• Tingeling85

Tapetseringskris!

I sista minuterna hoppar min medhjälpare ur och nu står jag här med allt förberett för en tapetsering i köket!
    Har ändå tänkt försöka själv, men ska tapetsera vågrätt då de är ränder på tapeten!
    Nu är de så att de skiljer allt från ½-1 cm i taktet, så tapeten kommer antingen att bli sned eller så blir de en vit glepa längst upp. (har målat taket och lite under taklisten)
    Hur skulle ni göra?
    Då de inte skiljer så himla mkt så tror jag inte att de gör så fasligt mkt om ja går efter taket, eller vad tror ni?
    Känns såå bökigt att mäta så de blir rakt men man vill ju inte att de ska bli heltokigt!

Snabba svar önskas!!

• Svar på tråden Tapetseringskris!
  • Tingeling85

Taklisterna sitter redan där. Kom fram till att de skulle se snett ut ändå om man satte dit taklisterna sen om man gått efter takets höjd.

• principisessan

sitter o funderar.. om du börjar nedifrån och tapetserar, som du hade tänkt så kommer du få en vit kant där taket är högre. Kan du inte måla ner taket en bit, alltså så att det är vitt under, så är det en rak kant iallafall på tapeten.
    Det borde vara mindre iögonfallande än att du sätter tapet där och det ser snett ut.

• Anna i Skåne

Jag hade nog börjat vid taekt precis som du tänkt. Där nere ser man nog itne lika tydligt att det inte är rakt.

• Prinsessan Leia

vi tapetserade rutigt en ggn, körde då efter väggen, som givetvis va det snett i vårat gamla hus
    Blev bra konstigt upptill då det syntes så väl, men med ränder tror jag inte det är så stor fara, beror ju lite på om de är smala lr breda.
    Är de smala så skulle jag köra efter raka ränder...

• principisessan
    Anna i Skåne skrev 2009-06-15 10:37:03 följande:
    Jag hade nog börjat vid taekt precis som du tänkt. Där nere ser man nog itne lika tydligt att det inte är rakt.
    då kommer hela rummet se snett ut istället, skulle absolut inte göra så
  • Tingeling85

Som ja skrev i ts så har taket målats och även en bit under taklisten som sitter där så de är vitt där uppe redan!
    kanske är de smartast att gå efter de raka, så får de bli en vit kant längst upp under taklisten..?

• principisessan
    Tingeling85 skrev 2009-06-15 10:48:32 följande:
    Som ja skrev i ts så har taket målats och även en bit under taklisten som sitter där så de är vitt där uppe redan!kanske är de smartast att gå efter de raka, så får de bli en vit kant längst upp under taklisten..?
    det skulle jag göra
  • Karisma

Jag tycker du ska börja uppifrån men inte gå direkt efter taklisten utan se till att tapeten hamnar rakt först och främst. Du har ingen laser så du ser att det blir helt rakt?

Är ju inge kul och man kan se att ränderna lutar lite. För det kommer man troligen att göra.

/kristina

Svar på tråden Tapetseringskris!