• Anonym

sluta röka när man är gravid

hej

jag vill inte ha några föreläsningar om hur dumt det är att röka när man är gravid.

jag har bestämt mig för att sluta.

jag har bara en fundering... är det "farligt" för bebisen att jag slutar röka nu? jag tänker på abstinens o risk för missfall... jag är i vecka 18.

jag borde verkligen ha slutat tidigare jag vet det. men jag undrar nu hur bebisen kommer reagera.. är det någon med kloka svar så snälla svara!

• Svar på tråden sluta röka när man är gravid
  • Anonym

Nej,självklart så kan du sluta röka nu...ju tidigare desto bättre....

• Anonym (ssk)

Ju tidigare du slutar desto bättre är det!

Jättestrongt av dig att du ska sluta! Lycka till!{#lang_emotions_heart}

• Anonym (ida)

Jag tror inte att det är någon fara för bebisen att du slutar. Nikotinberoendet är egentligen mer psykiskt än fysiskt. Vill tipsa om en bra bok "Äntligen icke rökare". den finns i pocket. Köp och läs och det blir en fröjd att sluta.

detta för att peppa dig: Forskning har visat att om man lyckas sluta röka innan vecka 15 i graviditeten så är förutsättningarna att du får ett friskt barn lika stora som för en som inte alls rökt. Nu är du iofs i vecka 18 men så hemskt många veckor mer är det ju inte.

Håller tummarna för dig!! Lycka till!

• Anonym

tack så mkt för alla svar!
    fimpar sista idag!

• Dr Mupp

Nej det är inte farligt att sluta. Det farliga är om du fortsätter.

• Anonym

Klart det inte är farligt om du slutar, att det skulle vara faarligt är oftast något många skyller på för att slippa sluta. För hur man än vrider och vänder på det är det alltid farligare att fortsätta.

Hejjar på dig!

• Anonym

Det enda min BM sagt är att om det är väldigt jobbigt för mig är det bättre att röka lite och må bra än att inte röka och må deåligt..

• Dr Mupp
    Anonym skrev 2009-06-12 23:41:16 följande:
    Det enda min BM sagt är att om det är väldigt jobbigt för mig är det bättre att röka lite och må bra än att inte röka och må deåligt..
    Då vet inte den BM vad hon talar om. Absitensbesvär hos mamman är inte farligt. Däremot är det farligt om mamman fortsätter röka.
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-06-12 23:41:16 följande:
    Gud så dumt sagt av en Bm.....

Om det är jobbigt för dig....tänk då på hur jobbigt det är för din lilla bebis som tvingas få i sig röken....
  • Anonym

Sitter i samma sits, är dock i 7:e veckan och har försökt bli av med röken sedan 10 dagar då jag plussade.

Jag har försökt följande: Skära ner till ca 5 cig av svagaste modell några dagar (rökte nästan ett paket om dagen tidigare). Slutade helt med viljestyrka efter några dagar. Misslyckades. Köpte svagaste nikotinplåster (16 timmars) även om konstant nikotintillförsel heller ej är bra. Men jag tänkte det måste vara bättre än att röka. Använde dessa några dagar och tog sedan bort dem. Läser nu Allen Carrs Äntligen icke-rökare för att hitta stödet och distraktionen för att inte använda något. Det är lite jobbigt, men inte så hemskt. Har fått ett par återfall och rökt enstaka, men är iallafall på rätt väg.

Var och en måste hitta sin egen metod och styrka. För mig har Allen Carrs bok givit mig verktygen för att punkter alla dumma vanföreställningar kring rökningen så det är lättare att låta bli när suget kryper på.

Lycka till!

Svar på tråden sluta röka när man är gravid