• Anonym

Är de verkligen så hemskt att låna till ett bröllop???

Anonym (my) skrev 2009-06-15 13:36:19 följande:
    Resan är väl isf ett bättre ställe att lägga pengarna!
    varför det? TS ville ju ha en heldag med sina nära & kära......svårt att göra det när man är på resande fot....

Och föresten man kan ha ett stort dyrt bröllop OCH ett lyckligt äktenskap....verkar inte som alla tror det! man väljer liksom inte....."-jaha..om vi tar ett stort bröllop så kommer garanterat skilja oss..... billigt, då håller man ihop för evigt står det här i bröllopsbroschyrerna.."
  • Anonym

Klart det är ok att låna till ett bröllop. Folk lånar ju faktiskt till både tv, resor, möbler o. dyl idag så varför inte låna till ett bröllop.

Sen är det ju faktiskt så att förhoppningsvis gör man det bara en gång o då vill man ju ha det där speciella bröllopet utan att snåla o som du skriver kunna njuta av dagen o slippa stå i köket för att hålla nere kostnaderna.

Så lycka till o hoppas att du får ditt drömbröllop.

Sen håller jag med dig om att folk inte behöver vara så otrevliga i sina svar.

• Anonym

Det är inte dummare att låna till ett bröllop än att låna till en dyr bil, till en resa eller en stor platt-tv som står i varje svenssons vardagsrum
    Alla argument om att man äger sin BR/hus går faktiskt bort då man i stockholmsområdet inte lär ha betalt av sitt boende före år 3877

Kör på TS! Det är ingen fantasisumma ni pratar om heller. Så länge ni har råd med avbetalningen ser jag inga hinder i det.

• Anonym

Tycker inte det är dumt att låna till bröllop. Visserligen skulle jag inte göra det själv, då skulle jag nog hellre välja att ta ut en kuvert avgift och spara till allt annat och inte göra det allt för "stort". Tycker verkligen att det är tråkigt att så många är negativa och ansre att det ska vara "fel" att låna till ett bröllop. jag bara undrar, vad är skillnaden att låna till tex ett bröllop eller som vissa gör en HELT ny bil som tappar kanske 50-100 tusen i värde rätt fort? DÅ om nån gång kan man väl ha ångest. att gifta sig är en dag att minnas en av dem bästa dagarna för dem flesta, alla är inte lyckligt lottade att spara ihop till allt, men dagen behöver väl inte för den skull bli sämre? VÄLDIGT knepiga människor det finns...

Låna ni om ni gärna vill gifta er =) Jag hoppas dagen blir fin!

• Anonym

Hur dum får man vara? Har du hört talas om att rätta mun efter matsäcken? Om ni inte HAR 50 000 kr så betyder det att ni INTE HAR RÅD med ett så stort bröllop. Varför är det en sådan hysteri runt bröllop att man tar lån som man ska betala av i många många år framåt (om du betalar 200 kr per månad, vilket låter helt orimligt, lär du ju få en ränta som inte är av denna världen). Dumkonsumtion säger jag bara.

• Anonym
    Alfonsina skrev 2009-06-15 15:04:09 följande:
    Boendet är ju fortfarande VÄRT någonting, det är också en bil, båt, husvagn till en viss del. Ett bröllop är ju inget mer värt än minnen och inget banken kan ta i pant den dagen man inte kan betala lånen (om det skulle hända). Det är SKILLNADEN!Tror någon att vi som kan betala bröllop med egna pengar är avundsjuka? På vaddå? Vi är mer kreditvärdiga än den som inga tillgångar har...Rätta munnen efter matsäcken är jag uppfostrad till, skulle aldrig låna till konsumtion oavsett vad "alla andra" gör. Avbetalning finns inte i min värld.
    tur att du är så jväla lyckligt lottad då SYND bara att människor som du är trångsynta och inte kan se att alla inte föddes med samma privilegier...

och TUR att det finns folk som fortfarande lånar
  • Anonym

ta lån för att gifta sig är ju bara korkat.. antingen sparar man eller så har man ett budget bröllop. Alltså tycker personligen inte att man ska ruinera sig för att visa andra hur mycket man älskar någon.. borde det inte räcka för den du älskar att du vill gifta dig och dela ditt liv med personen. Själv hade jag ett billigt bröllop och är super nöjd. för det är inte kostnaden som är det viktiga.

• Anonym
    Alfonsina skrev 2009-06-15 15:04:09 följande:
    Boendet är ju fortfarande VÄRT någonting, det är också en bil, båt, husvagn till en viss del. Ett bröllop är ju inget mer värt än minnen och inget banken kan ta i pant den dagen man inte kan betala lånen (om det skulle hända). Det är SKILLNADEN!Tror någon att vi som kan betala bröllop med egna pengar är avundsjuka? På vaddå? Vi är mer kreditvärdiga än den som inga tillgångar har...Rätta munnen efter matsäcken är jag uppfostrad till, skulle aldrig låna till konsumtion oavsett vad "alla andra" gör. Avbetalning finns inte i min värld.
    Fast seriöst, om du bor i stockholmsområdet och köper en villa idag för 4-5 miljoner så är det ju inte som att du någonsin kommer att betala av den! Eftersom bostadspriserna är så höga är det inte troligt att man gör världens vinst om man säljer den efter 2 år för att det skiter sig.

Jag är inte avundsjuk på de som betalar bröllop med egna pengar, det gjorde även jag för 5 år sen. Vi hade sparat ihop till det för övrigt, men gjorde det ganska litet eftersom vi ville gifta oss snabbt och inte ville spara i 10 år.Det viktigaste för oss var att gifta oss, inte att ha en stor fest med massor av folk.
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-06-15 15:05:18 följande:
    Tycker inte det är dumt att låna till bröllop. Visserligen skulle jag inte göra det själv, då skulle jag nog hellre välja att ta ut en kuvert avgift och spara till allt annat och inte göra det allt för "stort". Tycker verkligen att det är tråkigt att så många är negativa och ansre att det ska vara "fel" att låna till ett bröllop. jag bara undrar, vad är skillnaden att låna till tex ett bröllop eller som vissa gör en HELT ny bil som tappar kanske 50-100 tusen i värde rätt fort? DÅ om nån gång kan man väl ha ångest. att gifta sig är en dag att minnas en av dem bästa dagarna för dem flesta, alla är inte lyckligt lottade att spara ihop till allt, men dagen behöver väl inte för den skull bli sämre? VÄLDIGT knepiga människor det finns...Låna ni om ni gärna vill gifta er =) Jag hoppas dagen blir fin!
    Tror att de flesta som tycker att det är dumt att låna till ett bröllop även tycker att det är ganska korkat att låna för att köpa en ny bil som man inte har råd med heller.
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-06-15 16:36:45 följande:
    Tror att de flesta som tycker att det är dumt att låna till ett bröllop även tycker att det är ganska korkat att låna för att köpa en ny bil som man inte har råd med heller.
    Det är möjligt men dock är det mer vanligt att låna till bil, ny som gammal. oavsett vilket tappar den i värde...
  • Anonym
    Anonym ( ) skrev 2009-06-15 20:56:29 följande:
    Vi höjde upp vårat billån med 20.000 och hade ett otroligt vackert och mycket uppskattat bröllop! Tycker absolut inte att det är fel att låna ALLA har faktiskt inte möjlighet att spara!!
    Inte för att vara sån men kan man betala av ett lån så kan man spara också. Men visst, man kanske får vänta ytterligare något/några år då innan bröllopet kan ske
  • Anonym
    Anonym (*-*) skrev 2009-06-15 07:31:30 följande:
    Sitter nästan o skäms för mitt eget stundande bröllop Gifta oss vill vi, det känns såååå rätt, men något pråligt bröllop har vi inte råd med och det finns bra många andra ställen att lägga stora summor på där dom gör bättre nytta för välbefinnandet.Jag kommer själv att sy min brudklänning med tyger från Ohlssons tyger (billiga stuvbitar), han köper en frack på second handbutiken för några hundra, buketten betalar jag bara självkostnadspris på och en systerdotter till min svägerska gör den (hon är florist)På mottagningen efteråt så kommer vi bara att ha smörgåstårta och tårta till kaffet, dessa görs av en brorsdotter till mig (hon har egen cateringfirma) också till självkostnadspris, alltså vi betalar bara för ingredienserna.Håret får jag ordnat av en systerson som är frisör, och naglarna av en kompis till min syster helt gratis båda två.Festlokalen har min bror ordnat gratis.Senare på kvällen när mottagningen övergår till bröllopsfest så kommer vi att grilla ute och ha sallader och potatissallad till.Det som är av större betydelse för oss båda är att vi vill ha ett riktigt kyrkbröllop med hela våra familjer och våra närmaste vänner, det är i DET vi kommer att ha våra minnen från bröllopet, och det är inget vi kan köpa för pengar.Hmm....känner mig som en riktig snåljåp!!
    Skäms du för ditt bröllop pga att andra väljer att lägga ut mer pengar? Antingen gör man som du, anstränger sig och fixar och trixar för att göra allt billigt eller så gör man det till en dag då man inte ska behöva fixa och trixa. Inget av alternativen är fel :) Jag tycker det låter som att du ordnat allt perfekt!
  • Anonym

Jag är kanske jättefånig, men jag skulle inte vilja gå på en fest som jag vet att värdparet har lånat ihop till och att de sen ska betala i flera år för att jag skulle få äta och dricka och ha kul en kväll... Fast det kanske mer är kläder och ringar ni har tänkt låna till och det skulle jag förstås inte bry mig om (som gäst). Och jag antar att ni inte tänker berätta för gästerna hur bröllopet har finansierats.

Svar på tråden Är de verkligen så hemskt att låna till ett bröllop???