• Glass

Jag har feber och den går inte ner... Hur ska jag göra?

Jag vaknade i morse med 38.8 graders feber och tog en impren. Den sjönk till 38 grader. Nu har den gått upp igen och jag tog en tablett till, men den sjunker inte. Jag sitter i ett stort täcke och fryser som bara den. Har ont i hela huden och i huvudet.
    Behöver er hjälp, hur ska jag få ner den?
    Och hur ska jag bli hyfsat frisk till imorgon?
  • Svar på tråden Jag har feber och den går inte ner... Hur ska jag göra?
  • Glass

Hallå, jag håller på att frysa ihjäl här borta! Behöver lite hjälp, eller åtminstone lite choklad och glass....

• Julienne

Jag vill inte skrämma dig men en kompis till mig åkte in häromdagen med samma symtom. Just att febern inte ville ge sig och huvudvärk. Hon hade blivit smittad av harpest och behöver nu antibiotika. Har du några utslag nånstans? Haft kontakt med nåt djur?
    Jag tycker ändå att du ska ringa sjukvårdsupplysningen och höra med dem. Det är alltid säkrast. Krya på dig!

• Jenny S

Du frossar för att tempen stiger och kroppen hinner inte riktigt med.
    Hur stark var Iprenen du tog? 200mg eller 400mg?
    Du kan lätt ta 400mg vid varje tillfälle.

För att bromsa tempstegringen kan du (inte poppis med effektivt) sätta på en fläkt med kalluft riktaf rakt mot dig, lätt en våt handduk på ansiktet, lägga våta handdukar/ispåsar i armhålor och ljumskar. Alt ställa dig i en sval dusch.

Har du bara tagit Ipren idag??
    Komplettera med 1g Panodil/Alvedon. Drick rikligt under hela dagen.

Skickar över lite glass som hjälper mot värmen invärtes iaf!!!

• JsN
    Krya på dig!
    Skickar över en stor kaka av valfri chokladsort samt en kanna rött te!
  • Glass
    Julienne, jag ska nog ringa dit om jag inte blir något bättre till i morgon. Det kanske bara är en förkylning...
    Jenny S
    Fläkt... Haha, nej sån karaktär har jag inte att jag skulle kunna sätta mig framför en sån.
    Ska leta reda på någon mer tablett, fast är inte så säker på att vi har någon hemma. Det är alltså paracetamål som är det viktiga? Vi har treo hemma, men det kanske inte hjälper det heller...
    Glassen är emottagen!!
    JsN Åh rött te! Det är så gott! Nu blev jag sugen på rött te med lite honung i... Tror bara att vi har grönt hemma och det är inte alls mumsigt med honung i
    Valfri chokladkaka? Och då tar jag en halvkilosförpackning som det är lite blandat i
  • Beloved

Glass
    Vi kanske har åkt på samma sak du och jag. Känner mig konstant sjösjuk, hög feber och hostar mig sönder och samman.. trista är att när jag legat ner ett tag blir jag rastlös och det känns ju inte lika illa så jag pallrar mig upp och orkar vara igång i ca 5-10 min sen håller jag på att svimma av utmattning och får lägga mig igen. Gahh!! Fullkomligt hatar att vara sjuk!

• Glass
    Beloved, ja det är så tråkigt!
    Jag har tittat på två filmer idag, jag har suttit här på fl och jag har... ingenting mer. Försökte plugga lite, men jag fattar ju inte vad jag läser!
  • Jenny S

När jag eller mina pat har feber är förstahands preparatet alltid Paracetamol. Om det inte fungerar lägger vi i nästa växel som tex Ipren eller Magnecyl.
    Funkar inte det så testar vi Diklofenak (Voltaren) men då ofta i kombination med fläktar eller ispåsar eller liknande.
    Feber i sig är inget farligt (föutsatt att man inte har någon grundsjuka) utan är faktiskt mest symtom på att något inte är helt hundra.
    Kryp ner i sängen, drick nått gott och vänta tills skiten går över!

Krya på dig!

• Beloved

Glass
    Haha, känner igen det där.. eller iof jag har ju inte sutit vid datorn förrens nu. Absitensen tog övertag
    Resten av dagen har jag spenderat i soffan eller sängen, försökt plugga och haft ångest över hur mycket jag missar nu när jag är sjuk

• Glass
    Jenny s.
    Tack för ditt svar. Jag vet att paracetamol och accetylccalisyra (orkar inte stava idag) fungerar riktigt bra om man har en viss sorts huvudvärk, men det har jag ju inte...
    Jag borde kanske krypa ner i soffan och helt enkelt låta det går över, men jag vill ju vara frisk. Blir lite rädd så jag har hög feber, jag blir rätt lätt yr och är rädd att jag ska ramla.
    Om jag låter febern vara hög så att virusen inte mår så bra, så är det kanske större chans att jag blir snabbare frisk. Hur låter det? Är det logiskt eller yrar jag bara?
  • Glass

Ja man missar så mycket på bara en dag! Som tur är så är jag ändå ledig i dag, men jag jobbar på att kunna gå i morgon. Jag måste gå i morgon, iallafall en lektion...

• Hexx

Riktigt Glass. Du ska låta feberna ha sin gång. Inte förrän det närmar sig 40 grader bör man försöka få ner den. Febern gör det otrevligt för virus o skit och då dör de. Om du tar ner febern är du sjuk längre.
    Det är otrevligt med feber, men det är bra att ha när man är sjuk.
    Stå ut ett par dagar så är du snart bra. Halva Sveige tyx ligga i förkylning nu.
    Jag blev nyss frisk.

Sköt om dig stackars sjukling och krya på dig.

• Jenny S

Nä Glass, det är ingen logik i det!

Kombinationen av ASA och paracetamol är inte bara bra för hv utan även för feber om det ena inte biter så är kombination helt ok.

Du kan också göra så att du tat 2g Panodil eller Alvedon åt gången, men då måste det gå 12 timmar mellan intagen eftersom maxdosen är 4g/dag.

• Glass
    Haha, nu har jag hela burken med tabletter framför mig. Det är bara att börja knapra för fullt!!!
    Nej, men jag hittade faktiskt en panodil som jag tog och det hjälpte. Du håller jag på att rinna bort!
    Hjälp , jag är för varm, hur blir jag normaltempererad?
    Jag är aldrig nöjd
    Redde aldrig ut det där med febern... om det var bra eller inte :-S
Svar på tråden Jag har feber och den går inte ner... Hur ska jag göra?