Inlägg från: Ärla Minou |Visa alla inlägg
  • Ärla Minou

Är de verkligen så hemskt att låna till ett bröllop???

snuttP skrev 2009-06-16 18:40:32 följande:
    Men grejen är den.. har man inte råd att spara så har man inte råd att betala tillbaka på ett lån. Visst man vill kanske gifta sig NU, men nja.. jag personligen skulle verkligen inte vilja gå och betala för mitt bröllop i 30 år.
    Jo för man kanske har råd att spara...bara det att man inte vill vänta med sitt bröllop...eller? Man kan ha råd att spara 2000 i månaden, vill använda hälften av den summan till ett buffertsparande och hälften till ett bröllopssparande bara det att man inte vill vänta i 10 år med att gifta sig?

Till TS: Jag tycker det inte är så stor vits att moralisera över det här med lån. Men man måste vara nykter. Hur stabil är ens ekonomi? Skulle man har råd att betala lånet även om man blev sjukskriven/arbetslös etc? Har man andra buffertar och lite luft i systemet eller lever man riskabelt, på marginalen och utan en enda sparad krona? Sådant får man ta med i beräkningen.

Sen tycker jag man ska fråga sig vad i bröllopet som känns viktigt för en. Och vad man bara tror att man måste. Vad har du drömt om, vad har din blivande man drömt om i bröllopsväg. Vissa saker passar som en härlig fantasi eller avnjuts bäst på bio och annat går att förverkliga. Vill man ha ett filmbröllop? Blir det det fast man har skavsår, sin helt vanliga underbara men till vissa delar knasiga släkt där och ens barn kissar på sig eller blir det ett antiklimax då? Osv osv. Bröllop är givet en kompromiss mellan minst två viljor och dessutom en ekonomi. Vad är viktigt? Vad kan man stryka?
  • Ärla Minou
    snuttP skrev 2009-06-16 19:09:15 följande:
    Ärla Minou skrev 2009-06-16 19:06:57 följande:
    Men då känner jag i alla fall. Att antingen väljer man att spara allt man kan och gifter sig så fort man har pengarna. Eller så väntar man 10 år, eller så gifter man sig för dom pengarna man har och väljer bröllop efter plånboken.
    Det låter bra och skönt och enkelt att ha en så avslappnad syn på det hela För mig är stora dyra bröllop inget jag eftersträvat så för mig är det också lätt. Ville bara invädna mot resonemanget att kan man inte spara har man inte råd att låna. Frågan är ju mer vad man tycker är legitimt att låna till. Folk lånar till bilar till exempel. Utan att någon säger åt dem att har de inte råd att spara ihop till bilen så har de itne råd att låna till den heller.
  • Ärla Minou
    snuttP skrev 2009-06-16 19:19:51 följande:
    Ärla Minou skrev 2009-06-16 19:13:53 följande:
    Jag håller med dig.. Klart man kan ha råd ändå.. Men vissa saker kan jag i alla fall anse som mer viktiga än andra. Att gifta sig imorron eller att skaffa bil för att kunna ta sig till jobbet är inte riktigt samma sak för mig. Så om jag får ändra lite på det jag skrev..Att ha råd att sprara eller betala tillbaka lån är inte samma sak. Dock anser jag att "onödiga" saker sparar man till, "viktiga" saker kan man låna till. Jag själv anser inte att ett bröllop för 200 000:- är nåt viktigt, men en säker bil eller ett hus kan va det.
    Jag tycker också att det är en bra princip att leva efter. Men tror att det kan funka för folk att göra små avsteg från den vid något enstaka tillfälle i livet. Men att låna jättesummor som 200 000 känns ju risky när det är till något så flyktigt. En bil går ju iaf att sälja även om man inte får tillbaka hela lånesumman.
  • Ärla Minou

Anonym (*-*) skrev 2009-06-17 08:40:04 följande:

Har man inte ekonomi för att kunna spara så hur ska man klara av lånet?
    Kör du samma resonemang när det gäller billån, huslån mm? Om jag har hög lön, en buffert på banken som jag vill ha kvar. Kan betala säg en tredjedel för något rakt av men behöver låna resterande belopp och då binder upp mig i två år för en summa jag vet att jag kan betala och ändå ha marginaler JUST bara för att jag vill ha "saken" NU utan att rasera min buffert. På vilket sätt har jag då inte råd att låna? Att låna kan vara ett sätt att slippa vänta även när man har gott om pengar. Sen kan man tycka att det är moraliskt fel (dvs om man blir upprörd över när andra lånar) eller känna att det skulle vara fel i ens egen situation men det är en annan sak än att hävda att man inte har råd att låna bara för att man inte vill vänta.
  • Ärla Minou
    TessaS skrev 2009-06-17 10:00:09 följande:
    nu var det inte ställt till mig men jag slänger mig in med dödsförakt...Jag tycker det är skillnad när jag lånar till något som är en säkerhet... banken ser det så också, därför det är bättre ränta på hus och billån, än på blancolån.Går det åt helvete så kan jag sälja huset, men få är intresserade av att köpa min minnen från bröllopet. Så resonerar jag.Ärla Minou skrev 2009-06-17 09:57:53 följande:
    Så resonerar jag med Så för mig känns det inte som en god idé att låna stora belopp till ett bröllop. Men om någon gör en hållbar kalkyl som inte är en glädjekalkyl dvs faktiskt vet att de kommer att kunna betala tillbaka (händer ofta att folk betalar tillbaka "mindre" blancolån så det är inte ett orealistiskt antagande) så tycker jag inte att det är något konstigt med det. Väcker det väldigt starka känslor när andra gör så så tycker jag man ska fundera på varför. Skriver man mer för att berätta hur man själv känner inför att ta ett sånt lån så är det en annan sak. Men försöker man slå fast att man inte kan ha råd att låna om man inte har "råd" (= egentligen inte vill vänta) att spara då har man antingen missförstått eller moraliserar.
  • Ärla Minou

Ari Gold skrev 2009-06-17 10:09:58 följande:

Om  man inte förstår skillnaden i ett huslån och ett konsumtionslån kanske man borde ta en grundkurs i ekonomi.Alla gör som de vill, men jag skulle aldrig i livet vilja starta mitt äktenskap med attt sätta mig i skuld.
    Jag förstår skillnaden. Så efter är jag inte. Tvärtom. Blancolån är en sak, lån med säkerhet en annan. Men skiter sig saker, vilket de kan göra så kan man "lyckas" komma ur en husaffär eller ett bilköp med en förlust också. Inga lån är säkra och allt bygger på en kalkyl som man ska försöka se till att det är så realistisk som möjligt.

Men hävdar man att folk inte har råd att låna 10 000 bara för att de inte vill vänta i fem månader med att spara så behöver man också gå kurs.
  • Ärla Minou

Ari Gold skrev 2009-06-18 11:49:19 följande:

Menar du ärligt att du inte kan förstå skillnaden? Skillnaden är att om du planerar att spara i 1,5 år till ditt bröllop oh plötsligt blir arbetslös eller sjukskriven osv. kan du ändra dig. Du kan använda de pengar du sparat ihop till något du pga ändrade förutsättningar behöver mer akut, du kan förlänga spartiden om du behöver minska summan eller du kan planera ett billigare bröllop och avsuta ditt sparande. Du har makten att bestämma själv över din ekonomi helt enkelt. Och som en bonus betalar du inte någon ränta.Kan du inte se hur detta skiljer sig från att binda sig för ett lån så är du välkommen att titta runt bland de mängder av anonyma överskuldsatta människor här på FL som beklagar sig över att sitta med skyhöga avbetalningar som de ej har råd med efter att ha förlorat jobbet eller drabbats av andra oförutsedda händelser i livet.
    Om vi skippar det där med anspelningen på bristande fattningsförmåga så håller jag helt med dig. Ett lån innebär att man binder upp sig. Och ens förutsättningar kan plötsligt ändras. Men där varierar det ju från fall till fall hur stora risker man tar. Jag hävdar att det GÅR att låna med väldigt låg risk att det sätter en i en överjävlig lånekarusell eller ekonomisk katastrof. Och att människor måste få välja vad de lånar till. Det är ibland en fråga om fattningsförmåga men ibland också en fråga om värderingar. Vad är viktigt etc. Att IMPULSköpa på kredit - riskabelt beteende. Att väl övervägt och med en bra kalkyl i botten låna från bank - mindre riskfyllt. Men visst. Lån är lån. En risk finns alltid.

Men de som lånar till annat än hus gör det inte för att de är ointelligenta och inte har blivit upplysta av tex dig hur det hänger ihop. Det kan visserligen vara så. Men det kan också vara en fråga om att de har en annan utsikt från sin horisont. Värderingar. En snuskigt rik moster som ger en pengar om det skiter sig eller vad vet vi.
Svar på tråden Är de verkligen så hemskt att låna till ett bröllop???