrån mamma/pappa vid min sons ålder?

• Svar på tråden Behöver en 2,5-åring dagis?
  • Barnpsykologen

Hej, jag tycker inte du ska vara orolig. Det låter som att din son är en trygg kille som vill upptäcka mer av världen. Att få möjlighet att var tillsammans med andra barn under den tid du skriver, låter fantastiskt bra. Under den begränsade tiden kommer han att till största delen träna sig i att samspela med andra barn. Att prata med de vuxna blir inte lika viktigt. fröknarna kommer att vara viktiga som trygga vuxna att vända sig till om något händer och som kan hjälpa till och visa vägen i de social kontakterna. Eftersom det rör sig om så lite tid, så kommer det fortfarande vara du som har största delen av hans tid.
    Att börja lämna sina föräldrar i denna ålder är fullt normalt, att få göra det i denna takt är något man önska r fler barn fick möjlighet till. detta blir en bra förberedelse inför vidare fritidsaktivitet och skola.

Lycka till/ Anneli

Svar på tråden Behöver en 2,5-åring dagis?