arianne03 skrev 2009-06-13 16:33:29 följande:
Nej men lugn nu! MRSA är en typ av stafylokock, så om din anhöriga bara ser till att inte vara så nära bebisen att han/hon skulle kunna smitta den med en förkylning, så är det ingen fara! Så hon/han behöver ju inte hålla/pussa barnet tex.Hepatit A smittar inte alls på det sättet, och ESBL är alltså E.coli bakterier, och det krävs kontakt för att det ska smitta med. Jag skulle ta kontakt med sjukvårdsupplysningen eller sjukhus/vårdcentral så du slipper vara så orolig!Däremot så skulle jag ändå inte ta emot släktingen om du är precis nyförlöst, det verkar jobbigt./Anna, doktorand i mikrobiologi, jobbar med antibiotikaresistens.
Hej!
Jag ska ringa infektion o höra efter om det är så att familjemedlemmen vill bo här, håller med om att det vore sjukt drygt oavsett dock... om jag är nyförlöst! Och självklart skulle jag med glädje betala en hotellnatt för familjemedlemmen också.
Problemet är väl att information om MRSA är så "skiftande", eller jag kanske ska säga "skiftande" för en LEKMAN som jag är. Jag har svårt att få det att gå ihop när ett råd indikerar att man inte får dela någonting med en MRSA-smittad (toalett, handdukar osv), men att, som du säger, å andra sidan är det OK om den smittade inte ska hålla/pussa barnet. Om familjemedlemmen är hemma hos oss blir ju allting h*n tar i "kontaminerat" och det är ju en omöjlighet att för oss "sprita" allt h*n tar i. Sen går vi föräldrar och myser med bebisen... Ja, inte undra på att MRSA-patienter ofta känner sig orättvist behandlade som om de vore pestsmittade (tycker synd om dem).
MRSA-smittade får exempelvis inte besöka mammagrupper. Barn med smittan får inte gå till förskolan osv. Ändå är det jättemånga som går omkring med smittan utan att veta om det....... Ja, det är väl därför man inte blir klok (och förmodligen uppskrämd i onödan). Vem vet, jag kanske har det själv? Som du såg i inlägg nr 3 så blev jag själv pussad på kinden (pussar som du avrådde ifrån) av en släkting som behandlats för just MRSA. Jag hade förvisso inga sår på kinden och jag tvättade/spritade kinden/händerna efteråt men ändå...
Arienne, jag uppskattar att du tog dig tid att svara

Tack även anonym (ssk)