• snuttP

Är de verkligen så hemskt att låna till ett bröllop???

Jag skulle aldrig få för mig att låna till mitt bröllop. Nä då hade jag valt att ha ett mindre bröllop istället.

Nu hade vi ett mindre bröllop. Gick på ca 40 000:- Det sparade vi ihop..

• snuttP

Men grejen är den.. har man inte råd att spara så har man inte råd att betala tillbaka på ett lån. Visst man vill kanske gifta sig NU, men nja.. jag personligen skulle verkligen inte vilja gå och betala för mitt bröllop i 30 år.

• snuttP

Ärla Minou skrev 2009-06-16 19:06:57 följande:

Jo för man kanske har råd att spara...bara det att man inte vill vänta med sitt bröllop...eller? Man kan ha råd att spara 2000 i månaden, vill använda hälften av den summan till ett buffertsparande och hälften till ett bröllopssparande bara det att man inte vill vänta i 10 år med att gifta sig?Till TS: Jag tycker det inte är så stor vits att moralisera över det här med lån. Men man måste vara nykter. Hur stabil är ens ekonomi? Skulle man har råd att betala lånet även om man blev sjukskriven/arbetslös etc? Har man andra buffertar och lite luft i systemet eller lever man riskabelt, på marginalen och utan en enda sparad krona? Sådant får man ta med i beräkningen. Sen tycker jag man ska fråga sig vad i bröllopet som känns viktigt för en. Och vad man bara tror att man måste. Vad har du drömt om, vad har din blivande man drömt om i bröllopsväg. Vissa saker passar som en härlig fantasi eller avnjuts bäst på bio och annat går att förverkliga. Vill man ha ett filmbröllop? Blir det det fast man har skavsår, sin helt vanliga underbara men till vissa delar knasiga släkt där och ens barn kissar på sig eller blir det ett antiklimax då? Osv osv. Bröllop är givet en kompromiss mellan minst två viljor och dessutom en ekonomi. Vad är viktigt? Vad kan man stryka?
    Men då känner jag i alla fall. Att antingen väljer man att spara allt man kan och gifter sig så fort man har pengarna. Eller så väntar man 10 år, eller så gifter man sig för dom pengarna man har och väljer bröllop efter plånboken.
  • snuttP

Ärla Minou skrev 2009-06-16 19:13:53 följande:

Det låter bra och skönt och enkelt att ha en så avslappnad syn på det hela För mig är stora dyra bröllop inget jag eftersträvat så för mig är det också lätt. Ville bara invädna mot resonemanget att kan man inte spara har man inte råd att låna. Frågan är ju mer vad man tycker är legitimt att låna till. Folk lånar till bilar till exempel. Utan att någon säger åt dem att har de inte råd att spara ihop till bilen så har de itne råd att låna till den heller.
    Jag håller med dig.. Klart man kan ha råd ändå.. Men vissa saker kan jag i alla fall anse som mer viktiga än andra. Att gifta sig imorron eller att skaffa bil för att kunna ta sig till jobbet är inte riktigt samma sak för mig. Så om jag får ändra lite på det jag skrev..

Att ha råd att sprara eller betala tillbaka lån är inte samma sak. Dock anser jag att "onödiga" saker sparar man till, "viktiga" saker kan man låna till. Jag själv anser inte att ett bröllop för 200 000:- är nåt viktigt, men en säker bil eller ett hus kan va det.
Svar på tråden Är de verkligen så hemskt att låna till ett bröllop???