London för första gången, vad får jag inte missa?
På söndag åker jag till London för första gången! Stannar i 4 dagar och vill ha massor med tips på restauranger, sevärdheter, shopping mm. Vad får man bara inte missa i London??
På söndag åker jag till London för första gången! Stannar i 4 dagar och vill ha massor med tips på restauranger, sevärdheter, shopping mm. Vad får man bara inte missa i London??
akvariet.
Mata ekorrar i Hyde Park.
Oxford Street!
*Harrods, och särskilt mathallarna där.
*Promenera i Hyde Park
*Gå så mycket som möjligt, det finns inget bättre sätt att uppleva en stad än till fots
*Towern, gå gärna en guidad tur med en Beefeater innan du undersöker detta underbara ställe på egen hand.
*Åka tunnelbana, första gången vi var i London var vi för fega för att våga oss ner till tunnelbanan och gick överallt, andra gången hade vi inte så mycket val annat än att ta tjuren vid hornen och ta tunnelbanan och nu fullkomligt älskar jag Londons tunnelbana ( och New Yorks är inte fy skam den heller) Bara jag känner lukten coh känner vinddraget på väg ner mot perrongen blir jag lycklig.
*Börja gärna resan med att åka en hop och hop off busstur, du får under 24 timmar åka så mycket du vill på de speciella tuurbussarna och hoppa av och på så mycket du orkar. Ett perfekt sätt att få en överblick över alla sevärdheter, och sen är det bara att hoppa av där det känns intressant, eller återkomma senare under resan.
*London Eye, det må vara en turistfälla av högsta rang, det må vara kliché, men en upplevelse, det är det sannerligen.
*Covent Garden market, supermysig med massa små söta butiker
*Leichester square, återigen, turistfälla av rang, men ändå mysigt...iofs inte så mycket att se om ni inte vill passa på att se nån film som inte kommer till Sverige förrän nån månad efter ni kommit hem igen ;) Dock ligger en av mina favvorestauranger där, Chiquito, en mexikansk restaurang med god och hyfsat billig mat.
*En toppensida för att kolla vad Londons populäraste områden har att erbjuda är www.streetsensation.co.uk
tack för alla tips!:)
Ja åka tunnelbana våningsbuss är kul, shoppa på Oxford Street finns massor av kul affärer. Sen Bucking Palace och vaktparaden, Hyde Park om vädret tillåter.
Hard Rock Cafe i london var mycket bättre än det i Stholm i alla fall
Camden Town är ett måste!!!!!!!
Om du gillar modern (1900-talet och framåt) konst så är Tate Modern värt ett besök. Jag har varit där en gång per år de senaste tre åren och det är alltid en helt fantastisk upplevelse...
London Dungeon! Och Leicester Square. Ett besök på Charing cross road och alla antikavriat är med kul...och så den där enorma bokhandeln som också finns på den gatan. Nånstans, man missar den inte, typ 8 vånigar hög!
Och så leksaksaffären...Hamleys. Skitkul
Regents park är för övrigt nästan finare än Hyde park så missa inte det heller!
Såklart beroende på intresse, men när vi åker till London gör vi det för att gå på musikaler. Var och såg både Dirty Dancing och Sister Act nu i förra veckan. Båda två kan rekommenderas!
Och så gillade jag Primark, på Oxford Street, som hade massvis med billiga kläder (linnen från 1 pund t ex). Dock är det hiskeliga köer till omklädningsrummen, så satsa på klädsel så att man kan prova så mycket som möjligt i affären.
(annars är mitt tips att undvika tunnelbanestrejker... det misslyckades vi med, och det är betydligt mindre roligt att promenera överallt om man gör det för att man inte har nåt val... )
www.vouchercodes.co.uk/printable-vouchers.html
Länk till 50% på restauragner, de flesta är kedjor så finns nästan överallt i London.
Äter nästan alltid till reducerat pris numera tack vare denna länk
Ask och Pizza Express är mina favoriter men även La Tasca är bra om man gillar tapas!
madatuse eller hur man stavar det!
Ni får kanon väder förresten Vi har 21 c i London just nu och det ska visst bli 22-24 på måndag, tisdag!
En promenad längs Themsen från Akvariet och London Eye ner till Shakespeares Globe eller Tate Modern (gratis inträde!) är trevligt i solen. Det finns en Pub vid vattnet på vägen som man kan ta en svalkande öl....
Förresten... Apropå musikaler (nästan iaf) - billigare musikalbiljetter kan man köpa på Leicester Square. Där finns även en Häägen-Dazs glassrestaurang. Kan STARKT rekommenderas. Landade väl på strax över 15 pund för två personer, men var definitivt värt pengarna. De har en take-out vägg i vägg med restaurangen, så se till att gå in genom rätt dörr.
Deras milkshake tyckte jag dock inte var så mycket att hänga i julgranen... Ganska stark smak, men konsistens som mjölk, inte som halvsmält glass.
Ha ha, kanske ska kolla datumet på TS också innan jag svarar. Hon har ju redan åkt.
SÅ vad blev det?
Roisin Dubh skrev 2009-06-20 12:55:32 följande: