• Agapi

min 12-åring rakar underlivet.....

Jag tycker inte du ska prata med henne alls. Enligt mej är de helt hennes eget beslut och inget föräldrar ska lägga sej i överhuvudtaget. Att säga att hon inte får raka (vilket inte just ts sagt att hon ska) är enligt mej att verkligen gå över gränsen för vad föräldrar ska "få" styra över och inte, oavsätt ålder.

Personligen började jag raka mej så fort jag fick hår (vid trettonårs ålder) och var då ensam i klassen om att göra de.

• Agapi

Anonym (!?) skrev 2009-06-17 00:50:49 följande:

Nej, vi kanske ska strunta i våra barn överhuvudtaget. Låt dem vara ute sent och dricka och röka.. det är ingenting föräldrar behöver bry sig om!!Jag tycker personligen synd om de barnen vars föräldrar inte pratar med sina barn om ALLT och barn som känner att de inte heller kan prata med sina föräldrar om allt. Man behöver inte bli arg på sitt barn, eller skälla, man kan sansat tala med sitt barn, berätta vad som är rätt och fel. Vad man själv tycker som förälder att sitt barn skall göra, men att man sedan talar om för sitt barn att det är barnets kropp och att barnet bestämmer över sin kropp och att ingen annan ska tala om vad barnet ska göra med sin kropp. Som 12 åring så vet man inte så mycket än vad som är rätt och fel och vad som kan hända om man gör vissa saker.. som anonym säger kan man berätta att det finns risk för svamp och vad det är etc. Man kan VISST fråga sin dotter om hon rakar sig, man kan tom fråga varför hon rakar sig.. och tala om att det är FULLT normalt att ha hår på sitt könsorgan och att kroppen kommer förändras. Jag blir mörkrädd av dina utlåtanden WISPERER.
    Ja de var ju precis de jag sa... eller inte. Men jag anser att de finns en gräns för vad som är privat även för barn/ungdommar, och detta är långt innanför den gränsen.

Jag anser inte de är något en föräldrer ska lägga sej i sålänge inte barnet ifråga själv kommer med frågor och funderingar såklart.

Självklart KAN hon fråga och prata med sin dotter. men JAG ANSER att hon inte skall göra de.

Och jag bryr mej mycke lite om vad du anser om mina åsikter, personligen tycker jag de är bra mycke värre att tränga sej in och bestämma över något så privat.
Svar på tråden min 12-åring rakar underlivet.....