Inlägg från: Phlippan87 |Visa alla inlägg
  • Phlippan87

Vad tvättar du dina/era underkläder i för gradantal?

eftersom 90% av mina underkläder är 40 graders och sambon har kanske 2 par kalsonger som är 60 grader så tvättar vi 40 grader... eller, oftast.. tvättar kläderna i det gradtal som står på tvättrådet... och vi har hyresrätt med gemensam tvättstuga (ca 4 hushåll som delar)

• Phlippan87
    halliduttan skrev 2009-06-16 20:42:57 följande:
    jag blir bara mer o mer irriterad på denna tråden,, har lust o skriva att jag handtvättar min trosor. ok jag handtvättar trosorna i bästa fall, annars vänder jag dem ut o in o dubbel använder. vaskar av lite lätt med vatten bara...
    låter som en bra idé... mycket mer ekonomiskt på det sättet.. sparar vatten, energi och tvättmedel..
  • Phlippan87

Undra hur alla överlevde innan, när man tvättade i det vatten som fanns och den temperatur det råkade vara... var svampinfektioner en folk-sjukdom då? *grubblar*

• Phlippan87
    Dynamic skrev 2009-06-16 20:54:10 följande:
    ja, man dog väl lite tidigare, och pesten och så och svamp var väl inte helt ovanligt men nejdå, det var bättre förr, i pestens tid. Oh, citerade jag litteratur nu? fan vad bildad jag verkade!
    men kan du härleda det till vilken temperatur de tvättade sina underkläder i? eller hur de fick slita för att överleva? eller den mindre utvecklade sjukvården? vet inte vilket jag tror var största orsaken till deras kortare livslängd, men tvättemperaturen av underkläder, nja...
  • Phlippan87
    Dynamic skrev 2009-06-16 21:07:49 följande:
    Att de dog i pest berodde till str del på att de inte tvättade sig ordentligt ja. Visste du inte det?
    tvättade sig, eller sina underkläder?? men så var ju inte pesten särskilt stor bov om man kollar 1800-talet kanske... men men...
  • Phlippan87
    Smetanina skrev 2009-06-16 21:19:08 följande:
    Förr koka man kläderna.. Vilken temperatur ligger kok punkten på?? Hur ofta?? Tja när de kunde gå själva..
    tja, inte alltid men men... finns ju avarter nu också.. har aldrig haft en svampinfektion, min mamma följer tvättråden på kläderna, jag följer tvättråden på kläderna och jag är väldigt, väldigt sällan sjuk... jag måste vara en supermänniska.. bra att veta, ska springa ut och slänga mig framför en buss nu...
  • Phlippan87
    Dynamic skrev 2009-06-16 21:48:54 följande:
    Jag har aldrig fått KOL av rökningen heller.
    men min mamma har... nja, jag håller mig till att följa tvättråden, den dagen jag satsar fullt ut på mamelucker blir det kanske till att tvätta i 60 grader men i dagsläget så... skiter fullständigt i hur andra tvättar sina underkläder, det berör inte mig... mina kläder behandlas efter de rekommendationer som finns från tillverkaren
  • Phlippan87
    Dynamic skrev 2009-06-16 22:00:38 följande:
    mina behandlas utefter vad jag känner för. Klarar de inte 60, så slängs de.
    då hade jag inte haft några kvar, och plånboken är inte direkt skapt för att köpa en helt ny låda med underkläder...
Svar på tråden Vad tvättar du dina/era underkläder i för gradantal?