• Mising

18 månader och går inte,,?

Japp i dag blir min dotter 1,5år men går inte än..Hon går (springer) med sin gåstol men släpper inte taget.. Hon går bara om vi håller henne i båda hennes händer..Släpper vi ena handen så sätter hon sig ner efter 2 små steg. BVC säger att jag ska öva henne, vilket jag gör..Ensam om detta??

• Svar på tråden 18 månader och går inte,,?
  • MizzPiggy

prova plocka bort gåstolen? hon kanske känner sig bekväm med den och att de e därför hon inte vill gå själv?går hon bra själv om hon exempelvis bara får hålla i ett endaste finger?för då skulle jag gissa att de handlar mer om bristande självförtroende än kunskap?men de är bara en tanke...

• TheZarah

nej du är ej ensam om detta, vår dotter började gå när hon varlite över ett och ett halvt år, nu är hon 21 månader och det är full fart på henne, så oroa dig inte, det kommer nog

• lia76

Ta bort gåstolen helt.
    Ta en gåvagn istället.
    En gåstol kan hämma utvecklingen så de inte lär sej gå ordentligt utan att ha stödet som erbjuda av en gåstol.

Sen kan du linda en handduk eller filt runt hennes mage och så håller ni i bak som "tömmar" så får hon gå.

Grå grár grey szary gris cinzento
  • Lysmasken

Nu ska vi se, (räknar högt hur gammal min är) nu så 14 mån är hon & hon går inte heller. Hon går runt möbler & sin älskade gåvagn. Nu har börjat ställa sig själv upp från golvet utan att hålla i sig (ibland).
    Hon gick om vi höll henne i bägge händerna men om bara tog en hand så satte hon sig ner. Men vi gav henne sin snuttis i ena handen och så tog vi henne i andra handen. Så gör vi fast nu går hon utan snuttis i handen.
    Har hon inte vagnen så asar hon sig fram på rumpan.

Ibland ser det ut som hon vill släppa taget om handen el möblen å bara gå men det är bara å vänta å se.

• Senap

Ta bort gåstolen.
    När ni övar ska ni inte hålla i händerna utan vid armbågarna. Annars hänger de gärna i händerna vilket ger en vinkel som man inte kan ha när man går själv. När man håller i armbågarna tvingar ni henne att räta på sig och öva balansen rätt.
    Samma när ni lyfter henne. Lyft i höften - inte under armarna - då tränas hon hålla upp bålen själv istället för att hänga.

My sugar is raw
  • Bobbenn

Bort med alla "säkerheter" alltså så hon måste gå själv. Hon är nog bara rädd och försiktig Det kommer jag lovar

Buenos dias, neighboritos! My handle is Flanders but my friends call me Ned
  • Mising

Jag menade så klart gåvagn. Gå stolen tog jag bort när hon var ca8-9 månader. Ska jag ändå ta bort gåvagnen?? Jag tror oxå hon är en liten fegis.. Jag ser hur rädd hon ser ut när vi släpper henne. En annan sak är att hon går på tå men går på hela foten om det är små steg hon tar... Hmm

• Scarlet

Min kusin gick inte heller forran han var 18 manader - nu ar han mycket sportig sa det betyder inte att man ar klumpig eller icke-motorisk senare i livet! Men jag haller med de andra - ta bort gastolen!

• Flickan och kråkan

Vi har en liten fegis. Nu gick han lite tidigare än er tös - 15 månader lite drygt - men han gick aldrig med vare sig gåvagn eller längst med möbler. Bara veckan innan han började gå som han började gå längst med väggarna och enbart stödde sig med en hand i väggen. Innan dess fanns inget intresse alls att förflytta sig längst med möbler. Han ställde sig upp mot allt och inget men förflyttade sig inte. Svårt det där med att "träna". Vi lockade och försökte uppmuntra utan framgång. När han väl började gå var det bort från oss och när vi mer eller mindre inte såg. Känns som om det mesta kommer när han är redo...inte så mycket vi kan göra, mer än att uppmuntra och så så klart

Svar på tråden 18 månader och går inte,,?