• Septemberpyret

Vilka rättigheter har man om man ej är fackligt ansluten?

Undrar om det är någon som vet vilka rättigheter man har på arbetsplatsen om man ej är fackligt ansluten? Jag tillträdde min nuvarande tjänst 1 oktober förra året och i anställningsavtalet står inget om att jag inte skulle ha rätt att delta i årets lönerevision, men min chef har inte kallat mig till lönesamtal. Vilka rättigheter har jag i den frågan? Undrar även om uppsägningsregler o dyl skiljer sig om man inte är fackligt ansluten jämfört med dem som är det. Någon som vet?

• Svar på tråden Vilka rättigheter har man om man ej är fackligt ansluten?
  • Hertha

Du följer övrigas kollektivavtal när det gäller vad alla får i årlig löneförhöjning och andra avtal och regler.

Om det däremot inte blir någon lönehöjning alls enl. kollektivavtal kan facket gå in för enskilda och förhandla.

Sen om det blir en tvist mellan dig och arbetsgivaren har du inte rätt att få hjälp av facket.

• k girl

Nej, samma rättigheter har man naturligtvis, som regleras av kollektivavtal och de lagar som gäller arbetstid o dyl. Däremot har facket väldigt bra koll på reglerna och kan sätta press på arbetsgivaren eller tillhandahålla juridisk hjälp om det skulle gå till något sådant.

Jag gick själv med i facket först när det uppstod en intressekonflikt mellan mig och arbetsgivaren. Jag behövde en omplacering (är gravid) och fick höra att om det inte fanns någon plats åt mig var det "uppsägning som gäller". Nu vet jag ju att man inte får säga upp någon pga graviditet, men man är rätt liten som arbetstagare...

• k girl

Jag ska säga att jag gick med i facket när jag kände att det började barka åt det hållet att jag kunde behöva facklig hjälp.

• ica

Du har inga rättigheter om du inte är fackmedlem och omfattas av kollektivavtalen. Men det hindrar inte att du pratar med chefen.

• Mankapanka
    ica skrev 2009-07-22 15:27:24 följande:
    Du har inga rättigheter om du inte är fackmedlem och omfattas av kollektivavtalen. Men det hindrar inte att du pratar med chefen.
    Vadå inga rättigheter? Man har exakt samma rättigheter som en fackligt anställd.
  • Mankapanka
    Mankapanka skrev 2009-07-22 16:20:09 följande:
    Vadå inga rättigheter? Man har exakt samma rättigheter som en fackligt anställd.
    Fackligt ansluten skall det naturligtvis stå.
  • k girl
    ica skrev 2009-07-22 15:27:24 följande:
    Omfattas av kollektivavtalen gör man oavsett om man är facklig medlem eller inte. Skillnaden är att är du fackligt ansluten kan du be om råd, juridisk hjälp, få någon som tar fighten med chefen.
  • Mankapanka
    k girl skrev 2009-07-22 16:27:19 följande:
    Omfattas av kollektivavtalen gör man oavsett om man är facklig medlem eller inte. Skillnaden är att är du fackligt ansluten kan du be om råd, juridisk hjälp, få någon som tar fighten med chefen.
    Givet att facket faktiskt har tid, lust och ork att hjälpa. Vilket inte alls är säkert.
  • k girl
    Mankapanka skrev 2009-07-22 16:56:04 följande:
    k girl skrev 2009-07-22 16:27:19 följande: Givet att facket faktiskt har tid, lust och ork att hjälpa. Vilket inte alls är säkert.
    Sant. Jag fick inte tag i min fackliga representant på närmare en månad, trots upprepade samtal. Först när jag ringde och tokgrät för att arbetsgivaren bara sjabblade ringde hon upp. Det var surt...
  • ica

Arbetsgivaren väljer själv om du som icke facklig ansluten ska omfattas av kollektivavtalen. Men i teorin så ska du omfattas.

• Awiendha
    ica skrev 2009-07-22 17:28:44 följande:
    Arbetsgivaren väljer själv om du som icke facklig ansluten ska omfattas av kollektivavtalen. Men i teorin så ska du omfattas.
    Ehh...nej så är det ju inte. Har arbetsplatsen kollektivavtal omfattar den alla anställda på företaget. Alla har samma rättigheter oavsett medlemskap i fack eller inte!!
  • Awiendha
    Awiendha skrev 2009-07-22 20:17:56 följande:
    Ehh...nej så är det ju inte. Har arbetsplatsen kollektivavtal omfattar den alla anställda på företaget. Alla har samma rättigheter oavsett medlemskap i fack eller inte!!
    Citat:
    Arbetsgivare som är medlem i arbetsgivarorganisation som tecknat kollektivavtal omfattas automatiskt av riksavtalet och är skyldig att tillämpa dess regler för samtliga anställda inom avtalsområdet oavsett om dessa är medlemmar i arbetstagarorganisationen eller ej (MBL §§ 26 - 27). Motsvarande text står ofta inskriven även i kollektivavtalen. Detta förhindrar att icke-medlemmar kan konkurrera om jobben med sämre villkor än kollektivavtalet, exempelvis lägre löneanspråk.
  • k girl
    ica skrev 2009-07-22 17:28:44 följande:
    Den arbetsgivare som inte behandlar icke fackligt anslutna anställda enligt kollektivavtalen, kan nog räkna kallt med att bli dömda i arbetsdomstolen...
  • Awiendha

Vart får folk allt ifrån???
    Om man inte vet säkert hur vissa regler och lagar fungerar så är det bättre att skriva att man "tror" eller "eventuellt kan det vara så" än att skriva osanningar om hur det fungerar. En del här på FL kanske tror på de osanningarna då och råkar illa ut pga det....
    Sluta hitta på om ni inte vet säkert!

Min bittra kommentar efter att ha läst kommentaren: Arbetsgivaren väljer själv om du som icke facklig ansluten ska omfattas av kollektivavtalen.

:(

• ica

Jo, men vikarier hamnar ofta utanför lönerevisionen då deras lön gäller hela vikariatet. Facket kan driva frågan. Men själv mot en chef som man vill ska ge en tillsvidareanställning är svårare.

• Awiendha
    ica skrev 2009-07-23 07:27:56 följande:
    Jo, men vikarier hamnar ofta utanför lönerevisionen då deras lön gäller hela vikariatet. Facket kan driva frågan. Men själv mot en chef som man vill ska ge en tillsvidareanställning är svårare.
    Jovisst, så kan det vara. Men det har ingenting med kollektivavtalet att göra, jobbar man på en arbetsplats med kollektivavtal innefattas du även som vikarie eller extra anställd.
    Är man vikarie kan det vara så att har han/hon ett tidsbestämt kontrakt med bestämd lön under just den perioden!

//
  • ica

Problemet är att ingen av oss kan bevaka våra rättigheter själva utan vi behöver hjälp att göra det. Alla arbetsgivare är inte bra att ha att göra med.

Svar på tråden Vilka rättigheter har man om man ej är fackligt ansluten?