Inlägg från: Pimpinellan |Visa alla inlägg
  • Pimpinellan

Vad tvättar du dina/era underkläder i för gradantal?

De flesta bakterier överlever mycket riktigt 40 grader,men likafullt tvättar jag en del fina trosor i bara 40 för de skulle nog inte hålla i 60. Tvättmedel dödar inte alls bakterier-det tar bara bort vanlig smuts. Försöker köra så mycket tvätt som möjligt på 60.

• Pimpinellan
    skorpionen80 skrev 2009-06-16 12:25:13 följande:
    Jag har många olika sorters underkläder, allt från snobben på H&M till fina 500-kronors i icke-bomull (ja, jag komemr inte på vad det heter ;) ) Alla tål att tvättas i 60 fastän lappen säger annat. Jag kan ju självklart inte garantera att även dina gör det, men jag har aldrig råkat ut för att underkläder krympt eller blivit deformerade.
    Hmm... jag kanske skulle prova då! Har inga dyra trosor heller ,men krymper de verkligen inte då? Har några 40-gradiga jag kört i 60 och de har krympt lite tycker jag. Jag _vet_ att jag borde köra i 60! Vågar ju tvätta annat i 40 som antingen står 30 eller handtvättoch det brukar ju gå bra så varför egentligen inte trosorna?
  • Pimpinellan

Det finns ju andra sätt att vara miljömedveten utan att tvätta i för låg temp. För tvätten blir inte ren ifall allt tvättas i 40 grader. Jag skulle sannerligen inte vilja sova i andras sängkläder jag vet bara tvättats i 40 grader! Vi komposterar,sopsorterar,köper det mesta på secondhand och en hel massa annat för miljön så jag känner inget dåligt samvete för att jag tvättar i 60 grader.

• Pimpinellan
    näradig skrev 2009-06-16 13:24:21 följande:
    det finns andra sätt. ja. men jag ifrågasätter varför man väljer bort detta viktiga sätt bara för att det finns andra.varför gör man inte allt man känner till?på vilket sätt menar du att vi får något negativt genom att halvera energiförbrukninga och tvätta på 40grader?
    Det negativa är att tvätten inte blir ren-man riskerar allså att bli sjuk. Hur skulle det se ut om sjukhusen tvättade sjukhuskläder i 40 grader? Fatta vilka smittor som skulle spridas! Dessutom sparar man energi ifall man tvättar sällan och kör med full maskin vilket jag alltid gör och man sparar energi på att ha nyare hushållsmaskiner också. Ingen kan få mig att känna dåligt samvete för nåt jag eventuellt gör mot miljön. Vi enskilda hushåll är inte de största miljöbovarna.
Svar på tråden Vad tvättar du dina/era underkläder i för gradantal?