• vicnia

    mollusker

    Min 4-åring har haft mollusker i ett halvår under armen och i armvecket och nu har en av molluskerna under armen blivit röd och svullen. Det ser även ut som om det skulle kunna vara lite var i den. Den gör även ont och har en sårskorpa på sig. Är det någon som vet om man ska uppsöka läkare eler om det går bort av sig självt. Är det normalt att det blir så?

    Någon som varit med om/ sett något liknande?

    /vicnia

  • Svar på tråden mollusker
  • Ilena

    Det betyder att molluskerna är på gång att läka ut och försvinna! Varje mollusk kommer bli röd innan den dör och försvinner. Gör inget med den, badda bara med lite sårtvätt så den torkar ut fortare.

  • vicnia

    Läste nämligen på vårdguiden att om molluskerna var inflammerade, kliade och skorpiga skulle man söka läkare. Men då kanske man kan avvakta lite istället? Eller?

    /Vicnia

  • Busbellan

    Antagligen är de på väg att frösvinna då bruakr de bli irriterade.
    Men på min dotter var de inflammerade och äckliga i flera månader, så hon fick faktisk penicillin mot inflammationen


    Mamma till Nora, August och Ella
  • Frederika74

    stämmer att de håller på att försvinna då de blir inflammerade. men det är också då de sprids och smittar som lättast. Kan ju bli riktigt inflammerat speciellt nu på sommaren så det behövs en penicillinkur.

    Båda min tjejer har haft mollusker. Borde kanske inte skriva det här men vi blev av med dem först då jag helt enkelt klämde bort dem alla. inget kul för barnet, för det känns obehagligt och tar väl ont också (fast jag använde emla för att bedöva). Men sen försvann de alla och vi har inte haft problem med mollusker sen dess. På min yngre dotter (2 år) blev flera duktigt irriterade och det var då jag bestämde mig för att helt enkelt ta bort dem. Storasyster (4 år) fick flera i ansiktet och några vid ögonlocket och de kan ju störa synen om de blir riktigt stora. Jag rörde aldrig dem i ansiktet men även de försvann då jag klämde bort alla på kroppen. Det var nog en 20-30 st tror jag. Förr var det standard vid hvc åtminstone här i Finland att klämma bort mollusker men numera låter man dem vara. Men min bedömning var att om de är många och inflammerade så sprids de och smittar lätt även till andra barn och det vill man ju inte gärna. Och hellre så att jag som mamma gör det än en främmande tant på hvc. Finns väl speciella pincetter för det hela men jag använde naglarna och decinfierade efteråt. Sen blöder det ju en del och man får lägga på lite plåster. Finns säkert någon som tycker det här är alldeles förkastligt men funkade bra för oss. Man får ju väga för och nackdelar. Farliga är ju mollusker hur som helst inte.

  • vicnia

    Hur gör man för at det inte ska smitta så lätt? Kan man använda plåster på? Smittar det om sonen badar tillsammans med lillebror? Lite följdfrågor.

    /vicnia

  • Busbellan
    vicnia skrev 2009-06-14 20:34:05 följande:
    Hur gör man för at det inte ska smitta så lätt? Kan man använda plåster på? Smittar det om sonen badar tillsammans med lillebror? Lite följdfrågor./vicnia
    ja, i badet smittar det ganska lätt har jag hört.
    Är det inflamerat så hade jag absolut satt på plåster, badda med lite asolsprit först och sen på med plåster
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Frederika74

    jag har för mig att man inte ska ha plåster på för att de ska få andas. det tycker jag att jag läste nånstans. de smittar väl främst om barnets skrapar på dem (främst de irriterade) och sen rör syskonet eller nåt annat barn. det är ju ett virus det handlar om. brukar väl vara så att barn väldigt lätt får det på dagis och atopiker är extra lätt utsatta. vi hade så många så det hade aldirg ens gått att ha plåster på :)

    förr fick barn som hade mollusker inte följa med på simning med skolklasser men numera får de göra det åtminstone här i finland så jag tror nog du kan låta dem bada tillsammansa. Men då brukar jag tänka att kommer det så kommer det. Vet om flera familjer där bara ett av barnen haft mollusker. Hos oss är båda tjejerna atopiker och därför extra utsatta. Sen kan förstås även ick atopiker få mollusker.

    Så nu hade jga inga goda råd att komma med. Jo, förrästen. Använd långärmade kläder (i sommarvärmen...) under den tiden som de är inflammerade så att barnet inte kommr åt att skrapa på dem.

  • Frederika74

    i det skedet som de är infekterade, röda och svullna kanske det lönar sig att undvika bad, främst för att det inte skall komma in bakterier ifall mollusken skulle råka komma ut av sig själv i de vilda lekarna :)

    kom ihåg att smörja in huden med molluskerna med vanlig bassalva, absolut inte något med kortison, det bara gör dem värre.

  • Frederika74

    just det, nu kom jag på ännu en grej - den bassalva vi använder för våra atopiska barn under vinterhalvåret är en naturprodukt som innehåller tee tree olja, vilket är antiseptiskt och för vissa har fungerat bra mot just mollusker. Jag tyckte den var bra just pga av den antiseptiska egenskapen, speciellt efter att jag hade klämt bort...

    Lycka till nu! Finns säkert lika många råd som familjer som kämpat med mollusker :) Bra att komma ihåg att de trots allt tills lut försvinner även av sig själv och inte brukar komma tillbaks!

Svar på tråden mollusker