Phlippan87 skrev 2009-06-17 09:32:53 följande:
Anonym (RazorBack) skrev 2009-06-17 09:26:43 följande:
kan ju säga att jag fortsatte raka benen trots att mamma inte gillade det. mamma gillar det fortfarande inte, 10 år senare.. men jag hatade att ha håriga ben, håriga armhålor och hår utanför baddräkten/bikinin... jag föredrar nog att ge dottern bra möjligheter för att hålla det fräscht därnere om hon nu vill raka sig. bra rakhyvel, rakgel osv. apoteket är grymt bra för det ändamålet
Absolut. Vad jag menar är att man KAN prata med barnet och försöka ge sin åsikt om saken. Ett strålande exempel:
Min mamma hatade att jag började snusa i unga år. Vi pratade om det. Hon sa vad hon tyckte och jag gjorde som jag ville. Hon sa att hon aldrig skulle finansiera mitt snusande och det har hon heller aldrig gjort. Men jag snusar än, ca 28 år senare.
Däremot kan jag önska att min mamma, somär den bästa mamma man kan ha, skulle ha varit lite tuffare med sina åsikter. Men hon visste att, som det flesta föräldrar med tonåringar, att jag skulle fortsätta oavsett hon ville eller inte. Hon kan ju inte låsa in mig och ha koll på mig dygnet runt.
Jag tycker, fortfarande, att TS ska prata med sin dotter. Om inte annat så kan TS få en bild av varför dottern rakar sitt underliv. Och visst är det väl föräldrarna som bestämmer över sina barn? Jag tycker iallafall att man som förälder ska försöka ha den pondusen. Kanske är det inte så allvarligt i just det här fallet, men som förälder är vi ansvariga över våra barn och det ansvaret ska vi banne mig ta.