• Tingeling85

Tapetseringskris!

I sista minuterna hoppar min medhjälpare ur och nu står jag här med allt förberett för en tapetsering i köket!
    Har ändå tänkt försöka själv, men ska tapetsera vågrätt då de är ränder på tapeten!
    Nu är de så att de skiljer allt från ½-1 cm i taktet, så tapeten kommer antingen att bli sned eller så blir de en vit glepa längst upp. (har målat taket och lite under taklisten)
    Hur skulle ni göra?
    Då de inte skiljer så himla mkt så tror jag inte att de gör så fasligt mkt om ja går efter taket, eller vad tror ni?
    Känns såå bökigt att mäta så de blir rakt men man vill ju inte att de ska bli heltokigt!

Snabba svar önskas!!

• Svar på tråden Tapetseringskris!
  • Vombell

Men alltså man börjar ju längst upp och ser till att våden sitter rakt. Tapeten kan gå lite över listen. När den sitter på plats och är rak så skär du ju bara av den överlappande tapeten längst med listen

• Tingeling85

Jo jag har lyckats gräva fram en laser nu, nu återstår bara att komma på hur den funkar!
    Visst borde man bara kunna rita streck efter linjen då och tapetsera efter de?

• Dynamic

Jag hade försökt kompensera för att få känslan av att det är rakt. Kan du ta ett kort på tapeten så kan du få bättre hjälp.

• principisessan

men om golvet är rakt så är det ju enklare för dig att börja nedifrån. Vi började längst ner när vi tapetserade i hallen vägrätt. Blev jättebra resultat.

• Karisma
    Vombell skrev 2009-06-15 10:55:06 följande:
    Men alltså man börjar ju längst upp och ser till att våden sitter rakt. Tapeten kan gå lite över listen. När den sitter på plats och är rak så skär du ju bara av den överlappande tapeten längst med listen
    Problemet då om det är en tapet med breda ränder så syns det väldigt tydligt där uppe att det skiljer i takhöjd. Är inget jag skulle vilja ha.

Du får gå lite på känsla ts och se vad du tror bli snyggast. Ja du kan ju rita med en blyertspenna och sen lägga tapeten efter det.

/K
  • Tingeling85

Har ingenting att fota med just nu tyvärr..

Känns som de kan bli ett större fiasko om ja börjar nerifrån och går uppåt, ja vet inte.. men känns bara så!

• Tingeling85

Det är väldigt ljusa färger i tapeten, från vitt till beige, men väldigt ljusa som sagt men ändå tydligt, de bredaste ränderna är bara runt 3 cm och de minst breda är kanske under 1 cm, varierar..

• Tingeling85

Jaja, ska försöka mig på med lasern nu, återkommer!
    TACK för alla svar!

• Prinsessan Leia

Jag skulle börja där uppe, gå efter raka ränder, måla lite vitt om det skulle bli en 2miss" upp till..lr ner till. Hellre raka ränder än sneda..det syns så väl!
    Lycka till!!!

• principisessan

alltså jag menar att om du vet att det är rakt från golvet, det ser du ju med din laserpekare. då är det ju lättare för dig som aldrig tapetserat förut att börja nedifrån så att det verkligen blir rakt. Att lägga vågräta våder är bökigt då de blir så långa.
    Men gör som du känner för, hoppas det blir bra hur du än gör.

• Tingeling85

Går verkligen inge bra de här...!
    I vanliga fall brukar ja vara envis som en åsna och smart med, men som gravid har man inget humör ens så ja kan inte tänka klart! *stor suck*
    Har ju tapetserar förr, hela bottenvåningen, men på de traditionella sättet då.
    Fattar mig bara inte på lasern, har bara ett litet stöd för att ställa på typ bordet men då kommer linjen så långt ner. Kan ju inte hålla själv och rita därefter, blir lite för svårt..!

• ingra

Gud så ambitiösa ni är.. och att ni orkar framförallt.
    Jag har tapetserat en gång och jag blev rent ut sagt GALEN...
    Aldrig mer...
    Det var inte min avd. Så nästa gång tar jag hjälp. Har ett kök som behöver målas om då vår värd är skitsnål och man får göra allt själv trots att de är en hyresrätt.
    Ett riktigt ruckel... Fy fasen!!
    Men de är bara att bita i det sura äpplet och köpa hem tapeter och färg och påbörja jobbet. Nu gäller det bara att hitta arbetskraften helst inte alltför dyr :)
    Ni är duktiga ni som tar det själva och fint blir det med.
    Tjejer kan!!!
    //
    Ingela

• Tingeling85
    m u m i n skrev 2009-06-16 10:43:14 följande:
    undrar om det inte är samma tapet fast en annan nyans som vi har i vår hall.. pavargataistan.blogg.se/2008/october/bilder-p...
    Det är inte riktigt samma om man jämför, men riktigt lika är dom!
    De fanns bara väldigt ljusa nyanser av denna tapet fast i olika färger som nästan inte skiljdes så mkt åt ändå! Men denna gick mer åt beige.
  • principisessan
    Tingeling85 skrev 2009-06-16 14:17:49 följande:
    Det är inte riktigt samma om man jämför, men riktigt lika är dom!De fanns bara väldigt ljusa nyanser av denna tapet fast i olika färger som nästan inte skiljdes så mkt åt ändå! Men denna gick mer åt beige.
    jo det har du nog rätt i.. denna är köpt på coop forum för 99 kr rullen.. såg nu att de tom sänkt priset till 69 kr rullen. Fanns en beige likadan, väldigt lik din tapet.
Svar på tråden Tapetseringskris!