• Ciccina

PCO eller?Orkar snart inte mer...

Lite långt inlägg kankse...

...men jag orkar inte mer, varför händer det här mig? Jag var övertygad om att jag när jag väl bestämt mig för att jag vill ha barn, skulle ha väldigt lätt för mig. Har alltid mens (dock varit på p-piller ca 12 år), men den är lite oregelbunden, mellan 26-34 dagar.

Jag är 28 år, smal (BMI 20), ingen acne, hårväxt eller liknande. Min läkare sa i januari att jag har äggstockar som ser ut som PCO äggstockar. Jag och min sambo har försökt bli med barn sedan mars 2008. jag var hos en gynekolog i juni 2008 och han sa att allt såg bra ut och såg en mogen äggblåsa som skulle spricka inom kort. Fram till oktober förra året kände jag av mina ägglossningar varje månad och hade alla symtomen, slemmet, utslag på stickan...) I november var jag på besök hos gynekologen igen. Allt såg bra ut igen och han sa åt mig att gå hem och ta temperaturen varje morgon och återkomma i januari. I Januari i år var jag hos läkaren igen, jag har tagit min temp varje dag sen i november och läkaren sa att det så ut som att min temp stiger mkt långsamt. Jag fick Clomid (Pergo) utskrivet och har provat det 1 gång i mars månad. Jag var på en kontroll efteråt och det såg på ultraljudet ut som att jag hade släppt 1 ägg från ena och 2-3 ägg från andra äggstocken! Dock var min slemhinna bara 5,9 mm så de trodde inte det skulle fastna, och mkt riktigt gjorde det inte det.

Jag är frustrerad för jag vet inte vad det kan bero på. Varför vill inte äggen fastna? Varför funkar det inte? Min sambos har gjort spermietest som visat sig vara helt normalt.
    Ska jag fortsätta prova Clomid o hoppas på det bästa eller ska jag prova något annat? Finns det något som kan göra slemhinnan tjockare (kanske det inte har med saken att göra?)

Varför känner jag inte längre av mina ägglossningar? Kan man få PCO "bara sådär" eftersom det i juni samt nov 2008 "så bra ut" enligt ultraljudet?

Jag förstår ingenting längre och det verkar som att ingen kan ge mig svar.

Skönt att skriva av sig lite...

• Svar på tråden PCO eller?Orkar snart inte mer...
  • Vårflickan84

hej!

jag har inte en helt likadan historia som din. men jag förstår dina känslor hundra procent. iaf 99 procent.
    det jobbiga är när de säger att allt ser bra ut...men det funkar inte ändå
    det är otroligt frustrerande. man känner sig så maktlös.

jag tror man är född med PCO. inget man får helt plötsligt eller som försvinner. man får leva med det och det finns ju bevis på att det funkar för många.

brukar du ta sånt där preogesteronprov efter varje ägglossning för att se om det verkligen lossnat?

• LiselottePCOS

Har du fått skölkörtel kontrolleradav gyn? (Blodprov TSH, t3 t4) Provet går att be om på vårdcentral om du har svårt att nå din gynekolog.
    Bråkar de hormonerna kan man få PCO- likande äggstockar och orgelbunden mens.

Clomvid (pergotime, klomefen) kan göra att slemhinnan blir för tunn i livmodern så ett ägg ej fäster. För det läkemedlet hämmar insöndringen av östrogen som bygger upp slemhinnan så den blir tjock och välkomnanade för ett beruktat ägg. Clomfen går att kombinerqa med något östrrogen för att få tjockar slemhinna.

Min blogg: blogg.passagen.se/liselottepcos/

• Vårflickan84

LiselottPCOS:
    hur är det om man har för tjock slemhinna? kan även det vara ett problem?

• Ciccina

Hm,preogesteronprov har jag inte hört talas om. Vad är det för något? Gör man det själv eller är det gynnen som gör det?

Vet inte om jag får ägglossning längre eftersom jag inte får symtomen... men det funkade ju iof sig inte när jag kände/märkte av den heller...

köldkörteln har jag inte heller kollat upp, ska kanske göra det, suck

• Vårflickan84

ciccina:
    progesteronprov göra man för att kolla om man haft ÄL. jag har själv inte gjort det... men ska göra nästa vecka tror jag... gyn nämnde nåt om det plus att många härinne på Fl brukar snacka om det =)

• Ciccina

Hm, okej, ska kolla runt här o höra lite. Har inte gjort nåt sånt test i alla fall... du får hålla mig uppdaterad på vad det är för nåt.
    Hur länge har ni försökt?

• Vårflickan84

absolut, jag berättar hur det gick när jag gör det sen.
    jag och maken har försökt i 4månader. inte så länge egentligen... men när man vet att man har pco blir man stressad fastän man hört jättemånga som blivit gravida ändå
    jag har börjat tänka att man inte kan tvinga fram en bebis... han/hon kommer när det e dags man får helt enkelt tänka så!

• Ciccina

Jo, precis, så försöker jag tänka mina bra dagar. Men ibland bli jag såååå irriterad på alla som har barn (speciellt de som lyckats på första försöket, de kan aldrig förstå vad man går igenom) att jag inte ens vill se dem. Inte så hälsosamt kanske man jag orkar inte vara stark jämt.

• Lillaa83
    Vårflickan84 skrev 2009-06-17 13:08:23 följande:
    ciccina:progesteronprov göra man för att kolla om man haft ÄL. jag har själv inte gjort det... men ska göra nästa vecka tror jag... gyn nämnde nåt om det plus att många härinne på Fl brukar snacka om det =)
    Hej. vi har försökt bli gravida sedan jan -08. Äter Nu Pergotime och då tar men Progesteron prov på dag 21 i cyklen för att se om man har haft ägglossning.
    Kram
  • Vårflickan84
    Ciccina skrev 2009-06-17 17:16:59 följande:
    Jo, precis, så försöker jag tänka mina bra dagar. Men ibland bli jag såååå irriterad på alla som har barn (speciellt de som lyckats på första försöket, de kan aldrig förstå vad man går igenom) att jag inte ens vill se dem. Inte så hälsosamt kanske man jag orkar inte vara stark jämt.
    jaa vissa dagar (första och andra mensdagen speciellt) är jag irriterad på allt och gråter bara jag ser en bebis.
    jag fick höra för någon dag sen att en kompis gjort abort 6gånger!!! för att hon slarvat med skydd vid sex... sen sa hon något i stil med "jag är sådär väldigt fertil". vill strypa henne.
    men men... jag kommer inte ge upp iaf. ska ha en bebis jag med på ett eller annat sätt
Svar på tråden PCO eller?Orkar snart inte mer...