Inlägg från: mosterYster |Visa alla inlägg
  • mosterYster

Vad tvättar du dina/era underkläder i för gradantal?

40. Fast egentligen skulle man sorterat ut underkläder och tvättat i mindre än så - hört talas om äggviteämnen som STELNAR vid höga temeraturer, girls?

Alla mina underkläder går med övrig tvätt (färgsorterad). För lat för att köra dem separat i 30 grader.

• mosterYster
    näradig skrev 2009-06-16 17:45:00 följande:
    CosmicCat skrev 2009-06-16 13:33:01 följande: det kostar på miljön att leva. jag använder datorn i ekonomiskt syfte. Om man bara tvättar i 40grader istället för 60gradder så hlverar man energiförbrukningen. det är inte ens en uppoffring. jag kan inte förstå varför man inte kan göra den enkla saken. varför liksom? det enda du behöver göra är att vrida på ett vred eller trycka på en knapp.
    Enda gången jag kör i 60 grader är om tvätten är extra smutsig. Men normalt sett använder vi inte plagg/lakan/sängkläder tills de är läskigt skitiga...
  • mosterYster
    näradig skrev 2009-06-16 18:00:32 följande:
    så bra
    Självklart tycker jag. Som jag skrev i mitt första inlägg, äggviteämnen (flytningar, sperma, bromsspår, blod etc) stelnar ju vid höga temperaturer. Så att tvätta trosor i 60 eller 90 är ju helt ologiskt!
  • mosterYster

jen m 3 skrev 2009-06-16 18:10:28 följande:

Stelnar=denatureras, proteinerna bryts alltså ned och förstörs så det är väl fullständigt logiskt?
    blod tx, ska man ju aldrig svätta i varmt vatten. Hur kommer det sig då menar du?

För övrigt går inte sidenunderkläder att tvätta i 60 grader i maskin. De handtvättas med shampoo i ljummet vatten.
  • mosterYster

jen m 3 skrev 2009-06-16 18:54:16 följande:

Blod löser sig bättre i kallvatten det är sant, men jag förstod inte varför det skulle vara ologiskt att tvätta i höga gradantal när det betyder att proteinerna bryts ned och förstörs? De stannar ju inte kvar i kläderna.
    Det är inte vad jag fått lära mig. Säger inte att jag har rätt, dock.-

Men över 40 grader tycker jag inte behövs. Mina undisar blir rena i alla fall.
  • mosterYster
    Rulltrappa skrev 2009-06-16 19:47:46 följande:
    Vi fortsätter, ni odlar alltså fler e-coli vid era mestvättar i 40 grader;Optimal tillväxttemperatur är 37°C men E. coli kan växa ända till 49°C.www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Zoonoser/Ent
    .../ vad bra. då har jag lite sällskap i tvättstugan. ska genast införskaffa ett gäng huvudlöss för bakterierna att umgås med också.
    HA HA HA!

Seriöst, trodde inte folk var SÅ hysteriska!
  • mosterYster
    Dynamic skrev 2009-06-16 22:47:53 följande:
    oj, tål de alltså inte mer än 40? Jag har både sidentrosor och spetstjafs och bomull, alla står de ut med 60 grader utan att ta skada.
    Siden: nej. Inte om det är äkta siden.

Jag har aldrig haft svamp.
    Har inga allergier (utom nickel, men det beror på slarvigt val av örhängen...)
    Blir sällan sjuk.

Slutsats: jag tror jag fortsätter tvätta i 40 if you don't mind.

Nu tar jag bort den här tråkiga tråden ur favoriterna så får ni träta på bäst ni vill.
  • mosterYster
    mosterYster skrev 2009-06-16 23:16:32 följande:
    Siden: nej. Inte om det är äkta siden. Jag har aldrig haft svamp. Har inga allergier (utom nickel, men det beror på slarvigt val av örhängen...) Blir sällan sjuk. Slutsats: jag tror jag fortsätter tvätta i 40 if you don't mind. Nu tar jag bort den här tråkiga tråden ur favoriterna så får ni träta på bäst ni vill.
    Before I go: argumentet "förr kokade de tvätten" faller ju på att de gjorde detta några ggr/år och plagg...

Jag tvättar liiiiite oftare än så!
Svar på tråden Vad tvättar du dina/era underkläder i för gradantal?