• Tessa

Är de verkligen så hemskt att låna till ett bröllop???

Det spelar väl ingen roll om pengarna till bröllopet kommer från banken, mamma och pappa eller en själv.
    Det viktigaste är väl att dagen blir helt underbar.
    Anser jag.

Alla lånar till allt. Ska man inte få köpa hus heller nu utan att låna kanske?
    Jag fattar inte varför folk hakar upp sig.
    Avundsjuka för att dom inte får lån??
    Det är ju TS med makes lån, inte erat.
    Vill dom betala av det i åratal så låt dom göra det.
    Det är såkert inget impulsbeslut detta.
    Det är ju deras ensak.

Om man lånar till en större bil för utökad familj, är det med skam?
    Ska man skylla sig själv för man inte har råd att byta upp sig?
    Alla har en massa pengar sparade, och det som är sparat är kanske öronmärkta till annat.
    Barnens framtid, husbuffert osv..

Lycka till iallafall och hoppas ni får en underbar dag oavsett hur den finansierades.
    Kramar Tessa

• Tessa

Tyvärr har inte alla samma ekonomiska förutsättingar.
    Skrev om avundsjuka om lån.
    Står klart och tydligt "dom som inte får lån"

Nu har inte TS tydligen den lyxen att kunna betala sitt eget bröllop och är det viktigt för henne att låna för att kunna betala, så låt henne göra det.
    Det är ju hennes avbetalning sen.
    Inte min och inte din..

• Tessa
    Alfonsina skrev 2009-06-15 23:00:09 följande:
    Blir ju mörkrädd när jag läser att att en del säger att "de inte kan spara". Vadå inte kan? Det är bara att sätta pengarna på ett konto och låta dem stå kvar där. Förstår inte att man helle sitter med krediter än att man sparar. Hur tänker ni när det kommer till barnuppfostran? Blir bara nyfiken om ni lär dem att ta krediter? Att det är det enda sättet att tex resa på?
    Men nu är det så att alla kan faktiskt inte spara.
    Det finns folk som precis får ekonomin att gå runt eller ens det. Alla har inte den turen att ha två inkomster. Hur kan man då spara när det knappt finns ett öre över när boende, mat el, mm är betalt?

Om man tvingas låna av släkt och vänner för att klara sig till nästa månad så är kanske inte ett sparande högsta prio och för dessa människor är kanske ett lån till en resa en utväg för att kunna göra något.

Alla har vi olika ekonomiska förutsättningar som jag tidigare skrivit.
    Inse det och bli mörkrädd för något annat som är mer relevant.
    Själv väljer jag att bli mörkrädd för att en 16 åring kan döda en kamrat för att flickvännen säjer det, inte för att ts vill låna pengar till ett bröllop.
    Men alla är vi ju olika och tur är väl det :)
  • Tessa

Ja du, är inte expert i ämnet. Men smslån, borgenärer,
    Att den ena partnern tar lånet i sitt namn är väl några alternativ.

Sitter inte och försvarar på nått sätt, vill bara att du ska inse att alla är inte likadana och har samma förutsättingar.

Jag känner folk som inte får ihop sin ekonomi men ändå har ett billån för att utan bil klarar dom sig inte, då mannen har sex mil till jobbet.
    Ska dom då säja bilen och vara arbetslösa båda för att kunna spara pengar på banken??

• Tessa

Ett lån är ett lån oavsett vad man använder pengarna till.
    Som bankman/kvinna borde väl du vara mest intresserad av att personerna betalar tillbaka.

Jag bryr mig inte om vad folk lägger sina lånade pengar på.
    Men att folk lånar till ett bröllop eller en resa istället för en bättre investering är kanske ett sätt för dom att få en ljusglimt i en jävligt jobbig vardag.
    Vad vet jag.

Alla behöver vi ett break ibland.
    Hur vi gör för att fixa det är väl var och ens ensak så länge det är lagligt:)
    Själv ska vi campa i svärisarnas husvagn.

Självklart förstår jag hur du menar i detta statussamhälle vi lever i.
    Har själv släktingar som snart kommer gå i personlig konkurs för alla avbetalningar dom har.
    Allt för att dom ska kunna leva i det allra senaste från kläder till nya vitvaror mm mm.
    Men det är deras ensak.

• Tessa

Det skrev jag inte heller.
    Jag svarade bara en annan om att sparande kanske inte är högsta prio när man inte får ekonomin att gå runt.
    Det inlägget var ett svar på sparande, inte om ts lån till bröllopet.
    Tycker ändå att vad folk väljer att använda sina lånade pengar till är deras ensaker.

• Tessa

Vi får väl se om vi ser ts i ett framtida avsnitt av lyxfällan då.
    Pengar är alltid ett känsligt ämne.
    Speciellt i dagens lågkonjuktur.
    Tycker dock att det finns värre saker att lägga pengar på, sparade eller lånade.
    Vad folk gör med sina pengar är deras ensak.
    Den svenska avundsjukan kommer man aldrig ifrån.
    Det är varken sparad eller lånad.
    Hahaha

• Tessa

Jag menar att det finns alltid avundsjuka på vad andra folk har.
    Mycket vill ha mer.
    Det är väl därför endel lånar till att "bättra" på sins status.
    Dom som nu känner att dom måste ha materiella saker för att vara lyckliga.
    För visst finns det såna, som inte har råd, men tar ett lån för att inte ha sämre bil, tv mm än grannen.

Jag vet inte hur folk som knappt har råd att överleva, har råd med lån.
    Ni får fråga en av dom.
    Jag är som sagt ingen expert i detta ämne utan jag spekulerar bara i varför endel tar lån till resor, bröllop och andra saker som endel av er aldrig skulle tänka tanken på att låna till.
    Men alla är vi som sagt olika.
    Ni uttrycker era åsikter och jag mina.

Vad folk vill lägga sina pengar på oavsett om dom är sparade eller lånade är deras ensak.
    Tål att upprepas gång på gång

• Tessa

Men det är ju inte bara folk med lån som hamnar hos fogden.
    Det kan ju folk utan lån med göra.
    Och deras ekonomi är väl också deras ensak.
    Det är väl ingen som planerat att hamna hos fogden.
    Det är inte många som beviljas skuldsanering heller.
    Ska vi hacka på alla andra utstötta i samhället som vi med måste betala för när vi ändå håller på eller??

Svar på tråden Är de verkligen så hemskt att låna till ett bröllop???