• pysslar

Är de verkligen så hemskt att låna till ett bröllop???

Jag kan inte varför det skulle vara så hemskt, har man ekonomin till att betala tillbaka lånet så varför inte.

• pysslar

Ett billån är isåfall också ett "dåligt" lån, då bilen snabbt förlorar värde, samma med möbler vitvaror osv. Varför nöja sig med ett budget bröllop om man drömmer om en stor fest? Då kan man lika gärna köpa en rostig golf för 5000 och betala kontant än dra på sig lån och köpa en medelbil för 90 000.

• pysslar
    Alfonsina skrev 2009-06-17 13:04:52 följande:
    Självklart är även ett billån ett sämre lån än ett huslån. Och att låna till möbler och vitvaror är inte helelr att rekommendera. Buffert kanske ?
    Självklart är det bästa att ha en buffert, men har man inte det så kan man låna. Vill man ha ett stort bröllop, så kan man lika gärna låna till det som att låna till en bil. Det är ju ändå ngt man måste betala tillbaka hur som helst. En ny bil är inte värd många kronor efter 10år, ett äktenskap är förhoppningsvis livslångt. Det är väll ändå det som är tanken ... sen får man leva med sina skulder och förhoppningsvis så tycker man att det var värt det.
  • pysslar
    Alfonsina skrev 2009-06-17 21:07:46 följande:
    Bilen ska vara avbetald på som längst sex år... Och dagen efter bröllopet (eller resan) så finns inget kvar, dagen efter du har köpt en bil kan du i värsta fall sälja den. Går inte att jämföra!
    Vad är det som säger att bröllopet behöver ta längre tid att betala? Låt säga att jag vill gifta mig, då kanske jag räknat ut att det skulle ta mig 1.5år att spara ihop de pengarna, men jag vill gifta mig i höst, varför då inte ta ett lån och betala tillbaka inom samma tid som det skulle ta mig att spara ihop till det?
    Nu är det iofs inte mitt bekymer, har inga såna planer och skulle vi gifta oss så skulle det inte kosta många kronor då jag inte vill ha ngt stort.
    Och att det dagen efter bröllopet inte skulle finnas ngt kvar stämmer inte, kanske inte ngt jag kan sälja men inte heller köpa, dvs minnen, känslor, fotografier och en äkta make
  • pysslar

Ari Gold skrev 2009-06-18 11:49:19 följande:

Menar du ärligt att du inte kan förstå skillnaden? Skillnaden är att om du planerar att spara i 1,5 år till ditt bröllop oh plötsligt blir arbetslös eller sjukskriven osv. kan du ändra dig. Du kan använda de pengar du sparat ihop till något du pga ändrade förutsättningar behöver mer akut, du kan förlänga spartiden om du behöver minska summan eller du kan planera ett billigare bröllop och avsuta ditt sparande. Du har makten att bestämma själv över din ekonomi helt enkelt. Och som en bonus betalar du inte någon ränta.Kan du inte se hur detta skiljer sig från att binda sig för ett lån så är du välkommen att titta runt bland de mängder av anonyma överskuldsatta människor här på FL som beklagar sig över att sitta med skyhöga avbetalningar som de ej har råd med efter att ha förlorat jobbet eller drabbats av andra oförutsedda händelser i livet.
    Nähä... är det så det ligger till??! Hade ingen aning om det... :-S
    Så du menar att typ sms lån inte är bra? Menar du att banken vill ha mer pengar tillbaka än vad jag lånar? Och menar du verkligen att jag kan göra vad jag vill för mina sparpengar??! Nä du får allt ta och förklara en gång till så jag förstår ordentligt vad du menar..
Svar på tråden Är de verkligen så hemskt att låna till ett bröllop???