Inlägg från: AnnaLüceraMehr |Visa alla inlägg
  • AnnaLüceraMehr

Vad tvättar du dina/era underkläder i för gradantal?

Underkläder tvättar jag alltid i minst 60 grader för att det ska bli rent. Ju högre temperatur desto mindre bakterier :) Bor i hus så jag har egen tvättmaskin.

• AnnaLüceraMehr
    mosterYster skrev 2009-06-16 18:05:04 följande:
    Självklart tycker jag. Som jag skrev i mitt första inlägg, äggviteämnen (flytningar, sperma, bromsspår, blod etc) stelnar ju vid höga temperaturer. Så att tvätta trosor i 60 eller 90 är ju helt ologiskt!
    Stelnar=denatureras, proteinerna bryts alltså ned och förstörs så det är väl fullständigt logiskt?
  • AnnaLüceraMehr

Jag blev så nyfiken över hur det egentligen ligger till med bakterierna så jag googlade och hittade detta på aftonbladet hälsa www.aftonbladet.se/kropphalsa/article3651421.ab

"3. Tvättmaskiner

Knappast det första man tänker på som smutsigt ? men tvättmaskiner kryllar av bakterier. Och inte bara de offentliga, även din egen tvättmaskin är en riktig bakteriehärd.

Det finns ungefär 0,1 gram fekalier (avföring) i ett par underkläder. Det innebär cirka 100 miljoner E. coli-bakterier i ett vanligt tvättlass med kalsonger och trosor.

För att bli kvitt bakterierna krävs att man tvättar kläderna i riktigt hett vatten och torkar dem minst 45 minuter, något som allt för få gör, enligt Gerba.

Slarvar du med tvättemperaturen täcks dina händer av en massa bakterier när du flyttar de blöta kläderna till torktumlaren.

Ett sätt att desinfektera tvättmaskinen är att köra ett riktigt hett program då och då. Och för att minimera spridningen av bakterier ? sortera ren och smutsig tvätt på olika ställen, annars kan E. coli?bakterier vandrar från smutstvätten till det du just tvättat"

• AnnaLüceraMehr
    ThisIsMe skrev 2009-06-16 18:21:43 följande:
    jen m 3 skrev 2009-06-16 18:13:10 följande:
    Är folk verkligen så bakterieparanoida att de bryr sig om sånt där?
    Antagligen inte
  • AnnaLüceraMehr
    mosterYster skrev 2009-06-16 18:47:38 följande:
    jen m 3 skrev 2009-06-16 18:10:28 följande:
    blod tx, ska man ju aldrig svätta i varmt vatten. Hur kommer det sig då menar du?För övrigt går inte sidenunderkläder att tvätta i 60 grader i maskin. De handtvättas med shampoo i ljummet vatten.
    Blod löser sig bättre i kallvatten det är sant, men jag förstod inte varför det skulle vara ologiskt att tvätta i höga gradantal när det betyder att proteinerna bryts ned och förstörs? De stannar ju inte kvar i kläderna.
  • AnnaLüceraMehr
    mosterYster skrev 2009-06-16 19:05:34 följande:
    jen m 3 skrev 2009-06-16 18:54:16 följande:
    Det är inte vad jag fått lära mig. Säger inte att jag har rätt, dock.- Men över 40 grader tycker jag inte behövs. Mina undisar blir rena i alla fall.
    Då har vi fått lära oss olika saker. Så kan det vara.
Svar på tråden Vad tvättar du dina/era underkläder i för gradantal?