Näst intill dödsångest
Jag väntar äntligen vårt andra barn (är i v.16) och har en otrolig ångest, näst intill dödsångest inför förlossningen.
Min förra förlossning var jobbig. Den slutade med akutsnitt efter 4 dagar på förlossningen. Jag blev igångsatt pga överburenhet. De drog på igångsättningen in i det sista eftersom min livmodertapp inte var mogen.
De gjorde allt de kunde men inget fungerar min kropp förstod aldrig vad den skulle göra.
Så allt verkar som att det lutar åt snitt denna gång. Men jag har sådan ångest, jag vill ju inte dö. Under förra förlossningen bad jag tillslut att de skulle plocka ut barnet, då kom en läkare och berättar att jag har jättestor chans att dö eller få komplikationer. Vad väljer man då, jo livet och kämpar vidare utan resultat med ett snitt i slutet endå.
Nu gick det snittet mycket bra. Jag fick inga komplikationer, hade nästan inte ont alls och var uppe och gick efter bara några timmar.
Men jag känner på mig att denna gången kommer något gå fel.
Jag skall få antidepressiva mediciner någon till några månader innan förlossningen och ett tag efter, eftersom jag fick en sådan kraftig förlossningsdepression förra gången. Kanske försvinner min rädsla med dem. Men just nu kan jag inte tänka på annat och jag får fullständigt panik.