• TessaS

Är de verkligen så hemskt att låna till ett bröllop???

Jag hade aldrig valt att låna till ett bröllop, men jag har heller aldrig gått och drömt om att gifta mig, eller sett fram emot "min dag" så som man hör många andra gör.

Som Moiree skriver, det är ju inte särskilt ekonomiskt försvarbart, men var och en väljer vilka risker man tycker är rimliga och väljer efter det.

• TessaS

nu var det inte ställt till mig men jag slänger mig in med dödsförakt...
    Jag tycker det är skillnad när jag lånar till något som är en säkerhet... banken ser det så också, därför det är bättre ränta på hus och billån, än på blancolån.
    Går det åt helvete så kan jag sälja huset, men få är intresserade av att köpa min minnen från bröllopet.
    Så resonerar jag.
    Ärla Minou skrev 2009-06-17 09:57:53 följande:

Anonym (*-*) skrev 2009-06-17 08:40:04 följande:
    Kör du samma resonemang när det gäller billån, huslån mm? Om jag har hög lön, en buffert på banken som jag vill ha kvar. Kan betala säg en tredjedel för något rakt av men behöver låna resterande belopp och då binder upp mig i två år för en summa jag vet att jag kan betala och ändå ha marginaler JUST bara för att jag vill ha "saken" NU utan att rasera min buffert. På vilket sätt har jag då inte råd att låna? Att låna kan vara ett sätt att slippa vänta även när man har gott om pengar. Sen kan man tycka att det är moraliskt fel (dvs om man blir upprörd över när andra lånar) eller känna att det skulle vara fel i ens egen situation men det är en annan sak än att hävda att man inte har råd att låna bara för att man inte vill vänta.
Svar på tråden Är de verkligen så hemskt att låna till ett bröllop???