• challe 1

vilket tyg till lapptäcke/snutte

vad för tyg ska man använda till ett lapptäcke som dessutom ska få fungera som snuttefilt? har hittat ett underbart mönster i en bok jag har hemma. ska vara en färgade tyger. något mjukt, men ändå rätt styvt så det inte påsar ihop sig. haha. hoppas någon kan komma med förslag.

• Svar på tråden vilket tyg till lapptäcke/snutte
  • kaksmulan

Du kan ju ta ett plychtyg som är mjukt och så stryker du på sånt där flisofix (heter det så) på baksidan som liksom styvar upp det hela. Det borde bli bra.

Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • challe 1

ja det var ju smart. fliselin heter det va?

• kaksmulan
    challe 1 skrev 2009-06-14 10:37:28 följande:
    ja det var ju smart. fliselin heter det va?
    Flisolin låter bra Jag blandade nog ihop det med Philofix
  • Stormorsan

Till lapptäcke är det stumma, tvättade bomullstyger eller flanell som gäller.
    Velour, plysch och trikå töjer sig nog för mycket.

BTW Vliseline och Vliseofix är firmanamn. Det finns även andra tillverkare.

Vliseline strykes fast på baksidan för stadga kallas allmänt för mellanlägg. Vliseofix är dubbelhäftande som strykes fast, används t ex till applikationer för att "limma" ihop ett tyg med ett annat. Hos Stoff o Stil kallas det Hifix.

Ett lapptäcke består av ett övertyg av ihopsydda lappar, ett mellanlager av vadd samt ett undertyg som baksida. Dessa tre lager brukar man sedan kvilta (quilta) ihop med sömmar.

En bra sida med beskrivning av tekniken www.lappoleket.com/lappoleket.html

• challe 1

tack stormorsan. Har som sagt ett härligt mönster till täcket. så jag ville bara ha tips på vilket material man ska använda. Jätte bra inlägg. är så härligt med kunnigt folk.

• kaksmulan
    challe 1 skrev 2009-06-14 13:26:02 följande:
    tack stormorsan. Har som sagt ett härligt mönster till täcket. så jag ville bara ha tips på vilket material man ska använda. Jätte bra inlägg. är så härligt med kunnigt folk.
    Håller med! Tack för både rätt stavning och utredning av vad som är vad!
  • ica

Det viktigaste är att du tvättar/kokar tygerna så du krymper dem innan. Annars får du en tråkig överraskning efter första tvätten.

• Stormorsan

Ja som jag redan skrivit är tvätt av tygerna viktigt både för krympning och färgfällning.

Kokning (90 gr) ser jag inget behov av då det färdiga täcket knappast behöver tvättas i så höga temperaturer och syntetvadden förmodligen inte tål detta. Tvätta enligt tyganvisning, färgade bomullstyger max 60 gr.

Svar på tråden vilket tyg till lapptäcke/snutte