Anonym (kul bröllop) skrev 2009-06-15 09:52:38 följande:
Men varför måste det vara så storslaget? Varför måste det kosta så mycket?Jag var 18 år när jag gifte mig med min man som var 2 år äldre. Vi hade väldigt lite pengar. Vi gifte oss i kyrkan. Fick låna församlingshemmet (med kök) gratis. Jag sydde min brudklänning själv (den var inte speciellt grann, men den var unik!) Maken köpte en kostym på rea som han kunde ha till annat än bröllop. Maten köpte vi på lågprisbutiker och en väninna till min mamma hjälpte till att laga mat och servera gratis. Porselinet räckte inte så vi var tvugna att hyra porselin, glas och bestick från en firma. Vi hyrde en musiker som sjöng i kyrkan. Makens band kom och spelade för oss och det kostade inget. Vi skippade alkohol (eftersom vi inte hade råd), men det blev en väldigt bra fest i alla fall 120 pers kom och hela familjer var bjudna. Summan slutade på endast 10000 kr totalt och då inbegriper det, ringar och rubbet. Det är visserligen några år sedan, men man skulle lätt kunna göra om samma baluns för i alla fall 15000 kr. Min erfarenhet är att vår budget fest har vari det bröllop som släkt och vänner kommer i håg bäst och upplevt som allra roligast, eftersom det var så pretangiös löst.
oj det skulle jag aldrig klara! 15tusen är vad vi lägger undan i månaden!
jag vill ha ett stort bröllop :)