Inlägg från: Dynamic |Visa alla inlägg
  • Dynamic

Vad tvättar du dina/era underkläder i för gradantal?

mosterYster skrev 2009-06-16 18:05:04 följande:
    Självklart tycker jag. Som jag skrev i mitt första inlägg, äggviteämnen (flytningar, sperma, bromsspår, blod etc) stelnar ju vid höga temperaturer. Så att tvätta trosor i 60 eller 90 är ju helt ologiskt!
    Och tvättmedlet löser upp det ändå, och 60 grader dödar bakteier. Big nono till 40 grader.

Jag tvättar allt i 60, 60 och bara 60. De kläder som jag tvättat som ite höll för tvätten slänger jag, det inkluderar ullsaker.
  • Dynamic
    jen m 3 skrev 2009-06-16 18:13:10 följande:
    Jag blev så nyfiken över hur det egentligen ligger till med bakterierna så jag googlade och hittade detta på aftonbladet hälsa www.aftonbladet.se/kropphalsa/article3651421...."3. Tvättmaskiner Knappast det första man tänker på som smutsigt – men tvättmaskiner kryllar av bakterier. Och inte bara de offentliga, även din egen tvättmaskin är en riktig bakteriehärd. Det finns ungefär 0,1 gram fekalier (avföring) i ett par underkläder. Det innebär cirka 100 miljoner E. coli-bakterier i ett vanligt tvättlass med kalsonger och trosor. För att bli kvitt bakterierna krävs att man tvättar kläderna i riktigt hett vatten och torkar dem minst 45 minuter, något som allt för få gör, enligt Gerba. Slarvar du med tvättemperaturen täcks dina händer av en massa bakterier när du flyttar de blöta kläderna till torktumlaren. Ett sätt att desinfektera tvättmaskinen är att köra ett riktigt hett program då och då. Och för att minimera spridningen av bakterier – sortera ren och smutsig tvätt på olika ställen, annars kan E. coli–bakterier vandrar från smutstvätten till det du just tvättat"
    bra att du påminde, ska köra en tom maskin 95 gradigt nu! tack har glömt göra det på ett tag.
  • Dynamic
    ThisIsMe skrev 2009-06-16 18:21:43 följande:
    jen m 3 skrev 2009-06-16 18:13:10 följande: Är folk verkligen så bakterieparanoida att de bryr sig om sånt där?
    kanske är så att e-coli bakterier är grymt ohälsosamma liksom.
  • Dynamic
    mosterYster skrev 2009-06-16 19:05:34 följande:
    jen m 3 skrev 2009-06-16 18:54:16 följande: Det är inte vad jag fått lära mig. Säger inte att jag har rätt, dock.- Men över 40 grader tycker jag inte behövs. Mina undisar blir rena i alla fall.
    schysst med e-coli bakterier i muttan, myyysigt.
  • Dynamic
    Shana88 skrev 2009-06-16 19:31:31 följande:
    Ja, eller hur! Kul när man ska tvätta efter en sådan snuskis. då ligger deras tros och kalsongbakterier kvar i maskinen.
    kul för killen som slivckar dom med typ... {#lang_emotions_throwup} (tjejerna, inte trosorna)
  • Dynamic
    enny signatur skrev 2009-06-16 19:37:11 följande:
    de flesta trosor jag sett har tvättråd på 40. hurvida de blir rena eller ej är det väl bättre med flamewars med länkar till trovärdiga källor?
    flamewars?
  • Dynamic
    enny signatur skrev 2009-06-16 19:37:11 följande:
    de flesta trosor jag sett har tvättråd på 40. hurvida de blir rena eller ej är det väl bättre med flamewars med länkar till trovärdiga källor?
    Vassego länkar:
    http://www.praktiskmedicin.com/sjukdom.asp?sjukdid=312
    http://www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp?articleID=5621
    e-coli
    Överlevnad:

Bakterien överlever infrysning och kyllagring och tål sura miljöer som vid fermentering av livsmedel.

Avdödas snabbt vid upphettning till 65–70 grader.
    http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Zoonoser/Enterohemorragisk-E-coli-EHEC-som-zoonos/

• Dynamic
    Dynamic skrev 2009-06-16 19:43:11 följande:
    Vassego länkar:www.praktiskmedicin.com/sjukdom.asp?sjukdid=3...www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp?articleI...e-coliÖverlevnad: Bakterien överlever infrysning och kyllagring och tål sura miljöer som vid fermentering av livsmedel. Avdödas snabbt vid upphettning till 65–70 grader.www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Zoonoser/Ent.../
    Vi fortsätter, ni odlar alltså fler e-coli vid era mestvättar i 40 grader;
    Optimal tillväxttemperatur är 37°C men E. coli kan växa ända till 49°C.
    http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Zoonoser/Enterohemorragisk-E-coli-EHEC-som-zoonos/
  • Dynamic
    skorpionen80 skrev 2009-06-16 19:44:02 följande:
    Vad tusan är flamewars? Flammkrig, liksom...
    flammiga trosor? Flamsiga... trosor?
  • Dynamic
    k girl skrev 2009-06-16 19:50:03 följande:
    E. coli har D-värde 4 min vid 55 grader (dvs: det tar fyra minuter att ta död på 90% av alla e. coli-bakterier vid 55 grader). www.ksla.se/sv/retrieve_file.asp?n=934
    synd att de flesta tvättar i 50 grader då, och inte 55, dessutom så finns det ingen garanti för exakt 50 grader, och vid 49 kan de fortfarande frodas.

tjoho!
Svar på tråden Vad tvättar du dina/era underkläder i för gradantal?