• Saramilo

Veckopendla? Hur får man det att funka?

Hej!

Jag har nyligen till min stora lycka fått ett jobb som jag verkligen vill ha. Tyvärr ligger det 3 timmars resväg (enkelväg) hemifrån. Jag kommer därför börja veckopendla. Inte världens roligaste sits men nu är det så och då får vi lösa det. Det jag oroar mig för är hur min son som är lite över två år kommer att ta detta? Jag har berättat för honom att mamma kommer att jobba och vara borta men att pappa kommer vara hos honom. Han verkar fatta vad det innebär och tycker väl inte det är det roligaste direkt. Men han har bra kontakt med oss båda så det känns ok.

Jag skulle behöva lite tips på hur jag ska föra dialogen med honom och hur jag upphåller en bra kontakt med min son trots att vi inte ses varje dag.

/En glad men lite orolig mamma.

• Svar på tråden Veckopendla? Hur får man det att funka?
  • Barnpsykologen

Hej, grattis till jobbet! Som du skriver finns det en pappa som kommer att ha ansvaret under veckorna.
    när du pratar med din son så ska det vara här och nu, eftersom han inte har så långt tidsperspektiv. berätta så nära avresan som möjligt att du ska åka, exempelvis om du ska åka klockan fem, så säg det några timmar innan du ska åka.
    Det bästa är om ni kan hitta någon rutin för din avfärd.
    Att det kommer att bli jobbigt känslomässigt för dig kan innebära att du får hålla igen när du tar farväl. Kanske gråta en skvätt i bilen.
    När du är hemma så blir det naturligtvis viktigt att du får tid med din son och under veckorna finns telefon, även om han inte pratar så mycket, så kan du säga godnatt.
    Det kan vara en rutin som pappa lägger in, att ringa och säga godnatt till mamma.

Lycka till Anneli

Svar på tråden Veckopendla? Hur får man det att funka?