• lemoira

min 12-åring rakar underlivet.....

Henrik33 skrev 2009-06-16 22:38:26 följande:
    Säger inte att det är rätt, men någonstans måste hon ju fått det ifrån. tidningar? Mamma? Kompisar?
    Jo, du sa indirekt att det är rätt eftersom du tyckte att det var BRA att hon var modemedveten.
  • lemoira
    Anonym skrev 2009-06-17 10:25:40 följande:
    Ska du säga det till din dotter när hon är 12???
    Jag tycker Henrik33 ska säga det till sina döttrar när de börjar få minsta lilla hårstrå på snippan - oavsett ålder.
  • lemoira
    Henrik33 skrev 2009-06-17 10:47:59 följande:
    Förstått vad? Förklara vad som är vackert med en tokhårig muff? Visst, att spara en sträng eller tofs ovanför är ok. Att ha hår från rövagårn till naveln är inte snyggt. Att ha getskägg, d v s slidväggarna fulla med hår är inte helller fint.
    Fast på vilket sätt är din uppfattning om vad som är "fint" relevant för hur 12-åringar - generellt - ska se ut i underlivet?? Och om målsättningen nu är att 12-åringar ska ha snygga underliv så kan du väl gå in på vilket porrforum som helst och lätt konstatera att det finns män som älskar buskar mellan benen på tjejer. Så varför då inte behålla håret om det finns lika många män som tycker det är vackert som det finns män som gillar rakade tjejer (12-åringar)?
  • lemoira
    Anonym skrev 2009-06-17 10:54:32 följande:
    Diskutera utifrån om en 12-åring ska raka sig annars kan det kvitta i denna tråd...
    Håller med om detta. Förstår inte varför tråden blivit en diskussion om huruvida kvinnans kön ska vara rakat eller inte. Frågan handlar om det är hälsosamt att 12-åringar rakar sig, och då tycker jag inte alls det är lämpligt att prata om vad som är snyggt, sexigt, fint och att man inte "hittar fittan" om det är för mycket hår ivägen.
  • lemoira
    Henrik33 skrev 2009-06-17 11:01:14 följande:
    Helt rätt. Det hela blir både läskigt och absurt. Jag menar absolut inte det på en 12-åring. Lägger ner rakad-snacket.
    Bra! Att du för fram din åsikt om rakat/inte rakat i andra trådar lägger jag mig inte i, men här är det blir det så jäkla fel.
  • lemoira

Anonym (Olika) skrev 2009-06-17 14:01:49 följande:

P.S. Jag har rakat mig sedan jag var 11 och idag är jag 23 och jag har aldrig haft svamp, aldrig haft urinvägsinfektion...mitt hår har då aldrig behövts för min snippa :) Det tycker jag också...ge henne en present med rakhyvlar och dylikt! Barnolja är riktigt bra att smörja med efteråt! Så hon får sina egna grejor och du behöver inte säga något...bara ifall hon skulle vilja göra det liksom :) Spelar ingen roll vad man gör som förälder...barn blir egna individer, växer upp och utvecklas ständigt! På vägen kan man ge mycket av sig själv, egna tankar och egna tycke men lär barnen istället att bli starka individer som står på sina egna ben!Att ta konsekvenser av sina handlingar! Tyvärr utvecklas barn fort i vårt samhälle och att som förälder försöka motsätta sig det förvärrar oftast bara relationen till barnet! (Egna erfarenheter då!)
    Eller så tar hon det som en uppmaning att börja raka sig och lär sig att mamma inte tycker det är ok att ha hår på kroppen.
  • lemoira

Anonym (Olika) skrev 2009-06-17 14:19:22 följande:

Så det är bättre att hon tar pappans rakhyvlar då som han rakar sig med? När man är 12 år är man inte så trög...hmm jag fick rakhyvlar...mamma tycker nog att jag är ful med hår! Hennes mamma kan ju skriva ett litet brev om att hon tycker det är viktigt med hygien så om hon skulle få för sig att raka sig har hon rena och egna grejor!Så om 12 åringen behöver en tydlig förklaring fattar hon att det inte handlar om håret utan om hygienen!Så enkelt är det!
    Men det är ju en annan sak, om man faktiskt pratar om det. Först skrev du (och även någon annan) att man kan lämna över en liten rakutrustning utan att säga något - och det är då det finns det utrymme för (miss)tolkningar från dotterns sida menade jag.
  • lemoira

Anonym (Olika) skrev 2009-06-17 14:33:02 följande:

Ibland behöver man ju inte förklara allt för en 12 åring :) Alla mammor måste ju inte förklara varenda liten gest dom gör för att deras döttrar inte ska ta allt på fel sätt! När min mamma hittade billiga saker och hon bara fyndade grejor helt plötsligt köpte hon det till mig...som smink, nagellack och dylikt. Jag tänkte att min mamma var den bästa som alltid visste vad jag gillade...tänkte aldrig att oj jag måste sminka mig och ha nagellack för att mamma tycker jag är ful till exempel! :) Har alltid älskat att "pyssla" om mig själv med spa dagar,rakning, ansiktsmaskar och smink.
    Ja, man utgår ju från sig själv.
    Hade min mamma köpt rakutrustning till mig när jag var 12 utan att säga något så hade jag nog tolkat det som om det normala var att raka sig och att man är onormal om man inte gör det. Och det är ju rätt korkat. Då tror jag mer på att man faktiskt pratar om det.

Sedan tror jag i och för sig att är man så förslagen att man börjat raka sig med pappas hyvel när man är 12 så är inte steget långt till att man faktiskt går ut och köper egna hyvlar själv.
Svar på tråden min 12-åring rakar underlivet.....