• Kulta17

Vad har ni för vuxen regler hemma?

Har i många trådar läst om mammor som får dra hela lasset själv, men även läst om par som delat upp sysslor och göromål i hemmet på bra sätt och har bestämda regler som gäller.

Har ni sådana regler? Vad gäller hos er som fungerar?

Hos oss har vi nog mest underförstådda bestämelser. Mannen lagar oftast mat (då han gillar det och gör det bäst), jag tar disken (då han hatar det). Om jag skulle laga mat tar han disken. Han tvättar oftast och jag tar hand om städningen (ja då och då i alla fall). En badar lillan och den andra läser saga, eller så jag jag allt en dag och han allt en annan. Vi dealar ofta och byter lite hit och dit då vi båda tycker det är tråkigt att alltid göra samma saker. Inget supersätt att sköta saker och ting, men det fungerar rätt bra i alla fall.

• Svar på tråden Vad har ni för vuxen regler hemma?
  • ploten

Vi har inga särskilda regler men delar ganska bra på sysslorna ändå. Fast jag kan känna att jag oftare ser vad som behöver göras ( i mitt tycke...) och då tar tag i det. Tvätten och diskmaskinen tar jag oftast. Matlagningen delar vi på, båda tycker det är lika tråkigt. Just nu är det mest mannen som dammsuger, eftersom jag är gravid. Och han gör alla "manliga" saker, som att borra, snickra, tvätta bilen... (Fånigt, visst, men det blir lätt så av någon anledning.) Rensa akvariet gör jag heller aldrig, för det var mannen som ville ha det, och då får han sköta det.

Det enda vi verkligen bestämt hur vi ska dela upp är nattningen av sonen och morgnarna. Vi tar i princip varannan nattning. På helgerna får den ena sovmorgon på lördagen, den andra på söndagen. På vardagarna händer det ofta att sonen vill gå upp redan kl 5. Då tar vi varannan sådan morgon.

Just det, dagis. Jag lämnar varje morgon, mannen hämtar varje eftermiddag.

• näradig

inga regler. ser inte nöjet i det. vi är livsnjutare och gör det vi gillar mest. av det som behöver göras så gör den som har mest tid, ork eller vilja. ofta gör vi saker tillsammans för att det är mycket roligare.

• mapo51

Vi har delat på hämtning/lämning och tar det varannan vecka (dvs jag lämnar en vecka och hämtar nästa). Då blir det så att den som hämtar lagar maten och börjar med tvätten när vi tvättar (vi har tvättstuga).
    När den som lämnade kommer hem (jobbar lite längre på kvällen) så brukar det vara den personen som tar disken efter maten och fortsätter med tvätten.

Sen försöker vi natta varannan kväll, just nu går det dåligt då sonen är jättemammig. Men vi tar nätterna den veckan vi lämnar (eftersom vi då kan ligga kvar lite längre på morgonen).

• MarieHJ

Det ända vi har är att vi storstädar ihop 1 gång i veckan. Sedan har min sambo till uppdrag att hålla rent i kattlådan. Sedan lagar jag maten och då tar han oftast disken(har diskmaskin). Sedan nattar han dotetrn varje kväll.. Sedan tar jag resten(tvätt och små städ). Vill tillägga att jag är föräldraledig och min sambo jobbar fulltid.

• mia mamma

Min sambo tar hand om matlagning, inhandling av mat, gräsklippning, bilvård, betalning av räkningar samt hämta på dagis varje dag.
    Jag har ansvar för diskning, städning, tvättning, inhandling av kläder till barnen, presentinköp samt lämning på dagis varje dag.
    Dessutom har vi gemensamt ansvar för ogräsrensning och diverse trädgårdsvård. Ingång sättande av diskmaskin samt upplockande av disk, Bad/dusch av barnen samt nattning av barnen, ena dagen läger jag min dotter och då lägger min sambo vår son och så tvärtom dagen efter. Ger också varanndra en dag på helgen att få dra sig lite längre.
    Man kan säga att det liksom bara blivit såhär och det fungerar jättebra alldrig några problem eller konflikter

Lycklig mamma till ♥ Oliver -04 & ♥ Elin -07
  • kaji78

regeln hemma hos oss är att maken har rätt att bestämma allt.

någon särskild uppdelning av vem som ska göra vad har vi inte, vi visar varandra hänsyn o omtanke, det räcker.

maken gör väl det mesta hemma eftersom han är hemma och jag jobbar men när båda är hemma delar vi på det som ska göras då. det finns inte att den ena slappar medan den andra arbetar och sliter.

• Cicci1984

Regler och regler har vi väl inte direkt här hemma..
    Men det blir lätt lite oskrivna regler...

Jag är ensam hemma varannan vecka eftersom min sabmo jobbar på sjön. Då har jag ju allt ansvar för barn och hem 24/7 i en vecka.
    Sen när sambon kommer hem så behöver inte jag ta så mycket ansvar hemma. Kanske låter lite fel. Men jag menar på ett sånt sätt att jag kan göra saker jag vill, va med vänner eller annars bara sysselsätta mig med sånt jag inte kan göra när jag är ensam hemma..

När jag är ensam hemma tar ju jag matlagning, städning mm.. you name it. Jag gör ju det. Men sen när sambon är hemma så delar vi det mesta. lagar mat kan vi gör tillsammans eftersom vi båda tycker om det. städar gör vi tillsammans oxå, när han är hemma osv...

Vi har riktigt bra rutiner, om man nu kan kalla det så.. ^_^

• Indillia

Regler skulle kännas som "måsten" och då blir det tråkigt och förmodligen ingen som utför dom :-P
    Mannen lagar mat eftersom han gör det bättre och tycker det är kul. Oftast är det jag som tvättar. Allt annat delas nog ganska lika.

• mammatill2rara

jag lämnar på dagis, Andreas hämtar. Han lagar maten på vardagarna eftersom han slutar tidigare än mig.. Jag diskar då efter oss.. På helgerna blir det väl jag som lagar mat o han plockar undan. . . När vi storstädar väljer jag 3 rum och han 3 rum.. så vi är ganska jämna.. dock tvättar han aldrig eftersom det gör gärna jag själv:)

• Alexi

Vad innebär det och varför?

kaji78 skrev 2009-06-16 15:41:06 följande:
    regeln hemma hos oss är att maken har rätt att bestämma allt.
Svar på tråden Vad har ni för vuxen regler hemma?