• Trollsan

Näst intill dödsångest

Jag väntar äntligen vårt andra barn (är i v.16) och har en otrolig ångest, näst intill dödsångest inför förlossningen.

Min förra förlossning var jobbig. Den slutade med akutsnitt efter 4 dagar på förlossningen. Jag blev igångsatt pga överburenhet. De drog på igångsättningen in i det sista eftersom min livmodertapp inte var mogen.
    De gjorde allt de kunde men inget fungerar min kropp förstod aldrig vad den skulle göra.

Så allt verkar som att det lutar åt snitt denna gång. Men jag har sådan ångest, jag vill ju inte dö. Under förra förlossningen bad jag tillslut att de skulle plocka ut barnet, då kom en läkare och berättar att jag har jättestor chans att dö eller få komplikationer. Vad väljer man då, jo livet och kämpar vidare utan resultat med ett snitt i slutet endå.
    Nu gick det snittet mycket bra. Jag fick inga komplikationer, hade nästan inte ont alls och var uppe och gick efter bara några timmar.
    Men jag känner på mig att denna gången kommer något gå fel.

Jag skall få antidepressiva mediciner någon till några månader innan förlossningen och ett tag efter, eftersom jag fick en sådan kraftig förlossningsdepression förra gången. Kanske försvinner min rädsla med dem. Men just nu kan jag inte tänka på annat och jag får fullständigt panik.

• Svar på tråden Näst intill dödsångest
  • lollipop25

Jag tycker abslout att du ska prata med en bm som har hand om förlossningsrädda och kanske ta kontakt med läkaren och teamet som gjorde snittet, du är bara i v. 16 och har lång tid kvar innan det är dax och det är inte hälsosamt att du ska må dåligt så länge, du ska ju få njuta av din graviditet.

Det var väldigt klumpigt av läkaren att uttrycka sig så som han gjorde för vad har man egentligen för val om man MÅSTE förlösas med snitt?

Stor varmande kram till dig. /Sara

• delifi2

Tycker oxå du ska prata med någon, börja med din bm så kan hon slussa dig vidare til nån kurator eller knaske nån aurorabm

• madeleinesophie
    Trollsan skrev 2009-06-16 13:29:16 följande:
    Jag väntar äntligen vårt andra barn (är i v.16) och har en otrolig ångest, näst intill dödsångest inför förlossningen.Min förra förlossning var jobbig. Den slutade med akutsnitt efter 4 dagar på förlossningen. Jag blev igångsatt pga överburenhet. De drog på igångsättningen in i det sista eftersom min livmodertapp inte var mogen.De gjorde allt de kunde men inget fungerar min kropp förstod aldrig vad den skulle göra.Så allt verkar som att det lutar åt snitt denna gång. Men jag har sådan ångest, jag vill ju inte dö. Under förra förlossningen bad jag tillslut att de skulle plocka ut barnet, då kom en läkare och berättar att jag har jättestor chans att dö eller få komplikationer. Vad väljer man då, jo livet och kämpar vidare utan resultat med ett snitt i slutet endå.Nu gick det snittet mycket bra. Jag fick inga komplikationer, hade nästan inte ont alls och var uppe och gick efter bara några timmar.Men jag känner på mig att denna gången kommer något gå fel.Jag skall få antidepressiva mediciner någon till några månader innan förlossningen och ett tag efter, eftersom jag fick en sådan kraftig förlossningsdepression förra gången. Kanske försvinner min rädsla med dem. Men just nu kan jag inte tänka på annat och jag får fullständigt panik.

Jag är dödsrädd inför förlossningen och jag är i vecka 39+3..!! vet inte vad jag ta mig till..:(
    får jag fråga varför läkaren sa att du kunde dö?? alltså hur/varför?

• Trollsan

Tack för era stöttningar.
    Jag har varit i kontakt med min BM och hon hon tog mig på stort allvar och sa att jag inte skall gå med en sådan rädsla och ibland även dödsångest. Hon kontaktar en psykolog för mig. Så jag hoppas att jag kan få hjälp med min rädsla.

madeleinesophie - Jag kommer inte ihåg allt läkaren sa eftersom jag var så pass borta när han pratade med mig och min man vill inte berätta allt för att jag då skulel bli ännu mer rädd.
    Men eftersom jag har en stor övervikt så ökar chanserna för komplikationer som ex blödningar, svårt att göra snitt på grund av för mycket underhudsfett mm.
    Att man är tjock, eller som jag kraftigt överviktig, blir det ökade komplikationer både vaginalt och med snitt, så utgångläget för mig är inget vidare bra.

• lollipop25

Jättebra att du berättade för din bm och ännu bättre att hon tar dig på allvar

Lycka till med allt.

Svar på tråden Näst intill dödsångest