Inlägg från: Alfonsina |Visa alla inlägg
  • Alfonsina

Är de verkligen så hemskt att låna till ett bröllop???

Jag gifte mig i maj och vårt lilla bröllop för 43 personer gick ändå på 100.000 kr då vi var på restaurang och köpte dyra ringar. För mig var det en självklarhet att vi skulle ha dessa pengar innan och absolut inte låna dem!

Tycker man att 50.000 kr är massor av pengar, då ska man också akta sig för att låna dem. Annars kan man ju enkelt spara ihop dem själv, eller hur? Och det är jättebra att du tycker att ni har det gott ställt, men om det inte går att lägga undan ett par tusen per månad så kan det ju inte finnas så mycket pengar över?

Jag har hängt mycket på Bröllopstorget under planeringen av bröllopet och det verkar inte alls vanligt med att man lånar till sitt bröllop faktiskt. Det är dock mycket vanligt att det redan nu finns trådar och inlägg om bröllop 2011 och 2012 för att många måste spara lång tid för att ha råd med sitt drömbröllop.

• Alfonsina

Anonym (*-*) skrev 2009-06-15 10:29:20 följande:

Jag personligen skulle aldrig ta ett lån för att finansiera mitt bröllop, men har full respekt för dom som väljer det.Och som svar till dom som drar paraleller mellan att inte ha råd att spara och ett lån....att spara några tusenlappar i månaden kan kanske kännas tungt och påfrestande för ekonomin, ett lån tas vanligtvis på en längre tid vilket gör att månadsbeloppet inte blir lika högt.Sen förstår jag inte dom som väljer att ha fest/mottagning på restaurant som kostar skjortan, vad får man ut mer av det än en stor utgift?varför väljer man att ha ett dyrt bröllop?Det är ingen kritik till er som vill ha det eller har haft ett sånt, jag vill bara veta hur tankegångarna går hos er och orsaken till varför man väljer det dyrare alternativet.
    Jag hade ingen lust att slita häcken av mig inför bröllopet helt enkelt. Restaurangen stod för mat, dukning och vacker lokal (bygdegård är inte riktigt "vi"). Floristen stod för våra blommor samt att hon gjorde otroligt vackra bordsdekorationer som hon personligen ställde ut och fixade med. Jag gick till frissan och blev sminkad av samma anledning. För mig handlar det om bekvämlighet och eftersomv i hade råd med det så var det ett självklart val.

Jag skulle aldrig tycka att ett mindre påkostat bröllop i bygdegård var mindre trevligt eftersom det är stämningen coh gästerna som gör festen, men vi hade vårt bröllop enligt våra önskemål och det måste väl vara lika okej?
  • Alfonsina

TS frågar ju om det är hemskt att låna till bröllop och en del av oss svarar JA på den frågan. Vad är problemet? Är det ett problem att vi som svarar ja på den frågan har sparat ihop eller redan hade sparade pengar till våra bröllop?

Har ni något sparande överhuvudtaget att ta pengarna av? Om inte, varför?

• Alfonsina

Boendet är ju fortfarande VÄRT någonting, det är också en bil, båt, husvagn till en viss del. Ett bröllop är ju inget mer värt än minnen och inget banken kan ta i pant den dagen man inte kan betala lånen (om det skulle hända). Det är SKILLNADEN!

Tror någon att vi som kan betala bröllop med egna pengar är avundsjuka? På vaddå? Vi är mer kreditvärdiga än den som inga tillgångar har...

Rätta munnen efter matsäcken är jag uppfostrad till, skulle aldrig låna till konsumtion oavsett vad "alla andra" gör. Avbetalning finns inte i min värld.

• Alfonsina
    Anonym skrev 2009-06-15 15:27:13 följande:
    tur att du är så jväla lyckligt lottad då SYND bara att människor som du är trångsynta och inte kan se att alla inte föddes med samma privilegier...och TUR att det finns folk som fortfarande lånar
    Jag är inte ett dugg trångsynt. Jag anser helt enkelt inte att man ska låna till konsumtion. Kan man betala av något så kan man också istället spara till det. Roligt? Nej, antagligen inte, men väldigt mycket bättre affär.

Jag har arbetat mig till den ekonomi jag har. Finns inga arvspengar eller dyligt, studier och sedan arbete för att kunna spara pengar till buffert. Så inte föddes jag med det.
  • Alfonsina
    Anonym skrev 2009-06-15 16:15:09 följande:
    Fast seriöst, om du bor i stockholmsområdet och köper en villa idag för 4-5 miljoner så är det ju inte som att du någonsin kommer att betala av den! Eftersom bostadspriserna är så höga är det inte troligt att man gör världens vinst om man säljer den efter 2 år för att det skiter sig. Jag är inte avundsjuk på de som betalar bröllop med egna pengar, det gjorde även jag för 5 år sen. Vi hade sparat ihop till det för övrigt, men gjorde det ganska litet eftersom vi ville gifta oss snabbt och inte ville spara i 10 år.Det viktigaste för oss var att gifta oss, inte att ha en stor fest med massor av folk.
    Vad spelar det för roll om du kan betala av den?! Oavsett om du måste sälja så är chansen bra mycket större att du kan betala av din skuld och bli skuldfri. Hur du än vrider och vänder på det är det inte alls samma sak att låna till konsumtion! Inte alls svårt att förstå...

Jag hade inte heller stor fest med massor av folk. Men jag tycker det är roligt att gå på såna bröllop om det är vad brudparet vill ha. Jag bryr mig inte ett dugg om upplägget som bröllopet har, bara brudparet har råd med det.
  • Alfonsina
    iolanthe skrev 2009-06-15 16:34:57 följande:
    Orkar inte läsa hela tråden, men nej, jag tycker inte det är hemskt att låna till ett bröllop. Det är väl inte värre än att låna till möbler eller hemelektronik, och sånt är ju rätt vanligt att köpa på avbetalning.
    Så bara för att det är vanligt så ska TS göra samma misstag?
  • Alfonsina
    iolanthe skrev 2009-06-15 17:04:47 följande:
    Misstag, hur menar du då?
    Är det inte ett misstag att låna till konsumtion och betala ränta för något du själv kunnat spara till? "Bara för att alla andra gör det?"
  • Alfonsina
    iolanthe skrev 2009-06-15 17:19:45 följande:
    Nej, jag skulle inte låna till konsumtion, har inte ens lånat till en bil, enda lånet jag nånsin tagit och förhoppningsvis kommer att ta är till vårt boende.Men alla prioriterar inte som du och jag, så länge ts tycker det är värt att låna till och klarar avbetalningarna ser jag inte problemet.
    Men hon frågade ju och då måste man väl få svara?
  • Alfonsina

Blir ju mörkrädd när jag läser att att en del säger att "de inte kan spara". Vadå inte kan? Det är bara att sätta pengarna på ett konto och låta dem stå kvar där.

Förstår inte att man helle sitter med krediter än att man sparar. Hur tänker ni när det kommer till barnuppfostran? Blir bara nyfiken om ni lär dem att ta krediter? Att det är det enda sättet att tex resa på?

• Alfonsina
    Tessa skrev 2009-06-16 15:06:00 följande:
    Men nu är det så att alla kan faktiskt inte spara.Det finns folk som precis får ekonomin att gå runt eller ens det. Alla har inte den turen att ha två inkomster. Hur kan man då spara när det knappt finns ett öre över när boende, mat el, mm är betalt?Om man tvingas låna av släkt och vänner för att klara sig till nästa månad så är kanske inte ett sparande högsta prio och för dessa människor är kanske ett lån till en resa en utväg för att kunna göra något.Alla har vi olika ekonomiska förutsättningar som jag tidigare skrivit.Inse det och bli mörkrädd för något annat som är mer relevant.Själv väljer jag att bli mörkrädd för att en 16 åring kan döda en kamrat för att flickvännen säjer det, inte för att ts vill låna pengar till ett bröllop.Men alla är vi ju olika och tur är väl det :)
    Men tala om för mig hus man preciiis får vardagsekonomin att gå runt och då har råd att ta saker på avbetalning?! Vad är skillnaden från att spara samma summa? *skakar på huvudet*
  • Alfonsina
    Tessa skrev 2009-06-16 15:32:37 följande:
    Ja du, är inte expert i ämnet. Men smslån, borgenärer,Att den ena partnern tar lånet i sitt namn är väl några alternativ.Sitter inte och försvarar på nått sätt, vill bara att du ska inse att alla är inte likadana och har samma förutsättingar.Jag känner folk som inte får ihop sin ekonomi men ändå har ett billån för att utan bil klarar dom sig inte, då mannen har sex mil till jobbet.Ska dom då säja bilen och vara arbetslösa båda för att kunna spara pengar på banken??
    Tycker du inte det är skillnad på lån för att kunna sköta jobbet och ett lån för att resa eller gifta sig?

Jag vet precis hur "Svensson" konsumerar och lånar, min arbetsplats är nämligen banken.
  • Alfonsina
    Tessa skrev 2009-06-16 15:46:10 följande:
    Ett lån är ett lån oavsett vad man använder pengarna till.Som bankman/kvinna borde väl du vara mest intresserad av att personerna betalar tillbaka.Jag bryr mig inte om vad folk lägger sina lånade pengar på.Men att folk lånar till ett bröllop eller en resa istället för en bättre investering är kanske ett sätt för dom att få en ljusglimt i en jävligt jobbig vardag.Vad vet jag.Alla behöver vi ett break ibland.Hur vi gör för att fixa det är väl var och ens ensak så länge det är lagligt:)Själv ska vi campa i svärisarnas husvagn.Självklart förstår jag hur du menar i detta statussamhälle vi lever i.Har själv släktingar som snart kommer gå i personlig konkurs för alla avbetalningar dom har.Allt för att dom ska kunna leva i det allra senaste från kläder till nya vitvaror mm mm.Men det är deras ensak.
    Jo, det är faktiskt skillnad beroende på vad du lånar till. Därför är det lägre ränta och större möjligheter att låna till boende än vad det är att ta ett s.k. blancolån. Tro mig, vi hjälper många ur lånefällan med dyra krediter då banken tyvärr är den sista som får förfrågan att reda ut allting.

Avråder fortfarande att låna till resor och bröllop mm. Sånt bör man spara till!
  • Alfonsina

Förstår inte varifrån du får avundsjukan? Vem är avundsjuk på någon som måste låna pengar?

• Alfonsina
    Tessa skrev 2009-06-16 19:14:21 följande:
    Jag menar att det finns alltid avundsjuka på vad andra folk har.Mycket vill ha mer.Det är väl därför endel lånar till att "bättra" på sins status.Dom som nu känner att dom måste ha materiella saker för att vara lyckliga.För visst finns det såna, som inte har råd, men tar ett lån för att inte ha sämre bil, tv mm än grannen.Jag vet inte hur folk som knappt har råd att överleva, har råd med lån.Ni får fråga en av dom.Jag är som sagt ingen expert i detta ämne utan jag spekulerar bara i varför endel tar lån till resor, bröllop och andra saker som endel av er aldrig skulle tänka tanken på att låna till.Men alla är vi som sagt olika.Ni uttrycker era åsikter och jag mina.Vad folk vill lägga sina pengar på oavsett om dom är sparade eller lånade är deras ensak.Tål att upprepas gång på gång
    Ensak och ensak, många hmanar ju hos Kronofogden tyvärr (fler än vad man tror!) och dessa skulder blir ju sällan betalda. Får man sen skuldsanering så har ju någon annan betalat i slutänden...
  • Alfonsina
    pysslar skrev 2009-06-17 11:40:42 följande:
    Ett billån är isåfall också ett "dåligt" lån, då bilen snabbt förlorar värde, samma med möbler vitvaror osv. Varför nöja sig med ett budget bröllop om man drömmer om en stor fest? Då kan man lika gärna köpa en rostig golf för 5000 och betala kontant än dra på sig lån och köpa en medelbil för 90 000.
    Självklart är även ett billån ett sämre lån än ett huslån. Och att låna till möbler och vitvaror är inte helelr att rekommendera. Buffert kanske ?
  • Alfonsina
    pysslar skrev 2009-06-17 20:18:43 följande:
    Självklart är det bästa att ha en buffert, men har man inte det så kan man låna. Vill man ha ett stort bröllop, så kan man lika gärna låna till det som att låna till en bil. Det är ju ändå ngt man måste betala tillbaka hur som helst. En ny bil är inte värd många kronor efter 10år, ett äktenskap är förhoppningsvis livslångt. Det är väll ändå det som är tanken ... sen får man leva med sina skulder och förhoppningsvis så tycker man att det var värt det.
    Bilen ska vara avbetald på som längst sex år... Och dagen efter bröllopet (eller resan) så finns inget kvar, dagen efter du har köpt en bil kan du i värsta fall sälja den. Går inte att jämföra!
Svar på tråden Är de verkligen så hemskt att låna till ett bröllop???