• Love is everything

vad kostar ivf om man gör det privat, utan att bli remitterad???

Jag undrar helt enkelt vad det kostar om man vill göra IVF privat, utan att ha blivit remitterad från sitt Landsting? Jag har PCO och har gått och gjort Pergotimebehandlingar hos min läkare. Vi har även gjort alla de undersökningar och tagit de prover man behöver för att göra en fullständig utredning. Insemination är det sista vi får göra bekostat av Landstinget, pga att de har en åldergräns jag inte kommit upp i!

Nu undrar jag alltså om högkostnadsskyddet gäller även för oss då vi själv söker en privat klinik??? Eller om man måste betala ca. 50.000:- för ett 3-pack IVF?

Snälla hjälp mig och svara!!

Någon annan som gjort som jag? Någon som vet om en klinik som går på högkostnadskortet?

• Svar på tråden vad kostar ivf om man gör det privat, utan att bli remitterad???
  • JAG är BÄST

Du betalar för 3-packet. Men läkarundersökningarna å medicinerna går under dess hökostnadsskydd.

• Pimpinellan

IVf kostar mellan 17000:- uppåt 39000:- beroende på klinik och villkor. 3-pack är billigare förstås. Högkostnadskortet gäller bara vanliga läkarbesök som t.e.x utredning och kan inte utnyttjas vid IVF-behandling.

• Love is everything

Jag har kollat upp Carl Von Linné-kliniken. Tycker de verkar bra! Tänkte göra IVF med deras samarbetsdoktorer här i min hemstad. Och en av dem ska vi göra insemination hos, hon är knuten till Landstinget. Borde hon vara knuten till försäkringskassan också?

Jag har en arbetskollega som gjorde IVF privat uppe i Stockholm hos en jätteliten klinik. De blev inte remitterade från Landstinget, utan sökte privat och ändå gällde frikortet!! Hur hänger det ihop??

• Pimpinellan

CvL kan jag verkligen rekommendera! De är jättebra på alla sätt och vis. Frikort kan inte gälla en IVF-behandling utan bara utredningen.

• tjockislina

Kolla på www.godoc.se under infertilitet. De har hur mkt IVF kliniker som helst! Du kan kolla priserna därigenom att välja prisklass osv...

www.godoc.se/Default.aspx&GroupID=GROUP225&SubGroupID=GROUP159

• Tösasöt

Du vet kanske redan, men man behöver inte köpa ett trepack. Vi betalade 32 000 kr för en IVF-omgång på en privat klinik utan remiss i Stockholm (Fertilitetscentrum). Vi var redan utredda och klara. Medicin ingick inte, men högkostnadsskyddet för just medicin slog in snabbt. Lycka till!

• Pimpinellan
    Tösasöt skrev 2009-06-16 18:52:41 följande:
    Du vet kanske redan, men man behöver inte köpa ett trepack. Vi betalade 32 000 kr för en IVF-omgång på en privat klinik utan remiss i Stockholm (Fertilitetscentrum). Vi var redan utredda och klara. Medicin ingick inte, men högkostnadsskyddet för just medicin slog in snabbt. Lycka till!
    32000:- för_ett_ försök är jättedyrt! CvL tar 17000:- för ett försök via distansbehandling och då tillkommer hos min läkare 1000:- per VUL. Totalt brukar bli 19-20000.
  • Love is everything

Ja, det lät jättedyrt!! Vi har kollat på CVL och de tar 34.000:- för ett tre-pack på distans! låter mer rimligt tycker jag... Vi får se helt enkelt. Är ju inte där riktigt än... Men man vill gärna veta lite innan, med pengar och så. Om man ska lägga ner 1000:- eller 50.000:-

Tack för era svar!! : )

• Dahlia
    Love is everything skrev 2009-06-18 22:33:55 följande:
    Ja, det lät jättedyrt!! Vi har kollat på CVL och de tar 34.000:- för ett tre-pack på distans! låter mer rimligt tycker jag... Vi får se helt enkelt. Är ju inte där riktigt än... Men man vill gärna veta lite innan, med pengar och så. Om man ska lägga ner 1000:- eller 50.000:- Tack för era svar!! : )
    Priset på deras hemsida säger inte hela sanningen.
    När ni går på Linné och sen får hem räkningen så är den på 44000 kr även om ni går hos en hemortsläkare.

Vi går på Linné och har en hemortsläkare.. Man betalar hela behandlingen, alltså 44000 kr till Linné sen betalar Linné ens hemortsläkare.
    Felicia 1996 och Eddie 2008... Tack för att ivf finns
  • Pimpinellan
    Dahlia skrev 2009-06-22 21:11:13 följande:
    Priset på deras hemsida säger inte hela sanningen. När ni går på Linné och sen får hem räkningen så är den på 44000 kr även om ni går hos en hemortsläkare.Vi går på Linné och har en hemortsläkare.. Man betalar hela behandlingen, alltså 44000 kr till Linné sen betalar Linné ens hemortsläkare.
    Stämmer inte för mig. Jag betalar 17000:- till CvL och för varje enskilt VUL till min distansläkare. Borde inte skilja på 1 försök eller 3 pack.
Svar på tråden vad kostar ivf om man gör det privat, utan att bli remitterad???