• LAV0LINA

Kan man frysa in rabarber?

Sambon kom hem med en hel massa rabarberstjälkar idag (han fick av sin farmor).
    Kan man frysa in dessa som de är elelr måste man göra nått av de först (tex paj osv?)
    Vi fick ju så mycket...

Välkommen till världen Emma! 12/4 2009
  • Svar på tråden Kan man frysa in rabarber?
  • Jag är den bästa mamman dom har

Ja du kan frysa in dom dela dom i mindre bitar innan för när du tinar upp dom är det lite sladriga och svåra att skära

021229, 040817, 070111, planerad BF 100112 malinsgraviditet.blogg.se
  • Behemot

Ja, det kan man

Jag brukar skära dem i bitar först så att de bara är att ta fram och använda sedan men det måste man inte.

De kan inte knäcka dig om du inte har en ryggrad
  • roise2

De går bra att frysa in.
    Skär dem i mindre bitar bara och sen frys in.

• Therace

Ja! Mina rabarberplantor växte som sjutton nu när det var så varmt och soligt tidigt. Gav bort en massa, sen rensade jag och skivade en massa och fryste in i två 5-literspåsar. Gjorde så förra året också eftersom rabarberna växte fortare än jag orkade göra något av dem...

• Behemot

Vi verkar vara ganska samstämmiga iallafall

De kan inte knäcka dig om du inte har en ryggrad
  • Snuvan

Jag hinner aldrig gör av med all min rabarber så jag skär alltid upp mycket precis som att jag skulle göra paj o sen fryser jag det i lagom påsar så att jag kan tina upp en påse när jag ska göra paj mitt i vintern.
    Det är supergott att blanda rabarber o skivad jordgubb o göra smulpaj av. Bara att köpa frysta jordgubbar, smakar precis som sommar!!
    Nyss kokade jag rabarbersaft men det blir nog godare om man gör blandsaft med hallon eller jordgubb.
    Lycka till!

• LAV0LINA

Super!
    Tack för svaren!

Välkommen till världen Emma! 12/4 2009
  • roise2

Skulle just läsa om vad rabarber innehåller och där stod om bla frysning av rabarber. Och de ska visst hålla ett helt år i frysen
    Ville bara säga det!

Svar på tråden Kan man frysa in rabarber?