Är de verkligen så hemskt att låna till ett bröllop???
snuttP skrev 2009-06-16 18:40:32 följande:
Men grejen är den.. har man inte råd att spara så har man inte råd att betala tillbaka på ett lån. Visst man vill kanske gifta sig NU, men nja.. jag personligen skulle verkligen inte vilja gå och betala för mitt bröllop i 30 år.Till TS: Jag tycker det inte är så stor vits att moralisera över det här med lån. Men man måste vara nykter. Hur stabil är ens ekonomi? Skulle man har råd att betala lånet även om man blev sjukskriven/arbetslös etc? Har man andra buffertar och lite luft i systemet eller lever man riskabelt, på marginalen och utan en enda sparad krona? Sådant får man ta med i beräkningen.
Sen tycker jag man ska fråga sig vad i bröllopet som känns viktigt för en. Och vad man bara tror att man måste. Vad har du drömt om, vad har din blivande man drömt om i bröllopsväg. Vissa saker passar som en härlig fantasi eller avnjuts bäst på bio och annat går att förverkliga. Vill man ha ett filmbröllop? Blir det det fast man har skavsår, sin helt vanliga underbara men till vissa delar knasiga släkt där och ens barn kissar på sig eller blir det ett antiklimax då? Osv osv. Bröllop är givet en kompromiss mellan minst två viljor och dessutom en ekonomi. Vad är viktigt? Vad kan man stryka?