• konkelbär

Behöver verkligen råd, kan det vara blöjeksem eller svamp? :(

Min dotter har HEMSKA blöjeksem på snippan, jag gissar att det är eksem iallafall. Det är illrött, torrt och knottrigt. Det ser för hemskt ut. Till råga på allt har hon haft feber i två dagar och det enda jag kan koppla ihop febern med är eksemen.

Men hur vet jag om det är eksem eller svamp? Pratade med BVC idag och de sa bara att "inotyol är jättebra mot röda stjärtar". Men detta är inte bara rött utan det är riktiga eksem!

Det bröt ut för 4 dagar sedan men har inte förbättrats alls, snarare tvärtom.

Dessutom kräktes dottern igår så jag gissar att hon inte mår så bra av detta..

Vad göra?

• Svar på tråden Behöver verkligen råd, kan det vara blöjeksem eller svamp? :(
  • MissLillan

testa med hydrokortison. brukar funka mot eksem

• konkelbär
    MissLillan skrev 2009-06-12 22:21:36 följande:
    Är det receptfritt?
  • konkelbär
    Teskedsmamman skrev 2009-06-12 22:23:40 följande:
    Ja, men kan förvärra svamp så ta reda på först vad det är.
    .. Det jag är rädd för är att det ska bli värre nu under helgen. Kan ju inte få en tid hos VC förän tidigast måndag.. :(
  • Schohoo

Min dotter hade torsk förut, och jag fick det på brösten! I samma veva blev hon oxå röd på framstjärten, smörjde i flera veckor med inotyol men det gick inte bort!
    Och eftersom torsk är svamp så kan det hamna där nere oxå, så en doktor sa till mig att smörja med Daktacort till slut, och det gick det bort direkt!
    Tycker du ska testa Daktacort, vanlig svampsalva!

• Itzumo

Nu vet jag inte hur gammal ditt barn är, men verkar det klia? vätskar det lite från det röda? Finns det små varblåsor? Hur rött är rött? rosa, rosigt eller illrött?

Skulle nästan tro att det är svår blöjeksem och jag skulle då lufta och smörja med inotyol eller bephanten så mycket som möjligt under helgen och blir det inte bättre innan måndag skulle jag ringa BVC..

• konkelbär

Min dotter är 18 månader gammal. Det kliar massor på henne, hon går och river hela tiden. Men hon måste ju gå utan blöja för att lufta så mycket som möjligt...

Det vätskar inget från det röda. Det finns inte heller några blåsor. Än. Det är illrött. Och Inotyol har inte hjälpt alls hitills, snarare tvärtom... :(

• Itzumo

Skulle nog ringa sjukvårdrådgivningen då och hört med dem... Tycker det låter tveksamt så bättre att prata med de "proffesionella"..

• Kya
    MissLillan skrev 2009-06-12 22:21:36 följande:
    kortison får inte användas på barn under 2 år.
    27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut :)
  • Schohoo
    konkelbär skrev 2009-06-12 23:11:53 följande:
    Min dotter är 18 månader gammal. Det kliar massor på henne, hon går och river hela tiden. Men hon måste ju gå utan blöja för att lufta så mycket som möjligt...Det vätskar inget från det röda. Det finns inte heller några blåsor. Än. Det är illrött. Och Inotyol har inte hjälpt alls hitills, snarare tvärtom... :(
    Min dotter hade inte heller blåsor och ingen vätska, det var bara rött! Fast inte heller illrött iförsig....
  • Schohoo
    Kya skrev 2009-06-12 23:17:29 följande:
    kortison får inte användas på barn under 2 år.
    Jo om en läkare rekommenderar det!
    Och det kanske kan vara värt att testa 1 gång under helgen eftersom hon plågas av detta!
  • Kya
    Schohoo skrev 2009-06-12 23:22:14 följande:
    Jo om en läkare rekommenderar det! Och det kanske kan vara värt att testa 1 gång under helgen eftersom hon plågas av detta!
    jamen då ska en läkare redan ha tittat på det, och rekommenderat det.
    man ska inte exprimentera på sina barn.
  • Itzumo
    Kya skrev 2009-06-12 23:23:40 följande:
    jamen då ska en läkare redan ha tittat på det, och rekommenderat det. man ska inte exprimentera på sina barn.
    Håller med.. Bättre att ta det via en läkare/ sköterska först innan man experimenterar...
  • konkelbär

Idag är eksemen snarare täta prickar än eksem. Kanske för att det är på bättringsvägen? MEN, hon har prickar överallt nu :s Små, röda prickar, som är ljusa runt om... :S

• Kya
    konkelbär skrev 2009-06-13 12:21:20 följande:
    Idag är eksemen snarare täta prickar än eksem. Kanske för att det är på bättringsvägen? MEN, hon har prickar överallt nu :s Små, röda prickar, som är ljusa runt om... :S
    jag tycker definitivt att du ska låta en läkare titta på det där, så han/hon kan avgöra om det är eksem, svamp, torr hud.... det finns så många alternativ att du måste nästan göra det.
Svar på tråden Behöver verkligen råd, kan det vara blöjeksem eller svamp? :(