• Anonym

Äter Citalopram men overklighetskänslan är kvar.

Har ätit Citalopram i en månad pga panikångest med overklighetskänslor. Den hjälper jättebra. MEN jag har fortfarande overklighetskänslan kvar. Skillnaden är att jag inte blir rädd av den, inte bryr mig om den.

Är det normalt att den finns kvar ett tag efter påbörjad behandling? Eftersom jag inte längre skräms av den så gör det inget att den finns där egentligen. Jag bara undrar.

• Svar på tråden Äter Citalopram men overklighetskänslan är kvar.
  • Hallonbåten

Jag kan bara svara utifrån mina egna erfarenheter av Citalopram, och det är att medicinen skär av känslor. Alltså, att du inte bryr dig om din overklighetskänsla kan vara en effekt av medicinen. Tror att det är ganska vanlig effekt av den typen av medicin, det är så de fungerar helt enkelt.
    Jag tycker du ska ta en telefontid med din läkare och tala om hur det ligger till.- Ibland kan det vara så att man behöver ta upp det med sin läkare för att kunna släppa det.

Skönt att du känner att den fungerar och får dig att må bra!

*Melvin 050715* + BF okt.
  • Anonym
    Hallonbåten skrev 2009-06-12 15:19:53 följande:
    Jag kan bara svara utifrån mina egna erfarenheter av Citalopram, och det är att medicinen skär av känslor. Alltså, att du inte bryr dig om din overklighetskänsla kan vara en effekt av medicinen. Tror att det är ganska vanlig effekt av den typen av medicin, det är så de fungerar helt enkelt.Jag tycker du ska ta en telefontid med din läkare och tala om hur det ligger till.- Ibland kan det vara så att man behöver ta upp det med sin läkare för att kunna släppa det.Skönt att du känner att den fungerar och får dig att må bra!
    Hur menar du nu? Mina känslor är inte "avskurna". Bara panikkänslorna, precis som det ska vara.

Jag undrar bara varför o-känslan finns kvar fast jag inte längre är rädd.
  • Anonym (Kaja)

Du kanske behöver högre/lägre dos eller annan medicin.

Jag tar Sertralin. Känner mig precis som vanligt.

• Hallonbåten

Det är mina egna erfarenheter att Citalopram kan skära av känslorna lite, men det behöver ju inte vara så för alla.
    För mig så skar det av "topparna" av känslorna, både neråt och uppåt. Alltså, jag blev inte lika ledsen/hade inte lika mycket ångest osv, men å andra sidan så blev jag nog lite "kallare" än vad jag brukar vara. Alltså att även de positiva känslotopparna skars av.

Men, som sagt, så var det för mig, det är ju inte säkert att det är så för andra för det.

• Hallonbåten

Vill förtydliga mig lite. Anledningen till att jag snöar in på avskurna känslor är att du säger att du har kvar din overklighetskänsla men inte bryr dig om den längre. Det är just det här med att sluta bry sig om saker som jag menar när jag pratar om avskurna känslor.

Det låter som att du tycker att medicinen funkar mycket bättre än vad jag tyckte att den gjorde, det är väldigt roligt att höra att den kan funka så bra!

• Anonym
    Hallonbåten skrev 2009-06-12 15:51:39 följande:
    Vill förtydliga mig lite. Anledningen till att jag snöar in på avskurna känslor är att du säger att du har kvar din overklighetskänsla men inte bryr dig om den längre. Det är just det här med att sluta bry sig om saker som jag menar när jag pratar om avskurna känslor.Det låter som att du tycker att medicinen funkar mycket bättre än vad jag tyckte att den gjorde, det är väldigt roligt att höra att den kan funka så bra!
    Jag har inte slutat bry mig om saker, inte alls, bara sånt som tidigare gjorde mig panikslagen, det rör mig inte längre i ryggen.

Behöver jag verkligen redan byta medicin när den funkar bra förutom att overklighetskänslan är kvar? Jag har ju bara ätit den en månad, ska jag inte ge den längre tid?
  • Anonym

Det är för tidigt för att känna sej som vanligt...ge det mer tid...sen byta eller höja dosen..kramar

Svar på tråden Äter Citalopram men overklighetskänslan är kvar.