• Mising

18 månader och går inte,,?

Japp i dag blir min dotter 1,5år men går inte än..Hon går (springer) med sin gåstol men släpper inte taget.. Hon går bara om vi håller henne i båda hennes händer..Släpper vi ena handen så sätter hon sig ner efter 2 små steg. BVC säger att jag ska öva henne, vilket jag gör..Ensam om detta??

• Svar på tråden 18 månader och går inte,,?
  • Tettan
    TheZarah skrev 2009-06-14 16:33:12 följande:
    nej du är ej ensam om detta, vår dotter började gå när hon varlite över ett och ett halvt år, nu är hon 21 månader och det är full fart på henne, så oroa dig inte, det kommer nog
    Desamma med mina grabbar.
  • solfrost

Det kommer .
    Hon kanske har fullt upp med talet eller något annat just nu?

Mina gick tidigt men pratade inte förrän efter 2 års ålder.

• konkelbär

Muta.

Lägg något riktigt roligt eller gott på t ex soffkanten och ställ henne en liten bit ifrån. Hon kommer garanterat försöka gå dit då. Om hon försöker krypa istället, ställ henne upp igen.

• SEM

Du TS.. njut av tiden! Det sker bara en gång med varje barn. Njut istället och låt ditt barn ta den tiden den behöver. En dag kommer h*n ta sina första steg och du kommer jubla av lycka! Låt inte åldern spela någon roll. Bli inte så insatt i det : ) Släpp det! och njut av tiden, det går tok för fort ändå!

• Skrållan71

Jag har en kille som snart e 16 månader o han går inte iheller. Han har varit sen med allt motoriskt,eller nöjd vill jag kalla det för han har alltid varit ett lugnt barn. Han kan gå om man håller i 1 hand men helst 2. Hans problem e hans fötter,dem står rakt ut som Chaplins spec vänster så han ska till ortopeden o kollas.Tyvärr så dröjer det 3-4 månader innan vi får en tid...

Han har aldrig krypit utan hoppar fram på rumpan*L*,kan inte resa sig själv till stående...

Kan man inte va gott föredöme får man va ett varnande exempel
  • bonnieloveskim

Hon hade tydligen ingen gåstol utan en gåvagn.
    De är jättebra för det är viktigt att man är stark nog i ryggen för att gå själv.
    Hon kanske kan tekniken men behöver öva upp färdigheterna lite mer.

Precis som med barn som talar sent, en del övar liksom i huvudet och sen pratar de nästan efter att inte ha pratat alls.
    Låt henne gå så mycket hon vill med gåvagnen.
    tids nog släpper hon den eller helt enkelt glömmer bort att ta med dem å går själv.

Alla barn är olika, en del går tidigt andra sent men ingen ser skillnad på dem sen.

• Maria V

Alla barn är olika. Min dotter gick när hon va 10½ månad. Sonen är 11 månader och går bara utefter möbler. Jag sätter inte honom i gåstolen så mycket nu förtiden. Detta bara för att han ska komma igång själv med att gå. Han tar tag i gåstol och går med den. Men du ska se att det kommer.

Det finns inte nån 15 åring som inte kan gå...

Det smäller bara till så springer hon snart =)

• mammasus

Vi har haft några barn på min förskola (jag arbetar som förskollärare) som har blivit mycket hjälpta i sin gångträning när de har bytt skor till Kavats "lära-gå-skor". Alltså skor som går upp litet över vristerna och ger fötterna mer stöd. Balansen tycks förbättras avsevärt med de skorna på fötterna. Det blir mycket lättare att stå på egen hand, och också att gå på egen hand. Om barnet gillar att ha de på sig när hon eller han går, kan man även ha dem inomhus.

Men framförallt är det väl viktigt att inte bli alltför orolig och uppstressad som föräldrer. För de allra, allra flesta barn så ger sig det där med gången förr eller senare. Så länge man gångtränar barnet o uppmuntrar barnet att gå istället för att bli buren eller körd i vagnen, så gör man ju allt man kan. Sedan får man lita på att barnet klarar ut resten. Och det gör de!!

• knäppisen

Antingen, och troligtvis, så är hon helt normal, fullt frisk, utan dolda handikapp. Hon har bara inte fattat riktigt hur man gör än.

• Pinje

Låt henne absolut ha gåvagnen, är bara bra om hon är osäker. Har kompisar vars son gick vid 20 månader, frisk och snabb kille. Inga bekymmer. Han var sen motoriskt och mycket tidig verbalt. Kan vara andra dolda handikapp och funktionshinder som orsakar sen utvecling men risken är mycket liten, låt det gå en månad eller två till innan du oroar dig för mycket. Låt våra barn, tidiga som sena, få vara individer. Kavatskorna inomhus är ett tips från mig också.

BVC har en gräns vid 18 mån och om hon inte sade något mer än att du skall träna med din tjej lite så är det nog lungt. Har de misstanke om något bakomliggande kollas det upp, kan vara t.ex. balansproblem (hörsel) eller höft-, ledproblem mm.

• Elli 78

Vår lilla sessa som är 14 månader gick länge med gåvagnen. Hon vågade inte släppa, sen helt plötsligen på midsommardagen ställde hon sig upp helt själv. Vi klappade händerna förtjust och det tyckte hon var så kul att hon ställde sig igen...ramlade...ställde sig...gick två steg...landade på blöjrumpan osv. Lugn, det kommer när som helst

• sannalovejohan

blev så göad när min tös helt plötsligt gick en dag, hon gick verkligen hela dagen å tyckte de va skoj. ja längtade verkligen till nästa dag men ne då gick ho inte mer. har gått 2 veckor nu å ho går inte än. så ledsen:( lr mer fundersam!

• Babybalo
    sannalovejohan skrev 2009-06-30 00:03:12 följande:
    blev så göad när min tös helt plötsligt gick en dag, hon gick verkligen hela dagen å tyckte de va skoj. ja längtade verkligen till nästa dag men ne då gick ho inte mer. har gått 2 veckor nu å ho går inte än. så ledsen:( lr mer fundersam!
    Hände det kanske något som gjorde att hon blev rädd? Hon kanske ramlade?
    Jag vet flera barn som "kommit av sig" med gåendet en period för att de ramlat och blivit rädda efter det. Det kommer snart igång igen!
  • saragustafsson88

min son är 1 år o 4mån o han går inte än! han är för feg för att gå de va lika så med krypandet han grät när han kröp men sen kom han igång.. så jag säger njut av den tiden och barn är olika i utveckling de kommer när dem är redo..

• FrökenFreja

Ville bara säga att en dag bara släpper ditt barn!
    Min dotter Freja är precis 19 månader och började gå för 2 veckor sedan. Nu går hon redan väldigt stadigt. FÖrstår precis oron och hur du känner. Du är inte ensam!
    Skriv i min gästbok om du vill prata mer!

• sannalovejohan
    Babybalo skrev 2009-06-30 00:28:20 följande:
    Hände det kanske något som gjorde att hon blev rädd? Hon kanske ramlade? Jag vet flera barn som "kommit av sig" med gåendet en period för att de ramlat och blivit rädda efter det. Det kommer snart igång igen!
    ne de hände inge.. ho va så glad å¨skratta hela tiden när hon gick,.. hon ramlade heller inte en enda gång då . ja de märks börjar gör hon ju tillslut:D
  • JessicaT
    Skrållan71 skrev 2009-06-14 20:58:36 följande:
    Jag har en kille som snart e 16 månader o han går inte iheller. Han har varit sen med allt motoriskt,eller nöjd vill jag kalla det för han har alltid varit ett lugnt barn. Han kan gå om man håller i 1 hand men helst 2. Hans problem e hans fötter,dem står rakt ut som Chaplins spec vänster så han ska till ortopeden o kollas.Tyvärr så dröjer det 3-4 månader innan vi får en tid...

Han har aldrig krypit utan hoppar fram på rumpan*L*,kan inte resa sig själv till stående...
    Har exakt samma sak här.. min son är 14 månader o varken går el kryper... han "hoppar fram" han oxå... :)   saken är att han vill gå... men han har så bråttom... han har ingen balans för fem öre... kan gå några steg iaf.. 10 steg själv..  men kan inte heller ramla normalt.. tar inte emot sig.. reser sig inte själv mot något.
    är han föddes märkte dom att ena höften inte var rätt (den var lite orörlig).. så han fick ha en "blöjskena" i 6 veckor... sen röntga o det såg bra ut.. men går ut med ena benet/ foten... rättar till sig när han börjar gå..
    men han har alltid varit en nyfiken kille.. "pratat" på tidigt.. hänger med på allt... så få se när själva gåendet kommer igång... känns som det tar ett tag... ska även till en sjukgymnast med honom.
  • Lavish

Jag var 16 månader minst innan jag gick är visserligen ingen sportfåne men normal annars...

• Malais

80 procent av barnen går när de är 18 månader, med andra ord är det 20 procent som inte gör det!!

Svar på tråden 18 månader och går inte,,?