Inlägg från: Anonym (mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (mamma)

min 12-åring rakar underlivet.....

Nu behöver jag verkligen råd.

Jag har en 12-årig dotter som jag misstänker rakar sig i underlivet.
    Hon fick könshår när hon var 10 år och hon har som 12-åring ganska mkt hår. Men häromdagen så såg jag en skymt av hennes underliv när hon var på toa...allt gick så snabbt men tyckte att de var rakat där...
    Det är ju inte så att man står och glor på sina barns kön när de börjar bli tonåringar....men när jag sedan såg att rakhyveln som min man använder låg i duschen efter att hon duschat så tror jag nog att hon gör det....

Men jag vet inte hur jag ska göra....tycker inte att det är bra att min 12-åring rakar sig där....men tänk om jag har fel....

Det är ju väldigt hemskt av mig som mamma att fråga en sådan sak om hon inte gör det...och om hon gör det är det ju privat...men snälla hjälp mig med råd.....

• Svar på tråden min 12-åring rakar underlivet.....
  • Anonym (mamma)

okej tack för era svar.....
    ni tycker alltså att det är ok att raka sig där nere redan som 12-åring?

jag ska kanske inte göra så stor grej av det som mamma melinda sa....men jag tycker att inte det känns så bra.

min dotter är väldigt känslig och vill inte att hon ska känna sig påhoppad...

• Anonym (mamma)
    Henrik33 skrev 2009-06-16 22:33:35 följande:
    [citat]
    Det är väl bra att hon är modemedveten...

men inte när man är 12 år......
  • Anonym (mamma)

visst ska hon få bestämma över sin kropp...men tycker att det känns tidigt...hon var först i klassen med allt könshår, bröst och mens...
    ni kan ha en poäng med att hon kanske vill se ut som de andra i hennes klass...
    men det jag tyckte jag sa var en massa finnar precis där könshåret sitter och det är ju inte bra..för då har hon ju fått finnar av rakningen...

suck ja ni detta var inte lätt....man kan ju även få svampinfektioner när man rakar sig...

och var hon fått det ifrån det vet jag inte....jag rakar mig mellan bena men det har hon aldrig sett eller jag har aldrig pratat med henne om det...tycker att de är för tidigt...men ska försöka prata med henne lite försiktigt.....och fråga om hon använt hyveln till något och att hon isåfall kan få en egen....

• Anonym (mamma)

att det skulle handla om någon sexdebut är jag 100 % aäker på att det inte är...bor på liten ort och vet vilka kompisar hon träffar och hon träffar inga killar alls, sover aldrig borta och har oftast sina kompisar hemma hos oss...hon är lite osäker så det är det inte...med all säkerhet...

men väl något att tänka på i framtiden....

• Anonym (mamma)
    Anonym skrev 2009-06-16 22:51:59 följande:
    Prata med henne men för guds skull, ta inte ifrån henne rätten att vara en vanlig 12-åring. Hitta i så fall en annan lösning än att bara förbjuda henne!
    nädå jag har inte sagt att jag ska förbjuda henne att göra det....men undrar om det verkligen är så vanligt att 12-åriga flickor rakar underlivet....
  • Anonym (mamma)

Anonym (:)) skrev 2009-06-16 22:52:56 följande:

rakade mig när jag var i tonåren, jag fick flera hårsäcksinflamationer och fick gå med drän i underlivet gjorde jävligt ont. Min dotter har precis öppnat en böld i armhålan efter att hon rakat sig och ett hårstrå växte innåt. Förstår att man rakar sig, men jag tycker att man ska berätta vad som kan hända så att döttrarna kan få hjälp fort om det händer något och att dom vet att dom kan berätta det utan att skämmas eller vara oroliga för vad det kan vara. det är rätt vanligt med inflamationer i samband med rakning. och könshåret är faktiskt till för att skydda,sen kan man ju raka grenen och bikinilinjen
    ja nu har ni övertygat mig helt att prata med henne om detta....fast jag ska ta det lungt och förskiktigt och sedan som du säger så kan hon ju alltid komma och fråga om det skulle vara nått...
    Jag har en väldigt öppen dialog med mina barn...men just detta är lite svårare för mig....
  • Anonym (mamma)
    xxmeyaxx skrev 2009-06-16 22:54:36 följande:
    Berätta för henne att du hittat rakhyveln strax efter att hon duschat och säg att det är upp till henne om hur hon vill göra. Men informera henne om allt som innebär med att raka sig. Så ska det nog gå bra
    tack ska göra det... kloka svar....
  • Anonym (mamma)
    Henrik33 skrev 2009-06-16 23:03:29 följande:
    Skulle hon vara ensamt utvecklad i klassen vid 12 år? Det låter inte sannolikt.
    nej det skrev jag aldrig....hon var först som 10-åring....nu har säkert fler blivit mer utvecklade
Svar på tråden min 12-åring rakar underlivet.....