• Anonym

ni som har 2000kr kvar efter räkningarna

hur gör ni för att få ihop ekonomin. skriv gärna hur många ni är i familjen. vad ni äter för mat. vilken affär ni handlar på och vilka märken.
    jag har nämligen fått oturen med att inte ens få halva lönen en månad nu och 1,5 månaden efter. hade det varit bakvänt hade man bara kunnat spara men nu så är det ju inte så lätt. så alla tips är jätte välkomna!

• Svar på tråden ni som har 2000kr kvar efter räkningarna
  • Anonym (Mia)

Hej! vi har ca 2000 kvar i månaden när alla räkningar (och sparande, vi måste spara, bor i ett hus där det aldrig kommer att ta slut på kostnader)
    Vi är två vuxna, och husdjur. Är det här bara en engångshändelse, så ät ur frys och skafferi, brukar finnas mat för iaf en vecka där:)

Vi handlar på Willys, eller där de har bra "lockvaror", men alla basvaror på en lågprisaffär. Gör matsedel, ät mycket soppa, gryta med vitkål morötter, gott och billigt. Totalt köpstopp på andra saker än mat. Om man kommer in i det tänket så räcker 2000 kr väldigt långt!, nu vet inte jag i och för sig inte hur många ni är... Sedan vet jag inte om ni har det så, men räkna ut ett snitt på vad ni har för räkningar i månaden, räkna ett år tillbaka och dela på 12. Räkna in allt, te.x. bilbesiktining 300 kr/år, allt småskit:), så ni betalar samma summa varje månad, så slipper man obehagliga överraskningar. Men 2000 grejar ni! en månad är kort och innan man vet ordet av så är det den 25:e igen. Lycka till!

• Anonym

om man har lite över på lönen så är detta just rätt månader att ha det då allting är på rea i princip. ofta så byter mataffärerna sortiment framåt hösten också och säljer ut mat billigt nu så håll ögonen öppna.

när jag var i samma sits så avsatte jag 1200kr till matkontot direkt, förde över det på ica kortet så visste jag att jag hade mat iaf.

sedan plockade jag ut en summa jag kunde spendera på en vecka och delade den på 7dagar, tex så hade jag 50kr per dag som jag kunde spendera. jag bar med mig bara dagens slös alltså 50lappen i plånboken men jag blev så taggad då jag visste att sparade jag denna 50lapp så hade jag 100kr imorgon istället som jag kunde lägga på nåt lite finare än jag kanske skulle gjort med 50lappen. på så sätt sparade jag in många godispåsar osv för jag blev så taggad att min plånbok växte med 50kr varje dag.

• Anonym

Vi brukar ha så lite kvar, Vi åker en gång till Willys och storhandlar eftersom det är 2mil enkel resa dit, brukar då handla basvaror och fylla frys för 1000-1500kr, sen småhandla såsom mjölk osv på Ica där vi har bonuskort.

Handla:

Ris
    MASSOR med pasta
    Falukorv
    Köttbullar (köp kampanj grejerna, frys)
    konservburkar med champinjoner och bönor som du kan dryga ut köttfärssåsen med
    Köttfärs (du kan göra köttfärssås, biffar osv)
    gul lök
    bröd och frys in

skippa godis, pålägg, och kanske inte så mkt grönsaker och frukt, lite är bra men ät inte varje dag om ni inte har råd.

Skippa tobak om ni kan, vi försöker sluta snusa för vi har bannemig inte råd.

• Anonym (wusch)

vi har lite månad kvar om pengar är slut. pengar räker inte för hela månaden.

vi köper i ica maxi och ibland i willys. för hela veckan behöver vi mellan 1200 - 1500 kronor, med mat och bensin. vi har för mycket räkningar. hoppas Lidl öppna i Umeå nu, för att vi kan köpa mat för mindre pengar.

• Anonym (3st)

Jag bor ihop med min sambo (ett riktigt matvrak) och vår dotter på snart 9 månader.

Igår var vi och handlade på Ica maxi, det gick till 929kr, väldigt billigt tyckte jag då vi handlade tex köttfärs,flintastek,ost och en hel del annat!

Först och främst, se till att skaffa er ett Ica kort om ni inte har det! Vi får i alla fall 25kr i månaden i kupong därifrån. När man kommer in i Ica Maxi så brukar dom ha en grej man kan dra kortet i och kolla erbjudanden, det gör vi alltid, där kan man skriva ut en minneslapp och ha med sig i affären.

När man är medlem får man deras mattidning hemskickad, ihop med eventuella kuponger(beroende på hur mycket man handlar), man får också erbjudande om varor man brukar handla. Brukar röra sig om 20% rabatt på dom.

Vi kör även med scannern, den är perfekt! Om man har begränsat med pengar så vet man ju precis vad man har att röra sig på. Jag väljer alltid det som är nedsatt pris på eller typ euro shopper osv.
    Det är inget som helst fel på dom och pengarna kan man ha roligare för än att äta upp!

Se till att ni går igenom kyl och frys och se vad ni faktiskt har. För ofta kollar man lite snabbt och säger - nej vi har inget vi måste handla. Men om man kollar lite noggrannare och kanske slår på recept i kokbok/på nätet så hittar man massa förslag på vad man kan göra av det man har.
    Lycka till!

• JAG är BÄST

Shit 2000:- så mycket,,hahah denna månad så hade vi extremt mycket räkningar,,å har bara kvar drygt 400:-
    Men jag får pengar nästa vecka så det är lugnt,,för mat är uppbunkrat.

Svar på tråden ni som har 2000kr kvar efter räkningarna