• SanneS

Någon som genomgått utredning efter 3 missfall?

Krusbär din historia ger mig också hopp. Jag kände efter två ma att OK det kan vara en hemsk slump men när det händer en tredje gång så jag känner jag nu kommer det inte at gå utan hjälp. Ska som sagt få börja utredning i slutet av augusti men nu känner jag så stor oro för om jag blir gravid igen under sommaren och får ett till missfall innan jag hunnit få någon hjälp i form av medicin, hormoner eller vad det må vara.
    Önskar ju såklart att bli gravid igen så snart som möjligt men just nu känner jag mig riktigt orolig för att bli det.

• SanneS

Lalalong: Jag beklagar verkligen att du går igenom samma ska som jag. Det är tungt och sorgligt. Hoppas att en utredning kan visa på vad det är som gått fel tre gånger i rad.
    Nej, i år blir det inte den roligaste midsommaren precis men jag hoppas att den för både dig, mig och alla andra i tråden blir bästa möjliga under rådande omständigheter.

Kram till alla och lycka till. Glad midsommar!

• SanneS

Mom2006: Jag förstår att du blev besviken att utredningen inte visade något. Så vad gör ni nu? Bara att försöka igen och hoppas på det bästa eller får ni någon hjälp? Vi ska göra en utredning i slutet av augusti och läkaren har sagt att nästa gång jag blir gravid så ska jag prova att ta trombyl och progesteron vag (som jag förstår det är det blodförtunnande samt hormoner). Jag hoppas att det kan hjälpa.

• SanneS

Mom2006: Hur går det för dig?

• SanneS

Tack för ditt svar Maria135. Låter mycket hoppingivande. Vad skönt att du fick hjälp så snabbt och att det verkar gå bra den här gången. Hoppas att jag kan få samma hjälp.

• SanneS

L0ved: Jag tror inte att det spelar någon roll hur långt du kommit i dina graviditeter. Har du fått tre missfall på raken så tror jag absolut att du har rätt till hjälp. Kontakta din mvc eller läkare så kan de säkert hjälpa dig vidare.

Lady Day: Vad skönt att höra att det verkar gå bra för dig fjärde gången helt av sig självt. Hoppas att allt kommer att fortsätta att gå bra. Du får gärna meddela hur det går.
    Jag hoppas så innerligt på att bli gravid snart igen och att det ska bli fjärde gången gillt för oss.

• SanneS

Lady Day: Tack för din beskrivning om hur det varit för dig. Jag har redan efter andra missfallet lämnat blodprov 2ggr och de testerna har alla visat normala värden.
    Du nämner att du hade en högre hormonnivå redan från början den fjärde gången. -Hur vet du det?
    Det verkar som att det ibland är en för låg hormonnivå så får graviditeterna att avstanna. Utifall att det är detta som hänt mig så hoppas jag att det kan hjälpa om jag tar progesteron nästa gång.

• SanneS

L0ved: Oj att vänta tills jul känns ju onekligen långt. Hoppas att ni får en tid snart. På onsdag är det äntligen dags för oss att träffa läkaren för att påbörja vår utredning. Försöker att inte ha alltför höga förväntningar. Vill så gärna få ett svar på varför det har blivit tre missfall i rad, vill veta vad som gått fel. Har förstått att det inte alls är säkert att vi kan få veta det men så länge det går bra nästa graviditet (och de därefter: syskon) så spelar det ju ingen roll egentligen om vi får veta exakt varför det blev flera ma/mf.

• SanneS

L0ved: Tack, jag ska meddela hur det går.

• SanneS

alexia78: Beklagar dina missfall. Ja vi får väl vara tacksamma för det lilla; att vi vet att vi kan bli gravida. Behövs nog bara lite tur och hjälp så ska det nog kunna bli fina friska bebisar för oss.

Nu har vi påbörjat vår utredning. Känns jättebra att det äntligen är något som händer. Både jag och min sambo har varit och lämnat blodprov för all världens möjliga tester; kromosomfel, genförändringar, blodproppar/blödning m.m. Har fått recept på trombyl och progesteron som jag ska börja ta vid nästa ÄL. Har fått upp hoppet igen och vågar hoppas att det snart blir ett barn för oss.

• SanneS

alexia78 & hammoleket79: Det var inte jag som tog upp det här med progesteron & trombyl utan det var min läkare som sa det till mig direkt efter mitt tredje missfall att nästa gång skulle jag testa dessa två mediciner. Har precis startat utredningen så de har inte hunnit komma fram till något ännu men vi behöver inte vänta med att försöka utan nästa gång ska jag helt enkelt ta dessa två mediciner. Som jag förstår det så hjälper dessa mediciner oftast för dem som haft ma/mf så då ska vi testa det och hoppas att det hjälper.

alexia: Jag vet inte hur lång tid en utredning tar men vi har varit och lämnat blodprov och några svar bör komma om nån vecka och svaren på kromosomanalysen kan dröja 4 veckor. Jag har fått tid för en "titthålsundersökning" där de går in med en liten, liten kamera och undersöker livmodertappen och livmodern och ser om där finns några sammanväxningar och/eller extra vävnader. (som jag förstod det)
    Vi fick två månader på att få starta vår utredning men det var mest eftersom det var sommarsemestrar just då.

Det är verkligen jättesvårt att fokusera på något annat än sin bebisverkstad. Vi har försökt bli med barn i snart två år nu, inga barn sedan tidigare. Ju längre tid som går desto jobbigare blir det och jag har svårt att tänka på något annat än ÄL, BIM och bebisar. I våras bestämde vi oss för att gifta oss nästa sommar så vi håller på för fullt att planera bröllop. Vi hade tänkt skaffa barn först och sen gifta oss men vi kunde ju inte tro att det skulle vara så svårt att få barn. Så jag tar det lite lugnare nu med FL och istället för att bara läsa alla ma/mf-trådar och bara tänka på det här med missfallen och längtan efter barn så finns jag numera en hel del på BröllopsTorget och diskuterar klänningar, inbjudningar etc. För mig är det en jättebra distraktion att planera bröllop.

• SanneS

Tack för din hälsning och gratulation alexia.
    Oj vad länge att behöva vänta till okt/nov...

Ja för mig är bröllopet verkligen en livlina just nu så det inte bara är det här med bebis som jag går och tänker på. Jag har provat en Sincerity bride klänning som var bara SÅ vacker. Dyr men jättefin. Bilder finns i mitt galleri. Bra att veta att jag kan komma med bröllopsfrågor. Hade ni barn när ni gifte er? Om ja, hur gammalt var ert barn då?
    Vi planerar att gifta oss i augusti och vi hoppas ju såklart även på att lyckas med en graviditet så snart som möjligt och snart börjar det närma sig augustibarn....

• SanneS

alexia78: Jag har också tänkt de där hemska tankarna att tänk om det blir ett ma/mf IGEN. Usch, då tror jag att jag bryter ihop totalt. Hoppas så himla mycket på att medicinerna ska hjälpa nästa gång så om det visar sig att det blir ett ma/mf ÄNDÅ trots mediciner... Ja då vet jag inte vad jag gör... Men som du säger; vad annat kan man göra än att fortsätta försöka? Det är bara till att hålla tummarna och hoppas på det bästa och på äkta "familjelivska": se till att MYSA ofta.

• SanneS

Stort Grattis Krusbär!! Vad roligt att höra; det ger oss hopp.

Svar på tråden Någon som genomgått utredning efter 3 missfall?