• sam77

VARNING till alla som använder nappflaskor i plast!

Hej!

Vill dela med mig av kunskap som jag fick i helgen!

DISKA ALDRIG NAPPFLASKOR (eller liknande) I DISKMASKINEN!

Orsak?
    Diskmaskinen frigör giftiga cancerogena ämnen i plasten som barnet sedan får i sig med innehållet i flaskan.

Självklart gäller detta även för vuxna. Undvik att köra plastbehållare i diskmaskinen.

Om man vill diska sin flaska i maskinen rekommenderas glasflaskor.

• Svar på tråden VARNING till alla som använder nappflaskor i plast!
  • Scarlet

Det galler inte bpa-fria flaskor som Mam. De har inga cancerframkallande amnen i sig.

• mia mamma

Hoppsan, då kommer hela vår famlij att råka illa ut. Nappflskor tvättades i maskin när vi använde det. Plastmuggar och skålar tvättas i maskin idag och så gäller även för min sambos plastmatlådor och andra plastburkar vi har för skinka, ost och dyl.

Lycklig mamma till ♥ Oliver -04 & ♥ Elin -07
  • Sencha

Varningen bör rimligen gälla flaskor av polykarbonat, som innehåller bisfenol,A, vilket frigörs när flaskorna blir slitna. Däremot lär det väl inte gälla de flaskor som är gjorda av bisfenol A-fri plast.

Eller handlar det om något annat ämne, TS? Är det fråga om några helt nya rön?

0401 & 0807
  • Strumpan08

Och fortfarande så har svenska Socialstyrelsen konstarerat att de nivåer som frigörs är långt under gränsvärderna, som dessutom är väl tilltagna med marginal. Det går inte för ett barn eller en vuxen att få i sig såna mängder att det skulle bli skadligt, ens flaskmatade barn som får flaska flera gånger om dagen.

• Strumpan08

Och fortfarande så har svenska Socialstyrelsen konstatrerat att de nivåer som frigörs är långt under gränsvärderna, som dessutom är väl tilltagna med marginal. Det går inte för ett barn eller en vuxen att få i sig såna mängder att det skulle bli skadligt, ens flaskmatade barn som får flaska flera gånger om dagen.

• Sara Li

Finns det innehållsförteckning på flaskornas förpackningar? Den har jag aldrig tänkt på att läsa ens i så fall... så jag vet inte om mina flaskor innehåller det där farliga ämnet... och det står ju att man ska koka flaskorna, inte diska dem... men jag diskar dem för hand och i bland om jag inte orkar, i diskmaskinen. Det borde ju vara bättre än att koka dem egentligen om det är värmen som gör att giftet frigörs?

Svar på tråden VARNING till alla som använder nappflaskor i plast!