• sofanda

Är de verkligen så hemskt att låna till ett bröllop???

Varför skulle man inte kunna ta lån för ett bröllop? Hur många har inte lån på bil, hus, landställe, båt, CSN mm, mm, mm?

Kan inte se skillnaden riktigt...

Anonym (herregud) skrev 2009-06-16 11:38:14 följande:

Skulle det kännas bra och låna pengar till "erat bröllop" ?Hur skulle det kännas på bröllopet egentligen, att ni har lånat er pengar och inte lyckats fixa det själva. Neh då är man fan inte mogen till det.Eftersom eran ekonomi inte är den bästa får man tänka lite smart än dom där glassiga hollywoodbröllopen .Använd fantasin och fixa maten själv osv.Man kan få ett riktigt fint bröllop för 5000kr Man kan hyra en brudklänning också ..!!!
    Tror du att alla som har lån på någon/några av de sakerna jag skrev lider och har ångest för att de har lånat pengar för att kunna köpa?? Är man inte mogen att ha bil, hus etc etc??
  • sofanda
    Flerbarnstokan skrev 2009-06-16 15:55:57 följande:
    Alla de saker du nämner är en investering som leder till att man oftast får ut mer pengar om man säljer, inte mindre (med undantag för bilen som tyvärr ofta kan vara livsnödvändig), CSN leder till högre lön genom en bra utbildning etc. DVS dessa saker du nämner är mer att se som investeringar. En bröllopsfest är en dag, sedan är den över! Men man får sitta och betala av på den i evigheter. En bröllopsfest är ingen investering. Är det själva "att vara gift" som är viktigt kan man ju göra det i princip gratis på rådhuset/i kyrkan.
    Faktiskt inte alltid studier med CSN- lån som följd ger ett bättre jobb med högre lön per automatik...beror på efterfrågan. Och de som säljer hus vid "fel" tillfälle kan få mindre än de betalt.... Så många som sålt sitt radhus där jag bor och inte fått "igen" pengarna... Allt är inte alltid svart/vitt...
  • sofanda

jen m 3 skrev 2009-06-16 17:01:06 följande:

Bilen, huset, landstället, båten är saker du har som är värda något(går att sälja)......Utbildning leder ofta till högre inkomst. Bröllop eller resor är upplevelser, det är skillnaden......
    Se mitt inlägg ovan...

En sak till... om man lånar till ett bröllop så lånar man troligtvis inte lika mycket som om man skulle låna till en bil....

Säger inte att jag skulle överväga att låna till mitt bröllop, vi fixade det ändå, hlet själva med sparade pengar. Men jag tycker inte att den som vill låna till sitt bröllop gör helt fel, det är deras ensak.
  • sofanda

jen m 3 skrev 2009-06-16 17:08:58 följande:

Absolut, jag håller med dig om att det är upp till var och en att besluta. Jag skulle heller aldrig säga att det är fel. Tycker personligen att det är skillnad på lån och lån när det kommer till mina egna beslut.
    Samma här!

Nu ska jag iväg och springa PARLOPPET!!!!
Svar på tråden Är de verkligen så hemskt att låna till ett bröllop???