• SanneS

Någon som genomgått utredning efter 3 missfall?

Hej,
    jag har tyvärr alldeles nyss tyvärr fått ett tredje missfall. Efter mitt andra mf så sa läkaren att två mf räknas som otur och "normalt" men om det händer tre gånger så gör man en utredning för att försöka finna orsaken. Undrar om det är någon som har genomgått denna typ av utredning och som kan berätta lite om hur det gick till och vad de kom fram till. Undrar även hur lång tid själva utredning tog och om det var kötid för att få den påbörjad. Har haft två ma och nu ett mf.
    Mycket tacksam för svar.

• Svar på tråden Någon som genomgått utredning efter 3 missfall?
  • Krusbär

Sanne: Jag var precis i samma sits förra sommaren. Vi fick ta proverna innan semestern men vänta på svaren till mitten av augusti. Valde att vänta in provsvaren och tog "ledigt" hela sommaren. Passade på att ta hand om mig själv - träna, dricka vin och släppa tankarna på graviditet. Konstigt också att skydda sig när man så gärna vill ha barn. Var också väldigt otålig så det var svårt att fatta beslutet, men när det väl var gjort var det skönt med paus. Men det är ju upp till dig om du vill vänta eller inte.

• SanneS

Krusbär: Jag förstår hur ni resonerade men även om det finns risk för mf/ma så kan jag inte gå tillbaka till att börja skydda mig igen. Skulle ha en massa tankar som att tänk om det dröjer nästan ett år igen till jag blir gravid (tog nästan ett år första gången) -om jag inte hade skyddat mig under sommaren så kanske vi hade haft får chans då etc.
    Fick nyss ett svar från min läkare på frågan om jag kunde ta hormoner (progesteron) om jag blir gravid under sommaren och han svarade:
    Skulle du bli gravid under sommaren så skall du ta både Progesteron vag + Trombyl
    Så jag tror att vi fortsätter att försöka även under sommaren.
    Krusbär vet du om progesteron vag samt Trombyl är receptfritt? Räcker det att man börjar ta det när man vet att man är gravid eller borde man börja innan?

• Krusbär

Jag hade lätt för att bli gravid, annars hade det nog varit svårare att vänta. Om du dessutom får både Trombyl och progesteron så är det ju inte mycket att vänta på. Men isåfall måste du få medicinerna utskrivet, för det är inte receptfritt. Det finns lite olika teorier om när man ska börja med medicinerna, men jag började med Trombyl efter mensen och med progesteron två dagar efter äl. Har du haft väldigt tidiga mf skulle jag absolut börja medicinera innan infästningen.

Det är viktigt att inte börja med prog. förrän man säkert har haft äl, eftersom det annars kan skjuta upp äl. Man kan även få längre lutealfas och försenad mens och extra pms/falska grav-symtom av proggen. Men först när man är 100 % säker på att man INTE är gravid kan man sluta. Är man gravid så fortsätter man till vecka 12. Trombylen kan man fortsätta med till vecka 37 ungefär, eller sluta tidigare om läkaren ordinerar det. Om man inte blir gravid gör man uppehåll under mensen.

• SanneS

Krusbär: Stort tack för utförligt svar.
    Hur har du mått den här graviditeten, har allt gått bra för dig?

• Krusbär

Jag hade lite blödningar i början, mellan vecka 4 och 9. Hemskt oroande eftersom det var så mina mf startat. Var sjukskriven på hel- och deltid till v 14. pga blödningarna, extrem trötthet och illamående. Sen dess har jag mått toppen, förutom liten blödning i vecka 15 och 27. Inga förklaringar till blödningarna har hittats, trots noggranna undersökningar. Men allt är bara fint med bebben, som verkar vara en riktig vilding.

• SanneS

Krusbär: Så härligt att höra att det går bra för dig den här gången. Förstår att minsta bloddroppe gör dig jättenervös. Så har jag känt och jag vet att det kommer att vara så framöver att blod = oro.

• plupp83
    SanneS skrev 2009-06-16 23:01:44 följande:
    Krusbär: Så härligt att höra att det går bra för dig den här gången. Förstår att minsta bloddroppe gör dig jättenervös. Så har jag känt och jag vet att det kommer att vara så framöver att blod = oro.
    Håller med. Man kan inte släppa att blod är något dåligt. Känns som att det inte spelar nån roll hur många som säger att det är normalt att blöda under en graviditet - det kommer alltid att förknippas med oro, och hittills har inte en enda blödning betytt nåt annat än missfall...
  • Krusbär

Ja, blödningar är ett jäkla otyg som man borde få slippa under graviditeten. Särskilt om man verkligen har haft mf innan, för då är ju oron befogad. Samtidigt är det ju tur att det kan gå bra också!

• SanneS

Tänk om man kunde förhandla sig till nån sorts garanti att man inte kommer att få någon mer blödning under framtida graviditeter. Det vore väl något?
    Usch, usch inget annat som skrämmer en lika mycket som blod under graviditeten. Hoppas att inte någon av oss behöver uppleva det igen...

Svar på tråden Någon som genomgått utredning efter 3 missfall?