• zarahz
    Äldre 15 Jun 11:37
    12180 visningar
    2 svar
    2
    12180

    Gluten- lakrits?

    Hej hej!

    Jag har en fråga som gäller min son som e glutenallergiker.... Det första vi fick höra var att han inte kan äta lakrits. Gäller det att lakrits eller är det bara när det står just vete eller liknande?

    MVH Sara

  • Svar på tråden Gluten- lakrits?
  • Fråga Kocken
    Äldre 15 Jun 12:54
    #1

    Hejsan
    Jag var ine på livsmedelsverkest hemsida för att hitta svaret på detta. Jag klistrade in båden länken samt kopierade svaret. Där står det precis som du trodde att det bara är när det står att det innehåller vetemjöl i innehållsdeklarationen som det innehåller gluten, lakrits i sig innehåller inte gluten.

    Hälsningar
    Lotta

    www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Fragor-och-svar/Innehaller-lakritsgodis-gluten/

    Innehåller lakritsgodis gluten?
    Allt lakritsgodis innehåller inte vetemjöl (gluten). Däremot kan lakritsgodis, liksom annat godis göra det.

    Vetemjöl tillsätts som bindemedel vid tillverkningen, men bindemedlet kan också utgöras av till exempel stärkelse. Vilket bindemedel som använts måste framgå av ingrediensförteckningen. Godis i lös vikt bör undvikas eftersom förpackat godis, som har en ingrediensförteckning, är säkrare.

    Mera om lakrits
    Lakrits i sig innehåller inte gluten (vetemjöl). Lakrits kommer från en 1-2 meter hög, busklik och halvt förvedad ört som tillhör familjen ärtväxter. Ur växtens långa rotstammar framställs lakritsblock eller lakritsstänger. Lakrits används vid framställning av godis, drycker och mediciner. Uppdaterad: 2008-10-29 Sidan uppdaterad av: FoU-avdelningen, Kemiska enheten 2

  • zarahz
    Äldre 15 Jun 13:08
    #2

    Tack så jättemycket för hjälpen... då kommer sonen bli glad!!!! Äntligen ska han få smaka på lakrits!!

Svar på tråden Gluten- lakrits?