mollusker
stämmer att de håller på att försvinna då de blir inflammerade. men det är också då de sprids och smittar som lättast. Kan ju bli riktigt inflammerat speciellt nu på sommaren så det behövs en penicillinkur.
Båda min tjejer har haft mollusker. Borde kanske inte skriva det här men vi blev av med dem först då jag helt enkelt klämde bort dem alla. inget kul för barnet, för det känns obehagligt och tar väl ont också (fast jag använde emla för att bedöva). Men sen försvann de alla och vi har inte haft problem med mollusker sen dess. På min yngre dotter (2 år) blev flera duktigt irriterade och det var då jag bestämde mig för att helt enkelt ta bort dem. Storasyster (4 år) fick flera i ansiktet och några vid ögonlocket och de kan ju störa synen om de blir riktigt stora. Jag rörde aldrig dem i ansiktet men även de försvann då jag klämde bort alla på kroppen. Det var nog en 20-30 st tror jag. Förr var det standard vid hvc åtminstone här i Finland att klämma bort mollusker men numera låter man dem vara. Men min bedömning var att om de är många och inflammerade så sprids de och smittar lätt även till andra barn och det vill man ju inte gärna. Och hellre så att jag som mamma gör det än en främmande tant på hvc. Finns väl speciella pincetter för det hela men jag använde naglarna och decinfierade efteråt. Sen blöder det ju en del och man får lägga på lite plåster. Finns säkert någon som tycker det här är alldeles förkastligt men funkade bra för oss. Man får ju väga för och nackdelar. Farliga är ju mollusker hur som helst inte.