• ebben

köpa servis till 12åring?? rörstrand...

HJÄLP mig-min dotter blir snart 13år. JAG har som ide att börja samla på en fin matservis-en tallrik kostar ju över 100 kr....
    HUR gör man smartast?
    hon är ju alltså snart 13år,hon kommer få ett par delar då hon fyller år o till jul. men det tar ju en eviget-man måste nog ge mer!?
    HUR har ni gjort??
    Det gäller rörstrands "kurbits" om ni vill se..........
    är det bäst att ge 8 av allt eller vad??

tips hur har ni gjort?

• Svar på tråden köpa servis till 12åring?? rörstrand...
  • Mälaröbo

Ska man ge bort en servis eller en serie glas ska det vara minst 12 av varje och gärna nåt extra ifall något går i kras.

Varför inte ge en del vid varje högtid och några fler när det är något "större" som student eller 20-årsdag.
    Sprid också ut till släkt och vänner att hon samlar på just detta.

Mina barn får en varsin kaffeservis av farmor. De är redan inköpta men farmor delar ut en kopp, ett fat och en assiett vid varje födelsedag sedan de var ca 3 år gamla.

• Zafiren

Min son fick sin första tallrik för två år sedan som han dessutom har valt själv. Han fick första tallriken av hans "farbror" och dennes sambo och sen ytterligare två till. I år fick han en djup tallrik i samma servis av mig och sambon.
    Så jag tycker det är en utmärkt idé om du börjar att samla en servis åt henne. Då kan ju du även tala om det för "andra" som brukar ge din dotter presenter att de också köper en tallrik eller assiett eller dylikt till henne istället för annat.
    Antal? Ja du bra fråga..vet inte heller hur många av varje sonen ska få.
    Det som kan hända (tyvärr) är att somliga serviser "utgår" (kanske inte rörstrands men man vet inte). Då gäller det att man ringer till butiken där man handlar tallriken så att man hinner köpa ut resten.

Denna servis valde han :

eshop.villeroy-boch.com/se/shopping/porslin-country-switch-3-cordoba/show_102667/assortment_25

• ebben

ja just det??
    Finns de att köpa all evighet?? eller hur gör man då? om det slutar tillverka den? man kanske inte vill slänga ut flera tusen på en gång??

kolla gärna-den är fin,rorstrans.se o gå på kurbits.

• ebben

med tanke på att hon är 12..så
    13 födelsedag+ jul
    14 födelsedag o jul osv ...tar en avighet innan man har allt?!
    Ja,visst ber man mormor o så köpa nån del. + nån extra som bonus...
    Sen är det ju mattallrikar
    assietter
    djuptallrikar
    kaffegods
    upplägningsfat
    gräddkanna typ.
    ska man ha 12 av allt? då blir man ruinerad .......
    jaja det är ju i allafal len BRA present-fast kanske inte så kul att få nu,typ en tallrik...

• BabyJay

Jag hade nog hellre satsat på en fin matesrvis än en kaffe-servis iallafall. Har en fin svindyr kaffeservis här hemma som jag använt 2 ggr!!!

Mamma till Freja, född 080706
  • ebben

ja! visst-man det finns ju både mat o kaffe servis i samma så det var det jag tänkte,man vill ju ha allt i en enhet helst. men visst-man börjar med mat o sen kanske hon får köpa kaffeservisen själv ,-) ,eller då hon eventuellt gifter sig!

• Flerbarnstokan

Kan bara säga att mina samlade till en service åt mig - men den är ju JÄTTEFUL!!! Det är ju mina föräldrars smak som de hade när jag var 13-18 år, dvs för ca 15 år sedan... Jag röstar för att du istället öppnar ett särskillt "service" konto till henne och sparar pengar och sedan får hon själv välja service när hon fyllt 18, flyttat hemmifrån eller liknande. Har många kompisar som har det likadant... Våra föräldrar har lagt ner en massa pengar under åren och köpt något som nu står i en hylla och samlar damm...

Vill inte vara negativ, men vill du lägga en massa pengar på något som du inte vet att din dotter kommer älska när hon är 25 år och kommer börja använda den - eller kanske inte använda den???

• teambe

Jag samlade till en servis som kompletterades när jag var 13 år, det var mitt livs värsta födelsedag :(
    Tyvärr har servisen aldrig använts, det var jag som valt den och den var säkert fin "på sin tid", men det går ju mode i serviser som allt annat och idag är den helt daterad.
    Så det kanske inte var riktigt de råd som TS ville ha, men jag skulle nog faktiskt bospara eller något annat istälet för att lägga pengar på något som kostar mycket pengar men som klanske inte alls är vad dottern vill ha om 15 år. Hon kanske aldrig ens kommer att vara intresserad av att ha bjudningar.

• framsteg

Tycker Flerbarnstokan har en bra poäng! Kan du inte starta ett "servis"-konto istället?

Har själv en kaffeservis som min farmor valt, jo, jag använder den... Typ 1-2 gånger om året... Min bror har ett dussin också, av samma. Och mina föräldrar har varsitt(!), och mina kusiner, farbror och faster... Alla födelsedagar och julaftnar visste man exakt vad det var i dessa paket, inte så roligt kan jag säga.

Jag hade inte valt den själv och tycker det är trist när man varit på kalas hos de kusinerna och sett att det är samma porslin.

Låt henne få välja själv när hon är lite äldre vad hon vill ha!

• ebben

ni kanske har räät?
    Hur som så har ju hon valt den.. o det är inte tänkt att ha som "finservis" utan till vardags-det man har ska ju användas-inte stå i en skåp..........
    så egentligen kvittar det väl om det är en "ful servis" eller ej? tycker jag personligen.........

Svar på tråden köpa servis till 12åring?? rörstrand...