min 12-åring rakar underlivet.....
Jag har inte orkat läsa alla inläggen men:
1) hur MYCKET har hon rakat? Bara bikinilinjen känns ju helt ok, men om hon rakar av allt så är det ju väldigt tveksamt tycker jag... Det är ju nån nymodighet (haha nu låter jag som en pensionär) från porrindustrin som går hand i hand med analsex - dvs många känner sig tvingade till det fast de eg inte vill. Varför vilja se ut som en 7-åring när man just har fått könshår?
2) VARFÖR rakar hon? Om det är för att hon känner sig ofräsch så räcker det ju med bikinilinjen eller om det är för att hon är den enda med hår.. ja, nån måste ju vara först... men då känns det lite mer förståeligt.. Om det är för att "alla andra gör det", då är det mest tragiskt.
En kompis till mig började raka allt väldigt tidigt och när hon var 25 sa gyn till henne att hon började få ärrbildningar av all rakning som aldrig skulle gå bort. Hon slutade tvärt. Det kan ju vara ett argument som kanske funkar på en ung tjej?
Jag tycker absolut du ska ta upp det med henne men väldigt försiktigt och inte påhoppande på nåt vis. Du kan ju ge henne tips på bra rakhyvlar och att hon ska raka åt ett visst håll osv, och samtidigt flika in alla moralkakor på ett bra sätt. Tex att det räcker med bikinilinjen, att alla ser olika ut, att man bara rakar så mkt man själv vill, bla bla bla...
Lycka till!