Inlägg från: Ari Gold |Visa alla inlägg
  • Ari Gold

Är de verkligen så hemskt att låna till ett bröllop???

Om  man inte förstår skillnaden i ett huslån och ett konsumtionslån kanske man borde ta en grundkurs i ekonomi.

Alla gör som de vill, men jag skulle aldrig i livet vilja starta mitt äktenskap med attt sätta mig i skuld.

• Ari Gold
    sjögurka 79 skrev 2009-06-17 15:51:07 följande:
    Ursäkta men jag kan inte låta bli, ni som anser att det är rent av förkastligt att låna till sånt man inte kan sälja, t.ex. en lägenhet eller en bil, hur ställer ni er till studielån? Någon som vill köpa mina 20 poäng nationalekonomi för jag har då ingen nytta av dem Trist att börja sitt äktenskap med skulder = trist att börja sin karriär med skulder
    Ja det är ju genomidiotiskt att börja sin karriär med skulder om det inte är så att man kunnat få precis samma jobb och lön utan den utbildningen.

Att nöjeslåna till studier är lika osmart som att nöjeslåna till konsumtion. Men jag tror inte så är fallet för de flesta som lånar till utbildning.

Att avstå utbildning för att slippa lån är ine ett realitstiskt alternativ för många. Att avstå bil för att slippa lån är inte heller alltid ett möjligt val (även om det, till skillnad från ett huslån knappast är ett lönsamt lån att ha).

Att låna till ett bröllop, en soffa eller en tv är däremot inte förenat med något annat behov än lusten att göra saker som man inte orkar spara till. Tycker det är ett väldigt destruktivt sätt att förhålla sig till konsumtion.
  • Ari Gold
    pysslar skrev 2009-06-17 23:39:47 följande:
    Vad är det som säger att bröllopet behöver ta längre tid att betala? Låt säga att jag vill gifta mig, då kanske jag räknat ut att det skulle ta mig 1.5år att spara ihop de pengarna, men jag vill gifta mig i höst, varför då inte ta ett lån och betala tillbaka inom samma tid som det skulle ta mig att spara ihop till det?
    Menar du ärligt att du inte kan förstå skillnaden?

Skillnaden är att om du planerar att spara i 1,5 år till ditt bröllop oh plötsligt blir arbetslös eller sjukskriven osv. kan du ändra dig. Du kan använda de pengar du sparat ihop till något du pga ändrade förutsättningar behöver mer akut, du kan förlänga spartiden om du behöver minska summan eller du kan planera ett billigare bröllop och avsuta ditt sparande. Du har makten att bestämma själv över din ekonomi helt enkelt. Och som en bonus betalar du inte någon ränta.

Kan du inte se hur detta skiljer sig från att binda sig för ett lån så är du välkommen att titta runt bland de mängder av anonyma överskuldsatta människor här på FL som beklagar sig över att sitta med skyhöga avbetalningar som de ej har råd med efter att ha förlorat jobbet eller drabbats av andra oförutsedda händelser i livet.
Svar på tråden Är de verkligen så hemskt att låna till ett bröllop???