• sam77

VARNING till alla som använder nappflaskor i plast!

Hej!

Vill dela med mig av kunskap som jag fick i helgen!

DISKA ALDRIG NAPPFLASKOR (eller liknande) I DISKMASKINEN!

Orsak?
    Diskmaskinen frigör giftiga cancerogena ämnen i plasten som barnet sedan får i sig med innehållet i flaskan.

Självklart gäller detta även för vuxna. Undvik att köra plastbehållare i diskmaskinen.

Om man vill diska sin flaska i maskinen rekommenderas glasflaskor.

• Svar på tråden VARNING till alla som använder nappflaskor i plast!
  • I have a kid
    Roxanne skrev 2009-06-15 18:46:33 följande:
    Jag

Jag diskar en flaska om dagen i diskmaskinen.
    kommer du fortsätta med det? efter denna info,..

jag vet då inte om jag vågar...
  • Kössen

jag kokar min dotters flaskor...

• I have a kid
    Kössen skrev 2009-06-17 20:40:02 följande:
    jag kokar min dotters flaskor...
    hur gammal är din dotter?
  • Alexi

Vi diskar våra Aventflaskor i maskin varje dag. Och kör dem i mikron.

• svårt att vara unik

Samma här, diskar våra aventflaskor i diskmaskin (själva napparna diskar vi dock för hand eftersom de inte blir ordentligt rena annars) och värmer vällingvattnet i dem i micron. Känner mig inte mer orolig för det nu än tidigare.

• cloudberry79

Ja, jag har läst larmet och anser det extremt överdrivet. Vi kastar flammiga, spruckna flaskor och köper nya ganska ofta. Det är främst gamla flaskor som läcker BPA. Vi både diskar i maskin OCH kör i micron trots att jag läst rapporten på över 200 sidor...

- - jag gillar inte de nya signaturerna - -
  • Kössen
    I have a kid skrev 2009-06-17 20:51:04 följande:
    hur gammal är din dotter?
    4 månader
  • arkeologitjejen

Fast bisphenolet utsöndras ju inte vid så låg temperatur som vid maskindisk och dessutom ligger ju alla falskor som säljs i vanliga butiker här inom riktvärdena. Jag kan inte vara rädd för allt som finns. Tror det är farligare att andas alla avgaser inne i stan än att jag diskar nappflaskorna dagligen i diskmaskinen.

Mamma till Linnea, född mars 2008.
  • sam77
    Sencha skrev 2009-06-15 13:27:16 följande:
    Men då får du också gärna precisera vad varningen går ut på. Handlar det om bisfenol A eller om något annat? Och om det är bisfenol A det handlar om, så finns det i dagens läge alltså MÅNGA flaskor som inte innehåller detta.
    Författaren går inte in på några specifika ämnen i sitt avsnitt i boken, utan bara rekommenderar föräldrar att inte diska plastflaskor i diskmaskinen.
  • Solisrosis

men borde det inte vara farligare att koka flaskorna då? jag emnar, det blir väl högre temperatur när du kokar än i maskin?

är dte ngn som kör esska flaskor i micron? esskas, är det giftfria?

• Solisrosis

jag byter både nappar och flaskor 1 gång i månaden, inte borde de väl hinna bli slitna då?

• Sencha
    sam77 skrev 2009-06-22 22:12:27 följande:
    Författaren går inte in på några specifika ämnen i sitt avsnitt i boken, utan bara rekommenderar föräldrar att inte diska plastflaskor i diskmaskinen.
    Då skulle jag inte bry mig om varningen alls. Kan man inte motivera så känns det tveksamt.
    0401 & 0807
  • BlommyNess12

Men snälla. Jag orkar inte ens fundera på det där. Är det många barn som blivit skadade av det kanske? Hur många procent har utvecklat cancer i samband med att ha blivit flaskmatade i plastflaska som diskats i diskmaskin?

• Tileia83
    BlommyNess12 skrev 2009-06-23 18:41:21 följande:
    Men snälla. Jag orkar inte ens fundera på det där. Är det många barn som blivit skadade av det kanske? Hur många procent har utvecklat cancer i samband med att ha blivit flaskmatade i plastflaska som diskats i diskmaskin?
    Kan absolut inte förstå mig på detta resonemanget... hur kan man helt avfärda saker som detta??
    Läser ofta i olika trådar där folk resonerar som du att "man får ju cancer av allt så det skiter jag i"

Det är väl så idag att väldigt mycket innehåller cancerframkallande ämnen, även om det inte är stora mängder, men försöker man undvika så mycket utav dessa saker som möjligt så kanske man minskar risken för cancer!!!
  • Rapunzella

Har inte läst tråden, men det är ganska lätt att kolla vilka flaskor som innehåller det "farliga" ämnet. De är märkta på undersidan med "PC" eller siffran "7" i en triangel.

Esskas nappflaskor är tyvärr gjorda av den farliga plasten, har jag för mig.

Finns även listor på farliga och godkända märken om man googlar.

Svar på tråden VARNING till alla som använder nappflaskor i plast!