• MBert

min 12-åring rakar underlivet.....

Anonym skrev 2009-06-18 11:18:01 följande:
    Anonym (Tima) skrev 2009-06-18 10:44:01 följande:
    Hur är det, när kommer mensen i förhållande till när man får hår? Min dotter är 11 år och tre månader och har fått hår samt börjar få plitor i pannan. Ser också i hennes trosor i tvätten att hon har vita flytningar. Kan jag förvänta mig att hon får mens snart?
    Det beror på när hennes pubertet startade med bröstutveckling. Fick hon bröst som 9-åring så kommer nog hennes mens snart. Det brukar ta två år mellan bröststart och första mens.
  • MBert
    Anonym skrev 2009-06-18 11:43:46 följande:
    Tack, hennes bröstvårtor började förändras för knappt ett år sedan men hon är ganska smal så brösten har inte börjat växa så mycket i storlek... men kanske mens om drygt ett år då?
    Ja. Brösttillväxten sker först "invändigt" och man kan känna en liten "knuta", som en liten ärta, som är öm. Sen förändras själva bröstvårtan och därefter börjar brösten så sakteliga växa. Jag tror medianåldern (lika många tidigare som senare) för första mens är 12 år.
  • MBert

Jag kan inte låta bli att undra vad ni har för dålig passform på trosorna eftersom de åker in i rumpan. Mina sitter som de ska och åker inte in i rumpan, vilket string gör (blä).
    Om man rakar för att man skäms över sin kropp som 12-åring så ska man nog jobba med att bygga upp självkänslan.

• MBert

Men förklara du då hur hårsäckarna kan ändras av att man kapar av toppen på hårstået. Det gör de inte! Och det är hårsäckarna som bestämmer hårkvaliteten.

Håret upplevs som sagt som grövre eftersom det växer ut samtidigt och med en grov bas (kapad rakt av).

• MBert
    Anonym skrev 2009-06-18 14:30:21 följande:
    Man kan ju jämföra med silkepil som i längden ger glesare och tunnare hårstrån. Sedan jag började använda det på benen har mina hår blivit färre och mycket tunnare, behöver nu endast använda silkepil en gång i månaden. Tror inte att det hade blivit så om jag rakat benen...
    Skillnaden är att du med en silkepil eller vaxning drar ut hårroten och i vissa fall förstör hårsäcken. Då kan det inte bildas nya hårstrån där.
  • MBert

Om vi nu ska tillbaka till ämnet så är det bättre att vaxa än att raka eftersom hårstrået då växer ut med toppen först, så att säga. Ett kapat hårstrå har vassa kanter ute i änden medan hår som växer "naturligt" är mjuka i toppen. Det blir alltså mindre slitage i hårsäcken som i böjliga områden (ex. bikinilinjen) är gjorda för att hårstrået ska kunna "röra" sig lite. Det är då det blir röda prickar och inflamerade hårsäckar.

• MBert
    Anonym skrev 2009-06-18 14:33:01 följande:
    Hårsäcken påverkas dock om du ständigt rycker bort håret, till slut växer det inte ut längre och inte lika snabbt...
    Jo men mitt svar handlade om rakning. Då påverkas inte hårsäcken!
  • MBert
    Anonym skrev 2009-06-18 14:34:11 följande:
    En inflammerad hårrot kan kanske påverka håret för resten av hårets livstid? Inte så konstigt? Eller är det också en myt, att hårsäckar lätt kan bli inflammerade av rakning?Om jag KLIPPER håret på ena sidan blir ju de topparna också kapade men inte f*n blir håren grövre för det, varen utseendemässigt eller känslomässigt. Men av rakning, jo.
    Nej, rakning är samma sak, bra att det sker närmare huden. Fråga en frisör!
    Därmed lämnar jag detta OT snack.
  • MBert
    Anonym skrev 2009-06-18 14:39:35 följande:
    Jo, det gör den visst. Du menar alltså att det inte blir inflammerat om man vaxar istället?? Eller menar du tvärtom?Jag vet av erfarenhet hur det funkar.
    Ett sista svar.
    Hårsäckens utformning och förmåga att producera hår och hur hårets egenskaper är, dvs form, färg och tjocklek påverkas inte av rakning eller klippning.
    Om det kan bli inflamerat eller inte är en helt annan fråga. Det kan självklart bli inflamerat i båda fallen men det är skonsammare för huden runt hårstrået med vaxning där man drar ut hela hårstrået eftersom det då inte blir vassa kanter på hårstrået när det växer ut igen eller rör sig i hårkanalen.
Svar på tråden min 12-åring rakar underlivet.....